جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/08 17:50
زایمان طبیعی
کد خبر: 13130

فواید زایمان طبیعی برای مادر | مراحل کامل زایمان طبیعی را در اینجا بخوانید

با زایمان طبیعی یک زن می‌تواند بارها حاملگی را تجربه کند ولی در سزارین مادر فقط تا سه بار و یا کمتر امکان بارداری دارد.

زایمان طبیعی یک امر فیزیولوژیک است که مادر باردار به‌صورت طبیعی و با فعالیت‌های منظمی که در دوران بارداری خود دارد. زایمان طبیعی به علت مزایایی که برای سلامت مادر و جنین دارد همواره در اولویت قرار دارد. در واقع زایمان طبیعی به معنی به دنیا آمدن نوزاد از طریق رحم مادر است. شاید بتوان گفت زایمان طبیعی روشی بی خطر و بی دردسر است. با زایمان طبیعی یک زن می‌تواند بارها حاملگی را تجربه کند ولی در سزارین مادر فقط تا سه بار و یا کمتر امکان بارداری دارد.

کارشناس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: از مزایای زایمان طبیعی یا فیزیولوژیک می‌توان به کاهش موارد سزارین، جلوگیری از صدمه به مادر، به حداقل رسیدن میزان خونریزی و بالا رفتن اعتماد به نفس مادر برای زایمان اشاره کرد.

منیره محرم نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاهش ترس از زایمان، کاهش مرگ مادر و میزان بستری نوزاد، تولید سریعتر شیر مادر، کاهش افسردگی پس از زایمان، کاهش زمان بستری مادر در بیمارستان، ایجاد رابطه عاطفی سریعتر بین نوزاد و مادر، آرام بودن و کاهش گریه و بی قراری نوزاد پس از زایمان از دیگر مزایای زایمان فیزیولوژیک است.

وی به تعریف زایمان فیزیولوژیک (زایمان آسان) اشاره کرد و گفت: این نوع زایمان بدون دخالت هیچ دارویی و با کمترین معاینه و به صورت کاملا طبیعی انجام می‌شود و در تمامی بیمارستان های استان قابل انجام است.

به گفته این کارشناس، به منظور زایمان آسان(فیزیولوژیک) اغلب اتاق زایمان ها به شکل ال.دی.آر( اتاق خصوصی) در بیمارستانها ساخته شده است که مادر در آن احساس حفظ حریم شخصی و راحتی دارد.

وی اظهار داشت: برای آسان شدن زایمان از ورزش های لگنی، تکنیک های تنفسی، آرام‌سازی، آروما تراپی (رایحه درمانی) و آوا درمانی با طب فشاری آب درمانی، گرما درمانی و سرما درمانی استفاده می شود.

کارشناس مامایی با تاکید بر اینکه مادر در حین زایمان می تواند یک همراه آموزش دیده مثل خواهر، همسر، مادر یا مامای همراه داشته باشد، افزود: به این منظور در مراکز آموزشی و درمانی شامل درمانگاه ها، بیمارستان ها و مراکز مشاوره مامایی کلاسهای آمادگی برای زایمان وجود دارد.

محرم نژاد ترویج زایمان فیزیولوژیک را در گرو ایجاد زیرساخت ها، فرهنگ سازی و آموزش مستمر به گروه های هدف عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد بیماران بستری در بخش بلوک زایمان مرکز آموزشی و درمانی و مرکز تخصصی و فوق تخصصی زنجان را مادران پر خطر تشکیل می دهند که نیازمند مراقبت های بیشتر هستند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیمارستان های آیت الله موسوی، ولیعصر(عج)، بهمن، امیرالمومنین (ع) خدابنده و الغدیر ابهر دارای اتاق‌های خصوصی زایمان برای مادران است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4bdoe3