شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/17 16:28
پوست صورت
کد خبر: 13373

عوامل قرمزی پوست صورت و راه های درمان | چرا پوست صورت قرمز می شود

پوست صورت به دلایل مختلفی دچار قرمزی می شود که مهم ترین علت های قرمز شدن پوست شامل موارد زیر می شود که در ادامه می خوانید.

قرمزی پوست به دلایل مختلفی ایجاد می شود. برای درمان قرمز شدن پوست صورت باید ابتدا علت  آن را بیابید و سپس برای درمان اقدام کنید از این رو در این مقاله ابتدا به بررسی دلایل آن می پردازیم و بعد سراغ روش های درمانی می رویم. اگر شما هم می خواهید بدانید دلیل این اتفاق چیست و برای درمان آن چه کار باید کرد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پوست صورت

علت قرمزی پوست صورت

پوست صورت به دلایل مختلفی دچار قرمزی می شود که مهم ترین علت های قرمز شدن پوست شامل موارد زیر می شود:

روزاسه علت قرمزی و سوزش پوست صورت

التهاب و قرمزی پوست صورت ممکن است به دلیل بیماری روزاسه باشد‌. شاید بپرسید بیماری روزاسه چیست؟ روزاسه یک بیماری مزمن پوستی است که با قرمزی پوست صورت در نواحی بینی، گونه، پیشانی و چانه همراه است. آکنه روزاسه بیشتر در افراد میان سال اتفاق می افتد. متاسفانه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما ژل بریمونیدین، لیزر درمانی و آنتی بیوتیک ها می توانند  شدت علائم را کاهش دهند.

پوست صورت

لوپوس

علت قرمزی پوست بدن ممکن است بیماری لوپوس باشد. لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اندام ها و بافت های خودی حمله می کند. افراد مبتلا به این بیماری، پوست صورت، گردن و سرشان دچار قرمزی و تورم پروانه ای شکل می گردد. از علائم دیگر این بیماری می توان به درد مفاصل، خستگی، اضطراب، حالت تهوع و خلق افسرده اشاره کرد. برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد ولی با دارو درمانی و تغییر سبک زندگی قابل کنترل است.

پوست صورت

آفتاب سوختگی علت قرمز شدن پوست زیر چشم

یکی از شایع ترین دلایل قرمزی پوست، آفتاب سوختگی است. اگر از پوست خود در برابر آفتاب محافظت نکنید و کرم ضد آفتاب صورت نزنید، دچار آفتاب سوختگی می شوید. به غیر از آفتاب سوختگی، سوختگی های دیگر از جمله سوختگی حرارتی، شیمیایی، الکتریکی،تابشی و سوختگی در اثر اصطکاک باعث قرمز شدن پوست می شود.

آفتاب سوختگی علت قرمزی پوست

پوست صورت

زونا

یکی دیگر از دلایل قرمزی پوست زونا است. زونا یک عفونت ویروسی است که در اثر آن بثورات قرمز رنگ یا تاول روی پوست ایجاد می شود. این بثورات بیشتر در بالاتنه ایجاد می شوند اما در قسمت های دیگر بدن مانند صورت و  چشم ها هم ممکن است به وجود آیند. زونا با سوزش یا مومور شدن آغاز می شود که در بعضی موارد بسیار دردناک و آزاد دهنده است.

فولیکولیت

فولیکولیت یک بیماری پوستی شایع است که باعث بروز قرمزی می شود. در این بیماری فولیکول های مو ملتهب می شوند. عامل این بیماری عفونت باکتریایی یا قارچی است. از علائم دیگر این عارضه خارش، حساس شدن پوست آسیب دیده به لمس، ایجاد تاول چرکی می توان اشاره کرد.

فولیکولیت علت قرمزی پوست سر

سلولیتیس ( عفونت بافت)

سلولیتیس یک عفونت باکتریایی خطرناک است که بافت های عمیق پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث قرمزی پوست، تورم و حساسیت می شود. اگر سلولیتیس درمان نشود عوارض شدیدی مانند عفونت خونی را بدنبال خواهد داشت.

درماتیت تماسی آلرژیک علت خشکی و قرمزی پوست صورت

این مشکل پوستی هنگامی رخ می دهد که پوستتان در معرض تماس با مواد حساسیت زا و محرک ها مانند مواد آرایشی، صابون، برخی گیاهان و فلزات و برخی رایحه ها قرار بگیرد. این مشکل به سادگی و با دوری از مواد محرک و حساسیت زا درمان می شود. کسانی که دچار خشکی پوست در فصل پاییز هستند و به سرما آلرژی دارند مستعد درماتیت هستند

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک که به آن اگزمای آتوپیک نیز می گویند، علت قرمزی پوست کودک است. از علائم دیگر درماتیت آتوپیک خارش، تورم و ترک خوردن پوست است.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک بیماری شایع پوستی است که باعث قرمزی پوست می شود. این نوع از درماتیت بیشتر در نواحی چرب پوست مانند کف سر ایجاد می شود اما می تواند در نواحی دیگر بدن مانند صورت و قفسه سینه هم ایجاد شود.

پسوریازیس

پسوریازیس هم یکی دیگر از دلایل قرمزی است. این اختلال پوستی باعث تولید بیش از حد سلول های پوستی جدید می شود. نتیجه این بیش از حد قرمز شدن پوست، خشک شدن، پوسته پوسته شدن پوست به همراه فلی های نقره ای رنگ است. این مشکل پوستی بیشتر در آرنج، زانو یا پوست سر دیده می شود. ولی می تواند در قسمت های دیگر بدن هم بروز پیدا کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/36pjj4