پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/04 19:53
بابزیوز
کد خبر: 13021

بابزیوز چه نوع بیماری است و عوامل ایجاد‌ کننده آن کدامند؟

بابزیوز یک بیماری ناشی از انگل های میکروسکوپی است که گلبول های قرمز را آلوده می کند.

بابزیا یک انگل کوچک است که گلبول های قرمز شما را آلوده می کند. عفونت بابزیا بابزیوز نامیده می شود. عفونت انگلی معمولاً از طریق نیش کنه منتقل می شود. بابزیوز اغلب همزمان با بیماری لایم رخ می دهد. کنه حامل باکتری لایم نیز می تواند به انگل بابزیا آلوده شود. در این مطلب از بیتوته شما را با این بیماری آشنا می کنیم.

بابزیوز

بابزیوز چیست؟

بابزیوز یک بیماری ناشی از انگل های میکروسکوپی است که گلبول های قرمز را آلوده می کند. بسیاری از گونه ها (انواع) مختلف انگل بابزیا در حیوانات یافت شده است که فقط تعداد کمی از آنها در افراد یافت شده است. بابزیا میکروتی که معمولا موش های پا سفید و سایر پستانداران کوچک را آلوده می کند، گونه اصلی است که در مردم ایالات متحده یافت شده است. موارد گاه به گاه ناشی از سایر گونه های بابزیا شناسایی شده است

علائم و عوارض بابزیوز 

شدت علائم بابزیوز می تواند متفاوت باشد. ممکن است اصلا علائمی نداشته باشید یا علائم خفیفی شبیه آنفولانزا داشته باشید. برخی موارد می توانند عوارض جدی و تهدید کننده زندگی ایجاد کنند.

عفونت بابزیا اغلب با تب بالا، لرز، دردهای عضلانی یا مفاصل و خستگی شروع می شود. علائم کمتر رایج عبارتند از:

- سردرد شدید

- درد شکم

- حالت تهوع

- کبودی پوست

- زرد شدن پوست و چشمان شما

- تغییرات خلق و خوی

با پیشرفت عفونت، ممکن است درد قفسه سینه یا لگن، تنگی نفس و عرق خیس‌کننده ایجاد شود. ممکن است به بابزیا آلوده شده باشد و علائمی نداشته باشد. تب بالا عودکننده گاهی اوقات نشانه بابزیوز می باشد که تشخیص داده نشده است.

عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

- فشار خون بسیار پایین

- مشکلات کبدی

- تجزیه گلبول های قرمز که به آنمی همولیتیک معروف است.

- نارسایی کلیه

- نارسایی قلبی

عوارض بابزیوز

بابزیوز در اثر عفونت با یک انگل شبه مالاریا از جنس Babesia ایجاد می شود. انگل بابزیا را می توان نوتالیا نیز نامید. این انگل در داخل گلبول های قرمز خون فرد یا حیوان آلوده رشد کرده و تکثیر می شود و اغلب به دلیل پاره شدن گلبول های قرمز باعث درد شدید می شود.

بیش از 100 گونه از انگل بابزیا وجود دارد. با توجه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در ایالات متحده، Babesia microti رایج‌ترین سویه برای آلوده کردن انسان است. سویه های دیگر می توانند عفونت کنند: 

- گاو

- اسب ها

- گوسفند

- خوک ها

- بزها

- سگ ها

نحوه انتقال بیماری بابزیوز

رایج ترین راه برای ابتلا به بابزیا ، نیش یک کنه عفونی است.

انگل Babesia microti در روده کنه پا سیاه یا آهویی ( Ixodes scapularis ) زندگی می کند. کنه به بدن موش های پا سفید و سایر پستانداران کوچک می چسبد و انگل را به خون جوندگان منتقل می کند. بعد از اینکه کنه غذای خود را از خون حیوان خورد، می افتد و منتظر می ماند تا حیوان دیگری او را بگیرد.

گوزن دم سفید ناقل رایج کنه آهو است. خود گوزن آلوده نیست. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2xdab3