شنبه 01 اردیبهشت 1403 - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/09 19:34
تلخی دهان
کد خبر: 12189

تلخی دهان نشانه چیست | روش های رفع تلخی دهن

تلخی دهان چه زمانی نگران کننده است و برای رفع آن چه کاری باید انجام داد؟ افرادی که دچار این مشکل هستند، معمولا در ساعات اولیه صبح مزه تلخی در دهانشان احساس می کنند.

تلخی دهان چه زمانی نگران کننده است و برای رفع آن چه کاری باید انجام داد؟ افرادی که دچار این مشکل هستند، معمولا در ساعات اولیه صبح مزه تلخی در دهانشان احساس می کنند. باید بدانید که تلخی دهان به تنهایی نمی تواند مسئله نگران کننده ای باشد، اما از آنجا که این مشکل معمولا دلیل و ریشه مهمی دارد، باید مورد بررسی قرار گرفته و علت یابی شود.

اگر شما هم این مزه را در ساعات مختلف روز احساس می کنید اما هنوز نمی دانید که دلیل اصلی این مشکل چیست، تا انتهای این صفحه را مطالعه کرده تا علاوه بر دلیل، راه حل آن را نیز بیابید.  همچنین تیم کلبه سلامتی آماده پاسخگویی به تماس های شما در این حوزه می باشد.

تلخی دهان نشانه چیست 

تلخی دهان به دلایل متعددی اتفاق می افتد که هر فرد باید با استفاده از روش های مختلف مثل شناخت علائم، مراجعه به پزشک، انجام آزمایشات و… این دلیل را بیابد. اما در ادامه عمده ترین دلایل تلخی دهان را بازگو خواهیم کرد.

بهداشت دهان و تلخی دهان در صبح

اولین راهی که باید برای رفع مزه بد دهان پیش بگیرید، توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. به ویژه اگر در زمان صبح و پس از بیدار شدن در دهان خود مزه تلخ و بوی بدی احساس می کنید، رعایت بهداشت می تواند در رفع این مسئله تاثیرگذار باشد. چرا که تجمع سلول های مرده بر روی زبان و وجود مواد غذایی بین دندان ها باعث بوی بد دهان و احساس مزه تلخی می شود.

بنابراین علاوه بر شب ها، هر روز صبح پس از بیدار شدن با یک مسواک استاندارد، دندان ها را شسته و حتی مسواک را بر روی زبانتان نیز بکشید.

تلخی دهان و معده

گاهی تلخی دهان از سایر اعضا مثل معده نشات می گیرد. زمانی که این تلخی به همراه سوزش سر معده باشد، احتمال ابتلا به رفلاکس معده در فرد بالاتر می رود. با ضعیف شدن عضله بالای معده، اسید معده امکان خروج از معده و ورود به مری را پیدا کرده که به آن رفلاکس معده به مری می گویند.

پس می توان این بیماری که به GERD نیز معروف است را به عنوان یک علت تلخی دهان دانست. البته با مراجعه به متخصص گوارش این بیماری قابل درمان می باشد.

کبد و تلخی دهان

تلخی دهان و صفرا نیز به یکدیگر مرتبط هستند. رفلاکس صفرا نیز مانند رفلاکس اسید معده بوده و موجب تلخی دهان خواهد شد. شما می توانید با انجام یک آزمایش ساده از سلامت کبد خود مطمئن شده و در صورت هرگونه مشکل، برای درمان آن اقدام نمایید.

استرس

اگرچه استرس و اضطراب دو مشکل روحی و روانی در افراد است، اما معمولا آسیب هایی به جسم نیز وارد می کند. تلخ شدن دهان یکی از واکنش هایی است که بدن در برابر بالا رفتن سطح استرس و اضطراب نشان می دهد. پس اگر استرس دارید و در پی آن مزه تلخی در دهان خود احساس می کنید، سعی کنید آرامش خود را به دست آورید تا مزه تلخ دهانتان نیز از بین برود.

عفونت دستگاه تنفسی

سینوزیت، سرماخوردگی، التهاب گوش میانی، عفونت در ناحیه گلو و… نیز مزه دهان را تغییر داده و رو به تلخی می برد. بنابراین با درمان این بیماری ها تلخی دهان نیز از بین خواهد رفت.

تاثیر برخی داروها

تلخی دهان عوارض برخی از داروهاست که فرد پس از مصرف آن ها احساس تلخی در دهان خواهد داشت. چند نمونه از داروها به شرح زیر است:

اعصاب و تلخی دهان

جوانه های چشایی جهت عملکرد صحیح با اعصاب مغز در ارتباط هستند. اتفاقاتی مثل ضربه خوردن به سر، ابتلا به بیماری صرع، ابتلا به ام اس، به وجود آمدن تومورهای مغزی و… باعث آسیب رسیدن به این اعصاب شده و به همین دلیل مزه ها به درستی تشخیص داده نشوند. تلخی دهان نیز یکی از عواراض این مشکل می باشد.

خشکی دهان

با تولید بزاق توسط غدد بزاقی، رشد باکتری ها کاهش یافته و مواد باقی مانده در دهان را پاک می کند. اما زمانی که غدد بزاقی، به اندازه کافی بزاق ترشح نمی کنند، دهان خشک شده و در نتیجه باکتری ها رشد می کنند. به همین دلیل مزه تلخی در دهانتان احساس خواهید کرد.

بالا رفتن سن، مصرف دخانیات، دیابت، ابتلا به بیماری های خود ایمنی، حساسیت به برخی داروها و… از مواردی هستند که باعث کاهش ترشح بزاق و در نتیجه افزایش خشکی دهان می شوند.

ابتلا به هپاتیت B

مشکلات گوارشی، نداشتن اشتها، داشتن تب و تلخی دهان نشانه هایی از ابتلا به بیماری هپاتیت B بوده که باید از سریعا درمان شود.

تلخی دهان در بارداری

در سه ماهه اول بارداری، به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در مادر، امکان تغییر مزه دهان مثل تلخ شدن طبیعی بوده و پس از این دوره به حالت قبلی باز می گردد.

تلخی دهان و سرطان

افراد مبتلا به سرطان که روش های شیمی درمانی و پرتو درمانی را جهت بهبود انتخاب کرده اند، دچار تلخی دهان خواهند شد. این افراد نه تنها در دهانشان مزه تلخی حس می کنند، بلکه ممکن است طعم بسیاری از مواد غذایی یا نوشیدنی ها نیز برای ایشان تلخ به نظر برسد.

رفع تلخی دهان

توضیح دادیم که تلخی دهان به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و از آنجا که حس کردن این مزه در دهان احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد نمی کند، باید هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام نمود. اگر از این مشکل رنج می برید و اکنون دنبال راه حلی برای رفع این مسئله هستید، در ادامه همراه ما باشید.

باید بدانید که برای رفع تلخی دهان، ابتدا باید دلیل آن را شناسایی کنید. دلایل و علت های مزه تلخ در دهان را شرح دادیم و شما می توانید با مطالعه این علت ها و مشورت با پزشک دلیل این مسئله را بیابید.

سپس  با توجه به علت تلخی دهان، سعی کنید برای درمان آن اقدام نمایید. به عنوان مثال در صورتی که به بیماری هایی مثل عفونت دستگاه تنفسی یا هپاتیت B مبتلا هستید به پزشک مراجعه کرده و برای بهبود خود تلاش کنید. اما اگر ریشه این تلخی بیماری نیست، می توانید از روش های خانگی برای رفع این بو و مزه استفاده نمایید.

درمان خانگی تلخی دهان

رعایت بهداشت

همان طور که در ابتدای مطلب توضیح دادیم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند موجب تلخی دهان و بوی بد آن شود. بنابراین اگر تنها در زمان صبح احساس تلخی در دهان دارید،  هر شب قبل از خواب و هر روز صبح بعد از بیدار شدن، به خوبی مسواک بزنید. کشیدن مسواک بر روی زبان باعث از بین رفتن سلول های مرده روی آن می شود.

نوشیدن مایعات

در طول روز به اندازه کافی آب و هرگونه مایعات دیگر را بنوشید تا خشکی دهان کاهش یافته و از این طریق بوی بد و تلخی آن از بین برود.

عدم تحریک معده

از خوردن موا غذایی و خوراکی هایی که باعث تحریک معده و تشدید رفلاکس معده و صفرا می شود، خودداری کنید. مصرف زیاد ادویه ها، مصرف بالای غذاهای چرب و… از جمله این موارد می باشد.

جوش شیرین

مقدار کمی جوش شیرین بر روی مسواک خود ریخته و از آن برای شستن دندان هایتان استفاده کنید. این کار علاوه بر کشتن باکتری ها و رفع بوی بد دهان، به سفید شدن دندان ها نیز کمک می کند. جوش شیرین قابلیت تنظیم PH را داشته و از این طریق تلخی را از بین می برد.

قرص برای رفع تلخی دهان

برای هر دردی درمانی هست. تلخی دهان نیز مشکلی است که راه های درمان دارویی و خانگی مختلفی دارد. اگر از راه های خانگی  نتیجه نگرفتید، می توانید از دارو درمانی استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید به هیچ وجه نباید بدون مشورت با پزشک، هیچ گونه دارویی مصرف نمایید. می توانید از خدمات تلفنی کلبه سلامتی استفاده کرده و نظر پزشک را در رابطه با داروی مورد نظرتان جویا شوید.

اگر شما هم روشی جهت از بین بردن تلخی دهان می شناسید، در قسمت دیدگاه ها بیان کنید. همچنین در صورتی که هرگونه سوال و یا ابهام در این زمینه دارید، می توانید در همین قسمت مطرح کرده تا در کمترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3q8e83