پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/09 08:30
یارانه | یارانه نقدی | یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیک
کد خبر: 12166

واریز یارانه 10 میلیونی جاماندگان | آخرین خبرهای یارانه نقدی

استفاده از اعتبار کالابرگ برای یارانه بگیران جدید هم اختیاری است. این افراد اگر خرید هم نکنند یارانه خود را کامل دریافت می‌کنند.

خبر یارانه یکی از خبر هایی است که در صدر توجه همگان قرار دارد.در این مطلب ما به خبر یارانه نقدی و اینکه احتمال حذف یارانه وجود دارد و کالا برگ الکترونیک جایگزین این هزینه کمک معیشتی می شود را برای شما قرار داده ایم با ستاره پارسی از آخرین خبر های یارانه مطلع شوید.

یارانه نقدی

با اجرای «عادلانه‌سازی نظام پرداخت یارانه‌ها» از اردیبهشت۱۴۰۱، یارانه‌های جدید ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی برای ۹دهک واریز شدند. از این زمان، به جای یارانه نقدی و کمک معیشتی برای سه‌دهک اول درآمدی ۳۰۰هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم ۴۰۰هزار تومان یارانه واریز شد. با این حال، تعداد زیادی از سرپرستان خانوار در فضای مجازی اعلام کردند با این‌که در ۹ دهک اول درآمدی قرار دارند، مشمول شناخته نشده‌اند.

در همین حال، یارانه نقدی ۴۵هزار تومانی عده زیادی از سرپرستان خانوار به دنبال تغییرات نظام دهک‌بندی خانوار و بر مبنای تبصره۱۴ بودجه‌های سنوانی قطع شده بود.

قطع یارانه از سال ۹۸

واریز یارانه  10 میلیونی جاماندگان | آخرین خبرهای یارانه نقدی

بر مبنای این تبصره که در قوانین بودجه سنواتی عینا تکرار می‌شد، دولت باید پس از به‌روزرسانی بانک اطلاعات رفاه خانوار، یارانه سه‌دهک بالای درآمدی(هفتم تا دهم) را قطع و به طور خاص دولت دوازدهم باید این بند از تبصره ۱۴ بودجه را اجرا می‌کرد. به همین دلیل یارانه ۴۵هزار تومانی خیلی‌ها قطع شد؛ در حالی که آن دسته از سرپرستان خانوار که با این وضعیت مواجه شده بودند، به لحاظ وسع درآمدی(درآمد ثابت)، میزان گردش حساب بانکی و... خود را واجد شرایط دریافت یارانه می‌دیدند. با همه این احوال، اعتراض آنها پذیرفته نمی‌شد و به همین دلیل، کمک معیشتی سال ۹۸ که به دنبال افزایش قیمت بنزین اعمال شده بود، برای آنها واریز نشد.

درخواست برقراری یارانه

واریز یارانه  10 میلیونی جاماندگان | آخرین خبرهای یارانه نقدی

در هر حال، با آغاز پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی و اعلام تصمیم وزارت رفاه برای برقراری کالابرگ الکترونیک به اعتبار یارانه نقدی ماهانه و بر بستر شبکه ملی اعتبار -که در حال حاضر به صورت آزمایشی در هرمزگان اجرا شده- همان‌ها که در نظام سابق دهک‌بندی خانوار یا از اردیبهشت‌ماه، یارانه‌شان قطع شده بود، مجدد درخواست برقراری یارانه‌های خود را دارند. این در شرایطی است که هنوز برای بسیاری نحوه ثبت اعتراض و پیگیری محل ابهام دارد. «جام​جم» به منظور روشن شدن مسیر پیگیری این افراد با سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت‌وگو کرد. سیده‌طیبه حسینی درمورد شیوه درخواست برقراری یارانه برای افرادی که یارانه آنها از اردیبهشت قطع شده است، گفت: «این دسته از افراد باید به سامانه حمایت وزارت رفاه به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و با شماره همراه و کدملی در سامانه ثبت‌نام و درخواست برقراری خود را ارائه کنند.»

نحوه استفاده از کالابرگ

یارانه نقدی

وی افزود: «درصورتی که یارانه متقاضیان مجدد قبل از سال۱۴۰۱ قطع شده باشد یا یارانه دریافت نمی‌کردند یا از یارانه انصراف داده بودند، به جای سامانه حمایت باید به my.gov.ir یا همان پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه و با شماره همراه خود وارد سامانه شوند. در صفحه ای که برای آنها باز می‌شود باید روی پیوند ثبت درخواست هدفمندی کلیک و عملیات ثبت سرپرست را انجام دهند. در این میان عده‌ای می‌پرسند با برقراری مجدد یارانه می‌توانند از مزیت اعتبار کالابرگ الکترونیک که روی یارانه نقدی اعمال می‌شود، استفاده کنند یا خیر؟ پاسخ بله است.

این افراد پس از اجرای سراسری کالابرگ الکترونیک می‌توانند یک ماه زودتر از اعتبار مربوط به یارانه نقدی هر ماه استفاده و خریدهای خود را انجام دهند. بنابراین، اعتبار خرید کالاها از مبلغ یارانه آنها کسر می‌شود. استفاده از اعتبار کالابرگ برای یارانه بگیران جدید هم اختیاری است. این افراد اگر خرید هم نکنند یارانه خود را کامل دریافت می‌کنند.»

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پاسخ به این پرسش که ثبت‌نام برای متقاضیان تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: «‌برقراری یارانه برای متقاضیان بنا بر تبصره ۱۴بودجه ۱۴۰۱ صورت می‌گیرد. در نتیجه تا پایان اجرای بودجه ۱۴۰۱ امکان پیگیری وجود دارد‌. در این میان باید توجه داشته باشید سازمان هدفمندی به هیچ‌وجه برای افراد پیامک تعجیل در ثبت‌نام دریافت یارانه نمی‌فرستد و کلیه این پیامک‌ها جعلی است. افرادی هم که قصد دارند خانوار خود را با شرایط جدید (ازدواج، طلاق و...) تفکیک کنند باید به دفاتر پلیس+۱۰ و به استانداری‌های سطح کشور به عنوان نمایندگی‌های سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه‌کنند.»

16 آذرماه امسال بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه جاماندگان یارانه می‌توانند با مراجعه به سایت معرفی‌شده اقدام به اعتراض برای دریافت یارانه کنند. در همین ارتباط، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد سه میلیون نفر از کسانی که پیش از این یارانه‌شان حذف شده بود و در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند، به طور مجدد مشمول دریافت یارانه شده و یارانه 300 و 400 هزار تومانی واریز خواهد شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2r9b62