شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/29 08:25
نصب بخاری
کد خبر: 10733

قبل از نصب بخاری این خبر را بخوانید

کارشناس پیشگیری از حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح نکات ضروری نصب بخاری جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن پرداخت.

محمدرضا بیات در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به خطرات مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن گفت: این گاز بی رنگ و بی بو بوده و افراد هنگام مسمومیت با این گاز علائم چندنی ندارند و تنها دچار حالت گیجی شده و پس از مدتی بیهوش شده و اگر اقدامی برای نجات آنها صورت نگیرد، مرگ آنها حتمی است.

وی افزود: متاسفانه عمده موارد مسمومیت با این گاز مربوط به نشست این گاز از بخاری های خانگی است و اگر افراد دقت و احتیاط لازم را در نصب بخاری نداشته باشند، در معرض خطر مسمومیت با گاز منوکسید کربن قرار خواهند گرفت.

بیات با بیان اینکه نکات ایمنی در نصب بخاری اهمیت بالایی دارد که مهمترین آن توجه به نصب درست لوله بخاری است، افزود: گاز مونواکسیدکربن باید از لوله بخاری به درستی خارج شود و افراد هنگام روشن کردن بخاری باید به لوله آن دست بزنند و اگر گرم بود مشخص است که گاز در حال خروج است.

بیات گفت: دودکش بخاری هم از اهمیت بالایی برخوردار است و باید یک متر از سقف ارتفاع آن بلندتر باشد و روی آن کلاهک H مانند قرار داده شود تا هم باد نتواند با نفوذ به دودکش بخاری را خاموش کند و هم پرندگان نتوانند بالای دودکش لانه سازی کرده و مسیر خروج گاز مونواکسیدکربن را مسدود کنند.

کارشناس پیشگیری از حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه نباید شلنگ بخاری خیلی بلند باشد، گفت: حداکثر طول شلنگ بخاری باید دو متر باشد، چرا که با افزایش طول شلنگ بیش از این مقدار امکان آسیب و سوراخ شدن آن افزایش می یابد و بسیار خطرناک است.

بیات با تاکید بر لزوم برقراری تهویه در محل نصب بخاری گفت: اگر قرار است در یک اتاق بخاری نصب باشد، باید تهویه جهت ورود هوای تازه به اتاق برقرار باشد، چرا که با روشن کردن بخاری تمام اکسیژن محیط گرفته می شود و نیاز است که هوای تازه در محیط جریان یابد تا افراد دچار مسمومیت نشوند.

این مسئول به مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن ناشی از استفاده از گاز پیک نیک هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه در فصول سرد سال برخی افراد در چادر و یا اتاقک نگهبانی و... از پیک نیک برای گرم کردن محیط استفاده می کنند که این کار بسیار خطرناک است و می تواند موجب مسمومیت و نهایتا مرگ افراد شود.

بیات گفت: در خصوص آبگرمکن هم افراد باید مراقب بوده و در نصب دودکش آن احتیاط  لازم را داشته باشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gev94