جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/21 11:00
قیمت طلا
کد خبر: 11610

یک پیشنهاد طلایی | در طلا سرمایه گذاری کنیم ؟

طلا به‌عنوان یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاری، در دوره‌های تنش اقتصادی یا هراس از چشم‌انداز اقتصاد با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود، این رفتار به‌کل اقتصاد جهان قابل تعمیم است.

طلا به‌عنوان یک دارایی امن برای سرمایه‌گذاری، در دوره‌های تنش اقتصادی یا هراس از چشم‌انداز اقتصاد با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود، این رفتار به‌کل اقتصاد جهان قابل تعمیم است. در ایران نیز در چندین دوره، طلا و به‌خصوص مسکوکات طلا به یکی از پررنگ‌ترین بازارهای سرمایه‌پذیر تبدیل شده‌اند که نتیجه آن بزرگ شدن حباب قیمتی این کالا بوده است.

در ایران، تنها نهاد مجاز به ضرب سکه بانک مرکزی است؛ اما در اغلب کشورها سایر مؤسسات مالی نیز به ضرب سکه و واگذاری آن اقدام می‌کنند. انحصار ضرب سکه در ایران، در حالی است که بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات ذخایر طلا دارند و می‌توانند این ذخایر و هزینه ضرب سکه را به بانک مرکزی بدهند و سکه دریافت کنند، تا نیاز مردم به خرید سکه نیم‌گرمی و دوگرمی برآورده شود.

محمد کشتی‌آرای، کارشناس و فعال بازار طلا و جواهر، رفع انحصار بانک مرکزی در ضرب سکه را راهکار خوبی برای تخلیه حباب قیمتی مسکوکات و تنظیم بازار طلا می‌داند و می‌گوید: اخیراً رئیس‌کل بانک مرکزی گفته واحدهای صنفی می‌توانند هزینه ضرب سکه و طلای آب‌شده را به بانک مرکزی بدهند و در مقابل سکه دریافت کنند.البته این روند در گذشته خواسته اتحادیه طلا و جواهر نیز بوده و در آینده نیز می‌تواند به تنظیم بازار کمک کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4jbmk2