یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/08 15:32
پوست
کد خبر: 12145

تاثیر تغذیه بر زیبایی پوست | معجزه جوانی پوست با این روش

تاثیر تغذیه بر سلامت و زیبایی پوست یکی از مهم ترین مسائلی است که زیاد با آن سر و کار داریم زیرا انسان در طول روز با تغذیه خود مستقیماً بر بدن خود تاثیر می گدارد.

آب زیاد بخورید! میوه و سبزی را فراموش نکنید! قطعاً شما هم با این جملات در طول روز زیاد مواجه شده اید و توصیه های متخصصان پوست را در این مورد زیاد شنیده اید. تاثیر تغذیه بر سلامت و زیبایی پوست یکی از مهم ترین مسائلی است که زیاد با آن سر و کار داریم زیرا انسان در طول روز با تغذیه خود مستقیماً بر بدن خود تاثیر می گدارد. آیا رژیم غذایی و تغذیه فرد در زیبایی پوست او تاثیری دارد؟ چه غذاها و موادی به حفظ سلامت پوست کمک می کنند؟ در این مطلب برآنیم تا شما را با نقش تغذیه بر سلامت پوست آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

برای کنترل مشکلات پوستی، در طول روز غذاهایی را بخورید که به فیزیولوژی شما کمک کند. با خوردن غذاهایی که بیشترین تاثیر مثبت را برای سلامت پوست دارند، چهره ای سالم بسازید که با نشاط می درخشد و از غذاهایی که باعث مشکلات پوستی مانند آکنه یا پسوریازیس می شوند اجتناب کنید. در این مقاله مهمترین نکات رژیم غذایی را برای کمک به شما در دستیابی و حفظ پوست سالم، آورده ایم.

تغذیه برای داشتن پوست خوب

پزشکان در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد مواد مغذی موجود در غذا و اینکه چگونه رژیم غذایی شما بر فیزیولوژی بدن شما تأثیر می گذارد، می دانند. گذشته از نقش مهمی که انتخاب های غذایی شما در تامین ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها ایفا می کند، آنچه می خورید التهاب را کنترل می کند. التهاب منجر به مشکلات سلامتی مانند دیابت، چاقی و بیماری قلبی، مشکلات خود ایمنی، سرطان و مشکلات پوستی می شود! علاوه بر این، غذاهای خاصی نیز وجود دارند که بر برخی از مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما، روزاسه و غیره تأثیر منفی می‌گذارند.

آنچه می خورید برای پوست شما اهمیت دارد.

مشکلات پوستی مانند آکنه، پسوریازیس، روزاسه و پیری پوست، همگی توسط فیزیولوژی بدن شما به سمت التهاب هدایت می شوند یا از التهاب جلوگیری می‌کند. فیزیولوژی بسیار قدرتمند است زیرا پوست بزرگ‌ترین و قابل مشاهده‌ترین اندام بدن شماست و فیزیولوژی درونی شما را منعکس می‌کند. حالا آن چه خوب باشد چه بد. تغییرات دژنراتیو نیز ناشی از آسیب اکسیداتیو و ناشی از رادیکال های آزاد است. فیزیولوژی التهاب و مکانیسم آسیب اکسیداتیو هر دو به انتخاب رژیم غذایی شما بستگی دارد.

رژیمی داشته باشید که التهاب و آسیب اکسیداتیو را از بین ببرد و انتظار داشته باشید که رنگ پوست شما نیز شاداب و سالم باشد.

نقش تغذیه در آکنه یا جوش پوستی

آکنه مشکلی است که عمدتاً فرد را در سنین بلوغ تا بزرگسالی درگیر می کند و به علت تاثیری که بر ظاهر پوست فرد می گذارد، نقش بسیار مهمی در سلامت پوست و حتی سلامت روانی فرد دارد. افرادی که شکلات مصرف می کنند، آکنه یا جوش شدیدتری را تجربه می کنند. مصرف لبنیات نیز می تواند باعث تشدید آکنه شود. شیر که مادّه اصلی تشکیل دهنده لبنیات است، حاوی هورمون های رشد و فاکتورهایی است که نقش بسیار مهمی در سوخت و ساز بدن دارد و این ها فاکتورهایی هستند که باعث تشدید آکنه می شوند. علاوه بر این کربوهیدرات موجود در شیر با تاثیر مستقیمی که بر انسولین و هورمون های رشد بدن دارد، عامل دیگر تشدید کننده جوش می باشد. از آن جایی که شیر و لبنیات مختلف از دام های گوناگونی تهیه می شود، میزان کربوهیدرات و هورمون های رشد موجود در آن متفاوت است.

بنابراین توصیه می شود که افرادی که دچار آکنه هستند یا متعد آکنه هستند، اگر با نوع خاصی از شیر یا لبنیات دچار تشدید جوش می شوند، از نوع دیگری از لبنیات استفاده کنند. مشابه آن چیزی که در مورد کربوهیدرات شیر گفتیم، کربوهیدرات موجود در قند و شکر، نان های بدون سبوس و آرد سفید نیز می تواند باعث تشدید آکنه شود. بنابراین توصیه می شود که تا حد ممکن از این غذاها استفاده نکنیم و یا از آرد و برنج سبوس دار استفاده شود.

نقش تغذیه در سرطان های پوستی

افرادی که میوه و سبزیجات زیاد استفاده می کنند، معمولاً کمتر دچار سرطان می شوند. ویتامین C، ویتامین E، روی و سلنیوم موادی هستند که با اثر مخرب نور خورشید بر روی پوست انسان مقابله می کنند. نور خورشید عامل بسیار مهمی در ایجاد بسیاری از سرطان های پوستی است. میوه ها و سبزیجات سرشار از این ویتامین ها و مواد معدنی هستند. رب گوجه فرنگی، عصاره هسته انگور و چای سبز نیز از جمله موادی هستند که می توانند با خطرات سرطان زای نور خورشید بر پوست مقابله کنند. در مقابل مصرف گوشت قرمز و غذاهای پرچرب، پوست را مستعد آسیب نور خورشید می کند و باعث ایجاد سرطان پوست می شود.

نقش تغذیه بر پیری پوست

چین و چروک پوستی، افتادگی پوست و از بین رفتن قوام پوست از نشانه های پیری پوست می باشد که به علت تغییر در ساختار کلاژن و الاستین پوست ایجاد می شوند. رژیم غذایی می تواند بر این تغییرات تاثیر بگذارد.

مصرف زیاد کربوهیدرات به دلیل تاثیر مخربی که بر روی پوست دارد، روند پیری پوست را تسریع می کند. مصرف غذاهای کبابی و سرخ شده، می تواند باعث از بین رفتن طراوت و شادابی پوست شود. در مقابل استفاده از ادویه هایی مانند دارچین، میخک، زنجبیل، سیر و پونه در کنار استفاده زیاد از سبزیجات و میوه ها می تواند باعث طراوت و شادابی پوست شود و پیری پوست را به تاخیر بیندازد.

تاثیر تغذیه روی وست

چه مواد غذایی باعث بهبود سلامت پوست می شوند؟

سعی نکنید به خاطر بسپارید کدام محصولات برایتان خوب است و همان را بخورید. درعوض، بر روی یک کاغذ یک رژیم غذایی هفتگی یا ماهانه از محصولاتی که برای پوستتان مفید است، بنویسید و به آن عمل کنید.

آب زیاد بنوشید.

یکی از مهم ترین عناصر در سلامت پوست آب می باشد. بهترین زمان برای مصرف آب که بر سلامت پوست تاثیر بسزایی می گذارد، صبح به صورت ناشتا می باشد. می توانید یک یا دو قاشق آبلیمو نیز در داخل آب حل کنید. نوشیدن یک یا دو لیوان آب به صورت ناشتا نقش بسیار زیادی در سلامت پوست دارد. قبل از ناهار و شام نیز یک یا دو لیوان آب مصرف کنید. این کار هم برای سلامت پوست بسیار مفید است و هم از اشتهای کاذب جلوگیری می کند. نوشیدن آب نیم ساعت پیش از استحمام و نیم ساعت پیش از خواب شبانه نیز توصیه می شود. علاوه بر این، به ازای هر 20 دقیقه ورزش باید یک لیوان آب مصرف شود.

بیشتر سبزیجات و میوه های تازه بخورید.

مصرف محصولات تازه

این مواد به دلیل این که سرشار از ویتامین B و ویتامین C هستند، برای سلامت پوست بسیار مفید می باشند. علاوه بر این، میوه جات و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر زیاد، می توانند آب زیادی را در بدن حفظ کنند و در نتیجه آبرسانی بیشتری به پوست خواهند داشت و سلامت پوست را تضمین خواهند کرد.

هر روز از سبزیجات و میوه های تازه در وعده های غذایی خود استفاده کنید. آنها را خام یا پخته بخورید، و اجازه دهید میل به غذاهای ناسالم را شکمی پر از سبزیجات و میوه های تازه  از بین ببرند! چرا؟ این محصولات مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که بدن شما باید برای سلامتی مطلوب و مبارزه با التهاب آن ها را داشته باشد.

به عنوان مثال، آنتی اکسیدان هایی مانند بتا کاروتن (میوه ها و سبزیجاتی با رنگ زرد و نارنجی) به پوست شما کمک می کند تا در برابر آسیب های خورشید و سایر ضرر های ناشی از رادیکال های آزاد مانند استرس، آلودگی و غیره مقاومت کند.

بتاکاروتن همچنین مهمترین منبع غذایی ویتامین A است که برای سلامت پوست نیز حیاتی است.

مصرف میوه ها و سبزیجاتی با رنگ زرد و نارنجی

مصرف میوه ها و سبزیجاتی با رنگ زرد و نارنجی

لیکوپن یکی دیگر از آنتی اکسیدان های عالی برای پوست

لیکوپن یکی دیگر از آنتی اکسیدان های عالی است که مصرف آن بسیار مفبد است. لیکوپن درز محصولات به رنگ قرمز وجود دارد. مانند گوجه‌فرنگی تازه، سس گوجه‌فرنگی و همچنین در پاپایا، هندوانه و بسیاری دیگر از محصولات مایل به قرمز که برای سلامتی نیز بسیار تأثیرگذارتر است. چرا به لیکوپن نیاز داریم؟ لیکوپن پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

آنتی اکسیدان های پلی فنل ترکیب فوق العاده دیگر به عنوان آنتی اکسیدان هستند. آنها را از گیاهان دریافت می کنید. چندین هزار نوع پلی فنل (کورکومین از زردچوبه، رسوراترول از انگور و غیره) وجود دارد و شما باید تا جایی که ممکن است همه آن‌ها را برای مبارزه با پیری و بیماری و داشتن پوست خوب مصرف کنید.

نکته: نحوه تهیه غذای شما باعث حفظ یا از بین رفتن پلی فنول ها می شود و مصرف محصولات تازه و خام بهترین روش دریافت آن است. به سادگی از محصولات خام استفاده کنید یا هر روز سالاد بخورید.

شما همچنین پلی فنول ها را در چای سبز (آن را نجوشانید)، قهوه، شراب قرمز، لوبیا خشک، زغال اخته و شکلات می‌توانید دریافت کنید که همه اینها از گیاهان هستند!

پلی فنول های چای سبز فواید خاصی برای پوست دارند. آنها به کاهش آسیب اشعه ماوراء بنفش و التهاب کمک می کنند. آنها همچنین برای کاهش تشکیل سرطان پوست ناشی از UV (به نام تومورزایی) کار می کنند.

میوه ها و سبزیجات نیز سرشار از ویتامین ها از جمله ویتامین C هستند که برای بهبود زخم و کلاژن سازی مهم است.

ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان مهم برای کمک به محافظت از پوست شما در برابر آسیب UV است. منابع غنی شامل مرکبات، کیوی، جعفری و غیره است. آنچه مهم است این است که این محصولات تازه تهیه شوند. همچنین مهم است که بدانید این آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که سطوح بالایی را در پوست خود حفظ کنید، به این معنی که روزانه از آن ها استفاده کنید.

• ویتامین A: این ویتامین یکی از ویتامین های محلول در چربی است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد. این ویتامین نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست، الاستیسیته (حالت کشسانی) پوست، رفع جوش های پوستی و بهبود رنگ پوست ایفا می کند. هویج، جگر، میوه هایی مانند انبه، هلو و طالبی، فلفل دلمه ای، انواع کلم ها و گوجه فرنگی از جمله منابع مهم ویتامین آ می باشند.

• ویتامین D : این ویتامین نقش بسایی در حفظ رطوبت پوست دارد و پوست را عمیقاً آبرسانی می کند و در نتیجه مانع از بروز چین و چروک پوستی می شود. جگر، روغن کبد ماهی، تخم مرغ و نور خورشید از منابع مهم تامین ویتامین دی می باشند.

• ویتامین E: این ویتامین محلول در چربی یکی از آنتی اکسیدان های مهمی است که به شفافیت و رطوبت پوست کمک بسزایی می کند. این ویتامین از چین و چروک پوستی جلوگیری می کند و به میزان زیادی در مغزیات (مانند تخمه آفتاب گردان)، جوانه گندم، روغن های گیاهی و حبوبات یافت می شود.

• ویتامین K: یکی از بهترین ویتامین ها در رفع کبودی های پوست از جمله کبودی های دور چشم دارد. سبزیجات سبز، اسفناج، انواع کلم، چای سبز، جگر، مارچوبه و کاهو از مهم ترین منابع تامین ویتامین K می باشند.

• ویتامین های گروه B : یکی از مهم ترین ویتامین ها در افزایش متابولیسم بدن و رشد و تقسیم سلولی ویتامین های گروه ب می باشند که در حفظ سلامت دستگاه ایمنی و عصبی نیز نقش مهمی دارند. این ویتامین ها به دلیل بهبود عملکرد گردش خون، به حفظ سلامت پوست کمک بسزایی می کنند. بیوتین یا ویتامین B7 یکی از مهم ترین ویتامین های این گروه است که به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن کمک می کند. علاوه بر این ویتامین های گروه B ترشح چربی پوست را کنترل می کنند و مانع از بروز آکنه یا زبری پوست می شوند. ویتامین های گروه ب را می توان در غلات سبوس دار، انواع گوشت، تخم مرغ، سیب زمینی، حبوبات، انواع مخمرها، حگر و سیر یافت.

• ویتامین C: این ویتامین ساخت کلاژن در بدن را تامین می کند و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که نقش بسزایی در جلوگیری از پیری پوست دارد. علاوه بر این، از پوست در برابر آثار مخرب نور خورشید محافظت می کند. این ویتامین می تواند به بهبود زخم ها و رفع کبودی های پوست کمک زیادی نماید. عناب، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، گوجه فرنگی، مرکبات (پرتقال، لیمو و …) وجگر از منابع مهم ویتامین ث می باشند.

• سلنیوم : یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان های پوستی دارد. این مادّه معدنی در انواع گوشت، غذاهای دریایی مانند میگو، جگر، کنجد و غلات سبوس دار یافت می شود.

• زینک: روی نقش بسیار مهمی در رفع آکنه های پوستی و سلامت پوست ایفا می کند. این مادّه معدنی تولید سبوم (چربی) را کنترل می کند و به حفظ سلامت پوست کمک می کند. گوشت قرمز، غذاهای دریایی (مانند ماهی و میگو)، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات از منابع مهم زینک (روی) می باشند.

• سولفور: یکی دیگر از مواد معدنی ممی که از اثرات زیان آور نور خورشید و آلودگی بر روی پوست جلوگیری می کند، سولفور یا همان گوگرد می باشد. سولفور به تنظیم ترشح چربی و رفع جوش های پوستی کمک بسزایی می کند و می توان آن را در گوشت ماهی و بوقلمون، تخم مرغ و سیر به وفور یافت.

در پایان باید بگوییم که تغذیه به صورت مستقیم بر زیبایی و سلامت پوست تاثیر می گذارد. متخصصان پوست و مو بر این باورند که تغذیه ای سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی در کنار نوشیدن مقدار مناسب آب در طول روز به حفظ زیبایی و سلامت پوست کمک بسیاری می کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2xzoq4