چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/18 02:31
ریزش مو
کد خبر: 12492

گیاهی که ریزش مو را درمان می‌کند

مورد با نام علمی Myrtus communis ، گیاهی به صورت درختچه که ارتفاع آن تا 4.5 متر می رسد.درختچه مورد از زمان با ستان برای ایرانیان آشنا بوده است.

ترکیبات مهم مهم ترین ترکیبات مورد، رایحه (اسانس) آن می باشد که حاوی سینئول، میرتنول، پی نن، ژرانیول، لینالول و کامفن است. در سال های اخیر پژوهشگران آلمانی و ایتالیایی ترکیبات آسیل فلوروگلوسینول ها در مورد کشف کرده اند که مسوول خاصیت ضد تورم آن است.

در قسمتهای مختلف، از جمله برگ، میوه و گال مورد، تانن، اسانس و مواد رزینی وجود دارد که خاصیت قوی قابض آن مربوط به تانن هاست. دانه های موجود در میوه حاوی ترکیبات روغنی از جمله اسیدهای چرب، اولئیک، لینولئیک و پالمیتیک هستند.

میوه گیاه، غیر از مواد مذکور، حاوی قندهای مختلف و اسیدهای مالیک و سیتریک می باشد. عارضه جانبی مصرف دارویی در حد توصیه شده عارضه جانبی ندارد. احتیاط زنان باردار نباید اسانس مورد را مصرف کنند. استفاده خوراکی بیش از اندازه از اسانس مورد(بیش از 10 گرم) خطرناک است و می تواندباعث استفراغ، اسهال و مسمومیت شود.

موارد استفاده: اسانس مورد در محصولات بهداشتی، مانند صابون و شامپو و فرآورده های پوستی،‌از جملهپماد وکرم و در عطر و ادکلن مورد استفاده قرار می گیرد. به طور متوسط از 100 کیلوگرم برگ مورد 10 گرم اسانس به دست می آید. همچنین از چوب آن زغالی فعال با کیفیت عالی به دست می آید. چوب مورد بسیار محکم، قابل ارتجاع و دارای بافت ریز است و از آن در تهیه صنایع دستی ، عصا و مبلمان استفاده می شود. اثرات مهم در کتب طب سنتی روغنش موی را قوی گرداند.

شستن مو با آب آن جهت ریزش مو مناسب است. از بین برنده پوسته سر. چرب نمودن سر به روغن مورد آرامشبخش و مقوی مو و مانع ریزش و افزایش رشد مو می شود. ریشه موها را تقویت می کند، از ریزش باز می دارد، سبب بلندی و سیاهی مو می گردد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3wgr52