پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/06 09:10
توماج صالحی| توماج صالحی هنرمند| توماج صالحی خواننده
کد خبر: 10964

سرانجام توماج صالحی چه شد

دادگاه توماج صالحی برگزار نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت :هنوز دادگاه رسیدگی به پرونده  توماج صالحی  برگزار نشده است.هفته گذشته کیفرخواست پرونده  توماج صالحی  صادر و به دادگاه‌‌های عمومی و انقلاب اصفهان ارجاع شد اما هنوز جلسات دادگاه برگزار نشده است. توماج صالحی  به افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که موجب خسارات عمده گردیده متهم است.
بخشی از اتهامات  توماج صالحی  در دادگاه عمومی و بخشی دیگر در دادگاه انقلاب اصفهان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

توماج صالحی

بازداشت ۱۴۰۱ توماج صالحی

 در ۸ آبان ۱۴۰۱ صالحی که در پی اعتراضات سراسری پس از کشته‌شدن مهسا امینی مدتی به صورت مخفیانه زندگی و فعالیت می‌کرد، در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شد. وضعیت او نامشخص بوده و از محل نگهداری او اطلاعاتی در دسترس نیست.خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، به‌نقل از سید محمد موسویان دادستان اصفهان، خبر بازداشت توماج صالحی را تأیید کرد و مدعی شد که او «در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر نقش کلیدی داشته‌است».

توماج صالحی

در ۲۲ آبان جمعی از هنرمندان، نویسندگان، فعالان رسانه‌ای و کنشگران مدنی در حمایت از توماج صالحی بیانیه‌ای را منتشر کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.بخشی از متن این بیانیه چنین استتوماج صدای مردم است و ندای ملت خاموش نمی‌شود. اکنون صدای او باشیم، که اگر آزاد بود بر شکنجه‌ها و احکامِ اعدامِ معترضان می‌خروشید و رهایی‌شان را طلب می‌کرد. جسم و جان توماج را نشانه رفته‌اند، به انتقام این که بانگِ رسایِ مردم بوده‌است. شکنجه و مجازات توماج، خط قرمز ماست. توماج باید آزاد شود.صالحی در ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ توسط ۱۲ نفر از نیروهای امنیتی در خانه‌اش در اصفهان بازداشت و به زندان دستگرد منتقل و مدتی بعد

وکیل توماج صالحی درخصوص رویداد۲۴ گفت او در ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۹ شب، بازداشت شد. او ساکن شاهین‌شهر بوده و پرونده او در دادسرای همین شهر ثبت شده‌است. او با بیان اینکه گفته شده توماج ممنوع‌الملاقات است توضیح داد که او «تماسی با خانواده خود نداشته‌است» و غیررسمی به پدرش گفته‌اند اتهام او «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» است.

هرانا در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ از آزادی توماج با تودیع قرار کفالت خبر داد. این خبرگزاری در ۳ بهمن ۱۴۰۰ اعلام کرد دادگاه انقلاب شاهین‌شهر او را به ۶ ماه زندان و جزای نقدی محکوم کرده و اجرای این حکم به مدت یکسال به حالت تعلیق درآمده است.

حکومت ایران توضیحی دربارهٔ علت بازداشت توماج ارائه نکرده‌است.سازمان عفو بین‌الملل در رشته پیامی در توئیتر، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شد.مرکز حقوق بشر در ایران در توییتی نوشت: «آزادی بیان و عقیده در قوانین جمهوری اسلامی ایران 'جرم‌انگاری' نشده، اما پیوسته منتقدان و معترضان به علت نقد و اعتراض بازداشت می‌شوند. توماج صالحی فقط برای خواندن ترانه‌های انتقادی بازداشت شده و از دوشنبه ۲۲ شهریور در شرایط و مکان نامعلومی به سر می‌برد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4pjrl4