دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/14 04:57
احسان حاج‌صفی
کد خبر: 11279

ناکامی تیم ملی در جام جهانی به خاطر یک بازیکن ! | او نگذاشت سورد ملی خوانده شود

احسان حاج‌صفی در قامت یک کاپیتان، نه تنها حواشی را از تیم دور نکرد بلکه به آن‌ها دامن زد و در کنار عملکرد فنی ضعیفش، نقش موثری در ناکامی ایران در رقابت‌های جام‌جهانی داشت.

رجانیوز نوشت: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای ایران به پایان رسید. وداع تلخ ملی‌پوشان با این رقابت‌ها، ایران را بار دیگر در حسرت صعود از مرحله گروهی جام جهانی باقی گذاشت. اگر چه در جریان بازی‌های تیم ملی در برابر حریفان، حمایت بی‌چون و چرا از ملی‌پوشان اولویت داشت اما حال و پس از پایان کار تیم و نتیجه نه چندان مطلوب آن، میتوان در خصوص نقاط ضعف تیم و عملکرد برخی از بازیکنان اظهار نظر کرد.

احسان حاج صفی یکی از بازیکنانی است که نه تنها در داخل زمین نتوانست انتظارات را برآورده کند بلکه در خارج زمین نیز با شیطنت‌های خود حواشی‌ای را برای تیم به وجود آورد.

احسان حاج صفی دفاع چپ ۳۲ ساله تیم ملی و باشگاه آ.ا.ک یونان، در جریان رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر عملکرد ضعیفی را از خود به نمایش گذاشت. با توجه به سن و سال بالای حاج صفی انتظار می‌رفت کی‌روش به جای او از بازیکنان جوان‌تری بهره گیرد. اما ترجیح سرمربی پرتغالی تیم، حضور حاج صفی در ترکیب اصلی در هر سه بازی ایران برابر حریفان بود.

اشتباهات او و عملکرد ضعیفش در کار دفاعی در شکست تلخ ایران برابر انگلیس بی‌تاثیر نبود. البته در این شکست سنگین عوامل بسیاری از جمله اتخاذ تاکتیک غلط توسط کیروش نیز دخیل بود و به هیچ عنوان نمی‌توان این شکست را تنها به یک فرد نسبت داد اما بدون شک حاج‌صفی در کنار روزبه چشمی به نسبت سایرین پراشتباه‌تر ظاهر شدند.

در ترکیب اولیه دیدار مقابل ولز نیز، در حالی نام حاج‌صفی در پست هافبک به چشم می‌خورد که بازیکنانی چون وحید امیری و مهدی ترابی روی نیمکت بودند. او که در این بازی با توجه به آمار رسمی فیفا بدترین عملکرد را در بین ملی‌پوشان داشت؛ در دقیقه ۷۷ تعویض شد و با به میدان آمدن مهدی ترابی، ایران توانست در کار تهاجمی بهتر ظاهر شود و در نهایت دو گل به ثمر برساند.

در بازی برابر آمریکا نیز طبق آمار رسمی فیفا، باز هم حاج‌صفی در کنار میلاد محمدی بدترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشتند و با تعویض حاج‌صفی در دقیقه ۷۲ و به میدان آمدن ابولفضل جلالی به جای او تغییرات مشخصی در بازی ایران به وجود آمد و جلالی جوان توانست سرعت خوبی به بازی ببخشد. عملکرد کوتاه اما تاثیرگذار این بازیکن خود به خوبی نشان می‌دهد اگر کی‌روش به جای به کارگیری بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای چون حاج صفی به جوانان با انگیزه‌ای چون جلالی میدان می‌داد شاید سرنوشت ایران در این رقابت‌ها به گونه دیگری رقم می‌خورد.

اما این همه ماجرا نیست و اشتباهات حاج‌صفی تنها در داخل مستطیل سبز خلاصه نمی‌شود. انتظار میرفت حاج‌صفی به عنوان کاپیتان تیم بیش از دیگران از به وجود آمدن حواشی حول تیم جلوگیری کند. اما او رویه دیگری را در پیش گرفت. در کنفرانس خبری پیش از بازی مقابل انگلیس، در جایی که طبق روال باید از مسائل مرتبط به تیم در جریان رقابت‌ها سخن به میان آورد حاج‌صفی با طرح مطالبی شیطنت‌آمیز و بی‌ربط به این رقابت‌ها بر حواشی به وجود آمده دامن زد.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و او در جریان نخواندن سرود ملی توسط بازیکنان در بازی مقابل انگلیس، نقش موثری ایفا کرد. براساس کسب اطلاع خبرنگار رجانیوز اکثر ملی‌پوشان می‌خواستند سرود را بخوانند اما حاج‌صفی و برخی دیگر مخالفت کرده و بازیکنان را تشویق به نخواندن سرود ملی کردند. نخواندن سرود ملی کشور، خود از عوامل موثر در عدم انسجام فکری بازیکنان در جریان بازی مقابل انگلیس و از هم پاشیدن نظم تیم بود که نهایتا منجر به سنگین‌ترین شکست ایران در تمام ادوار حضور آن در جام‌های جهانی شد.

پس از بازی نیز این اتفاق بازتاب‎‌های بسیاری را در رسانه‌ها به دنبال داشت. تیمی که از همان ابتدا هدف حملات رسانه‌های معاند و عده‌ای بی وطن بود؛ با این کار به نوعی در زمین دشمنان خود بازی کرد و بهانه‌ای برای جوسازی‌های مسموم آنان حول تیم شد و از سوی دیگر هواداران واقعی خود را آزرده خاطر کرد.

سرود ملی هویت تیم است و امتناع بازیکنان از خواندن آن تصمیم غلطی بود که به حیثیت تیم لطمه زد و صد افسوس که کاپیتان تیم، بازیکنان را در این امر ناشایست هدایت کرد و به عنوان مدافع با سابقه تیم این بار از هویت تیم دفاع نکرد.

احسان حاج‌صفی در قامت یک کاپیتان، نه تنها حواشی را از تیم دور نکرد بلکه به آن‌ها دامن زد و در کنار عملکرد فنی ضعیفش، نقش موثری در ناکامی ایران در این رقابت‌ها ایفا کرد. با این اوصاف بنظر می‌رسد کنار گذاشتن این بازیکن پرحاشیه هم به نفع تیم ملی خواهد بود هم به نفع خودش.

 

کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4dqlp2