سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/14 07:00
برف | دانستنی ها درباره برف |بارش برف
کد خبر: 11291

برف چیست؟ | واقعیت ها و رکورد هایی که درباره برف ثبت شده

همه‌ی ما کم و بیش نحوه‌ی تشکیل ابر و باران را می‌دانیم. اما برف، ویژگی‌های بی‌نظیری دارد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

کریستال‌های برف ممکن است از بخار آب تشکیل شود که دانه‌های کوچک‌ برف را می‌سازد و یا از قطرات آب که دانه‌های بزرگ به این صورت ساخته می‌شوند. اما از نحوه‌ی تشکیل برف که بگذریم واقعیت‌های هیجان انگیز بسیاری در مورد برف وجود دارد که در دور و نزدیک می‌خواهیم آن‌ها را به شما معرفی کنیم. 

در مورد برف چه می‌دانید

برف

برف که می‌آید هر کسی به نوعی به فکر فرو می‌رود. یکی به فکر برف بازی است، دیگری به فکر ورزش‌های کوهستانی، با حوصله‌ترها به فکر ایده‌ های ساخت آدم برفی هستند و به همین ترتیب شاعر و نویسنده و عکاس و حتی ماموران شهرداری به یک نوع به فکر فرو خواهند رفت. باید اعتراف کنیم که برف برای اکثر انسان‌ها شادی می‌اورد. افرادی که سرما را به جان می‌خردند تا خود را به دل برف‌های دوست‌داشتنی برسانند و لحظات شادی را در کنار عزیزان خود داشته باشند. اما این کریستال‌های سفید شگفت‌انگیز که همه را به خود مجذوب کرده چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه رکورد‌هایی به نام خود ثبت کرده؟ و انسان‌ها چه رکوردهایی با آن ثبت کرده‌اند؟ 

نماد چیست

برف

برف یکی از نعمت‌های آسمانی است که همیشه باعث شادی و خوشحالی می‌شود. برف در ایران باستان به دلیل سفید بودن نماد پاکی و پاک شدن است اما در بعضی دوران‌ به دلیل کشاورز بودن اکثریت انسان‌ها و ترس آن‌ها برای از دست دادن محصولات به برف به عنوان پدیده‌ای منفی نگاه می‌شده.

سفید نیست

برف

برف در اصل شفاف و بدون رنگ است. ساختار پیچیده‌ی آن سبب ایجاد سطح بسیار کوچکی می‌شود که ضخامت آن به قدری کم است که نور مرئی در آن منعکس شده و بازتاب یک نواخت تمام طیف‌های نوری باعث می‌شود رنگش در چشم ما سفید به نظر بیاید. زیرا هیچ طیفی در آن جذب نشده.

بیش از ۲ و نیم متر بارش در کمتر از ۲۴ ساعت

برف

شهر کاپراکوتا (Capracotta) شهر کوچک و ناشناخته‌ای با جمعیت ۱۰۰۰ خانوار واقع در جنوب ایتالیا بود. این شهر در ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۴ با یک پدیده‌ی عجیب رو به رو شد. در طول ۱۸ ساعت بارش برف، ارتفاع برف باریده شده به دو و نیم متر رسید.

بزرگترین بارش جهان

برف

کوه اسکی بیکر (Baker) در ایالت واشنگتن آمریکا رکورد بیشترین بارش برفی جهان را در اختیار دارد. در زمستان سال ۱۳۷۹ برفی حدود ۲۹ متر در این منطقه بارید که عددی بسیار عجیب به حساب می‌آید

تعداد دانه‌ها

هر ساله از آسمان یک سپتیلیون دانه‌ی کریستال برفی بر زمین سقوط می‌کند این عدد یعنی ۱۰ به توان ۲۴. (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ کریستال برف)

بزرگ‌ترین دانه‌

برف

برطبق رکورد‌های ثبت شده بزرگ‌ترین دانه‌ی برفی که تا به حال دیده شده قطری حدود ۳۸ سانتی متر داشته است.

بزرگ‌ترین برف بازی دنیا

بزرگ‌ترین مبارزه‌ی برفی دنیا در شهر سیاتل آمریکا در ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاد که ۵۸۳۴ نفر، حداقل یک بار به سمت یکدیگر، برف پرتاب کردند. تمام درآمد حاصل از این گردهمایی به بنیادهای خیریه اهدا شد.

بزرگترین آدم برفی جهان

برف

بزرگترین آدم برفی جهان به افتخار یک سناتور آمریکایی ساخته شد، نام او و آدم برفیش المپیا اسنو (olympia snowe) است. این آدم برفی ۳۷ متر ارتفاع داشت و شال گردنی ۹ متری بر گردنش آویزان شد. جالب است بدانید برای دست‌های آدم برفی از ۲ درخت کاج استفاده شد.

سرد‌ترین شهر ایران

برف

سقز یکی از شهرستان‌های شمالی استان کردستان است. زمستان‌های این شهر بسیار سرد است و بر اساس اطلاعات ثبت شده در سازمان هواشناسی، رکورد یکی از سردترین شهر‌های ایران را در کنار شهر بستان آباد آذربایجان شرقی در اختیار دارد. کمترین دمای ثبت شده در این ۲ شهر منفی ۴۶ درجه بوده است.

برف‌گیر‌ترین شهر ایران

کوهرنگ شهری در استان چهار محال بختیاری است که در مرز بین این استان و استان لرستان قرار دارد. این منطقه در زمستان به برف‌خیز بودن و در بهار به دشت‌های زیبا و لاله‌های واژگون خود معرف این منطقه است

زمانی که برف می‌بارد همه جا ساکت می‌شود

این اتفاق به دلیل ماهیت فیزیکی دانه‌های برف است. با حجم زیادی که نسبت به وزن خودش دارد مانند یک عایق صدا عمل کرده و صدا‌ را به خود جذب می‌کند و باعث ایجاد سکوت بیشتری در محیط می‌شود.

مرد یخی

برف

در سال ۱۳۸۶ یک آدم عجیب و مقاوم در برابر سرما به نام «ویم هوف» (Wim Hof)، با پای برهنه، به مدت ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و ۳۴ ثانیه را در برف و یخ در مسابقه‌ی دوی نیمه ماراتون در فنلاند دوید. بعد از این اتفاق مردم به او لقب مرد یخی دادند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4vp8n4