جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/22 19:30
درد صورت
کد خبر: 12665

درمان های درد صورت | برای درد صورت چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر روزی در تمام صورت‌تان احساس درد کردید، ‌دردی آزاردهنده که با هر حرکت حتی موقع مسواک‌زدن، شستن صورت، جویدن غذا یا هنگامی که در معرض باد قرار گرفتید، ایجاد شود، بدانید چنین دردی ناشی از اختلال عصب سه قلو یا اعصابی در مغز است.

درد صورت ممکن است یک روز که از خواب بیدار می شوید دچارش شده باشید. درد صورت معمولا ناشی از وجود یک بیماری و یا درد سر در جایی دیگر مانند گردن، دندان، آرواره و یا سر است. معمولا یافتن محل مشکل درد صورت نیز بسیار ساده است. همه دردهای صورت ناشی از دندان ها و مشکلات آنان نیستند، برخی دردهای شدید فک و صورت نشانه‌ای از عارضه در جمجمه و مغز افراد هستند.

درد صورت

انواع درد صورت و عاملش

در جایی دیگر مانند گردن، دندان، آرواره و یا سر است. معمولا یافتن محل مشکل نیز بسیار ساده است.

به طور کلی صورت، سر و گردن به وسیله عصب ها با یکدیگر مرتبط هستند و اگر عصبی در جایی آسیب ببیند و یا تحریک شود جاهای دیگر نیز احساس ناراحتی و درد خواهند کرد.

مثلا ممکن است هنگامی که عصبی در گردن آسیب مبی بیند این آسیب و یا تحریک عصبی منجر به درد در صورت نیز بشود.

همیشه کشیدن دندان تنها راه کنترل دردهای شدید فک و صورت نیست بلکه این مشکل می تواند از بروز عارضه‌ای پیچیده در قاعده جمجمه خبر دهد.

گاهی اوقات افراد دچار دردهای ناتوان کننده و هولناکی در ناحیه فک و صورتشان میشوند که متاسفانه در بیشتر مواقع به علت خطاهای تشخیصی ,یک و یا دو ردیف از دندان ها کشیده میشود .

ولی همچنان درد ادامه دارد و این در حالیست که منشا این عارضه باید در قاعده جمجمه و عروق داخل قاعده جستجو شود که البته این بیماری در دهه ۵ الی ۶ عمر و در مردان بیشتر مشهود است.

اگر روزی در تمام صورت‌تان احساس درد کردید، ‌دردی آزاردهنده که با هر حرکت حتی موقع مسواک‌زدن، شستن صورت، جویدن غذا یا هنگامی که در معرض باد قرار گرفتید، ایجاد شود، بدانید چنین دردی ناشی از اختلال عصب سه قلو یا اعصابی در مغز است.

در واقع، درد عصب سه قلو نوعی بیماری عصبی به شمار می‌رود که معمولا در افراد بالای‌ ۵۰ سال و بیشتر در زنان بروز می‌کند.

علل درد صورت :

نورالژی عصب سه‌قلو

درد عصب سه قلو یا نورالژی تریژمینال یک بیماری با درد مداوم است، که برخی از اعصاب صورت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیمارانی که درگیر عصب سه قلو هستند، درد را به‌صورت شدید یا شوک الکتریکی تجربه می‌کنند.

درگیری عصب گلوسوفارنژیال

عصب گلوسوفارنژیال یکی از عصب های کنترلی صورت است. درد عصب گلوسوفارنژیال نزدیک به درد عصب سه قلو است و گلو، دهان، فک را درگیر می‌کند.

سردرد میگرنی

یک اختلال عروقی و خودبخودی ولی راجعه بوده که به صورت حمله باعث بروز درد می شود. معمولا هر حمله از چهار ساعت تا ۳ روز به طور متوسط طول می کشد و عمدتا یک طرفه بوده می باشد .

شدت درد از متوسط تا شدید است. کیفیت درد به صورت ضربان دار و همراه با تهوع و استفراغ و همینطور ترس از نور و صدا است. سر درد میگرنی می تواند با احساس پیش رسی (اورا) و یا بدون آن باشد.

این احساس  می تواند به شکل اختلالات بینایی ، علایم حسی، فلج یکطرفه عضلات صورت، و عدم قدرت تکلم بروز کند. در تشخیص افتراقی میگرن باید احتمال وجود مواردی همچون دندان درد، درد میوفاشیال را در نظر داشت.

سینوزیت

انحراف تیغه بینی

اختلالات مفصل گیجگاهی- فکی

یکی از علل شایع دردهای صورت، دردهای عضلانی این ناحیه می‌باشد.

سندرم اختلال عمل دردناک عضلانی یکی از مهم‌ترین اختلالات عضلانی ناحیه صورتی است که بسیاری از بیماران از درد، حساسیت به لمس یک یا چند عضله جونده و محدودیت عملکرد ناشی از این سندرم رنج می‌برند.

برخی از محققین از ساختار روحی بیماران به عنوان یک عامل مستعد کننده این سندرم نام برده‌اند و استرس را عامل قابل توجهی در بروز عادات فشردن و ساییدن دندان ها به هم دانسته‌اند که منجر به اسپاسم عضلات جونده می‌شود.

سردرد خوشه ای

سر درد خوشه ای هم یکی از عوامل ایجاد درد صورت است که یک حمله شدید سر درد یک طرفه در اطراف چشم و ناحیه تمپورال است که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد و ممکن است چند بار در روز تکرار شود.

همراهی سر درد با یک مورد یا بیشتر از موارد زیر بیانگر این نوع سردرد است. اشک ریزش، گرفتگی بینی، آب ریزش بینی، تعریق پیشانی، میوز، افتادگی و ادم پلک در کنار سر درد دیده می شود.

نسبت شیوع آن در مرد به زن ۵ به ۱ است. در تشخیص افتراقی آن عفونت دندان و درد حاد عضلات ماستر مطرح می‌گردد.

عفونت غدد بزاقی

آبسه دندان

گلوکوم

آرتریت سلول‌ غول‌آسا

درد دندان ها

 

برای درد صورت چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

چشم‌ها هم درد می‌کنند.

تب، دانه‌های قرمز در صورت، یا ورم صورت وجود دارد.

درد، گزگز، یا کرختی در دست یا پا احساس می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3q8vj3