شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/27 19:31
آرتروز گردن
کد خبر: 13737

علائم آرتروز گردن چیست؟ | روش های درمان آرتروز گردن چیست؟

آرتروز کلمه فرانسوی است و در زبان انگلیسی به این بیماری استئوآرتریت و در زبان علمی اسپوندیلوز مهره های گردن گفته می شود.

به گزارش ستاره پارسی: استئوآرتریت گردن شامل یک بیماری است که تغییرات ساییدگی در هر چهار ساختمان اصلی گردن شامل ۱- استخوان ها، ۲- دیسک ها ۳- مفاصل گردن یا فاست ها ۴- لیگلمان ها یا رباط ها ایجاد می کند. این تغییرات ناشی از فرسایش و پیر شدن ستون فقرات است است. همانطور که می دانیم پدیده پیری در افراد مختلف شدت های متفاوتی دارد. با افزایش سن، دیسک هایی که در ستون فقرات گردن وجود دارند ، به تدریج از بین می روند در واقع این دیسک ها آب خود را از دست می دهند و در نتیجه انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند و در اطراف و مهره ها زوائد استخوانی اضافی رشد می کند که استئوفیت نامیده می شود.

 

آرتروز گردن

 

علائم آرتروز یا اسپوندیلوز گردن چیست؟

علائم آرتروز یا اسپوندیلوز گردن عبارتند از:

۱- سفتی و درد گردن 

۲- سردرد 

۳- درد شانه یا بازو 

۴- محدود شدن دامنه حرکات گردن مثلاً فرد نمی تواند گردن خود را به طرفین یا کاملا به جلو خم کند. 

۵- احساس و شنیدن صدا در گردن هنگام حرکات مختلف

 

علائم آرتروز گردن با استراحت بهتر می شود و علائم بیمار در صبح ها و دوباره در پایان روز شدیدتر است. اگر آرتروز یا اسپوندیلوز گردن باعث فشار بر روی نخاع شود در آنصورت تنگی کانال نخاعی نامیده می شود، تنگی کانال نخاعی که در واقع شکل پیشرفته آرتروز گردن می باشد ، می تواند با فشار بر روی نخاع، شرایطی به نام میلوپاتی Myelopathy گردن ایجاد کند. علائم آرتروز یا اسپوندیلوز گردن یا به عبارت بهتر تنگی کانال نخاعی گردن همراه با علائم نخاعی یا میلوپاتی عبارتند از: 

۱- سوزن سوزن شدن، بی حسی، یا ضعف در بازوها، دست ها، پاها

۲- از دست رفتن هماهنگی بین عضلات بدن و به عبارت دیگر عدم تعادل و دشواری در راه رفتن،

۳- گرفتگی یا اسپاسم های عضلانی

۴- از دست دادن کنترل مثانه و روده :شامل عدم کنترل و بی اختیاری ادرار و مدفوع 

۵- درد تیر کشنده ای که از گردن شروع و به داخل شانه و بازو یا آرنج و گاهی انگشتان دست تیر میکشد که این نوع درد را درد رادیکولر می نامند.

 

اسپوندیلوز یا آرتروز گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

۱- برای تشخیص آرتروز گردن ابتدا پزشک با سوالاتی که از بیمار می کند در واقع شرح حالی از بیمار تهیه می کند. به این ترتیب پزشک پی می برد که بیماری بیمار از چه زمانی شروع شده است؟ چقدر درد برای بیمار مزاحمت ایجاد می کنند ؟ درد در کارهای روزمره بیمار چقدر اثر بد دارد ؟ بیمار چه بیماریهای زمینه‌ای دیگری دارد؟ 

۲- پزشک بیمار را معاینه می کند و در هنگام معاینه به طرز راه رفتن، نیروی عضلانی دست ها و پاها ، احتمال وجود لاغر شدن عضلات دستها و پا دقت می کند و نیز با زدن چکش بر روی تاندون هایی که از روی مفاصل زانو و آرنج عبور می کنند ، رفلکس های تاندونی بیمار را بررسی می کند به این ترتیب معاینه بیمار را کامل می‌کند.

۳- در خواست تست های تشخیصی: شامل تصویربرداری ، توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن (CT) و تصویربرداری مغناطیسی یا ام آر آی (MRI)است. در ام آر آی MRI از یک آهنرباهای بزرگ، و امواج رادیویی استفاده می شود. به عبارت دیگر بدن بیمار در یک آهنربای بزرگ قرار داده می‌شود در این حالت اتم های هیدروژن بدن فرد مانند آهن ربا های کوچک در یک امتداد قرار می گیرند. سپس امواج رادیویی به بدن بیمار داده می‌شود و اتم های هیدروژن که در واقع مانند آهن ربای کوچکی هستند ، از جای خود منحرف می شوند و امواج رادیویی را جذب می‌کنند و بر حسب میزان جذب انرژی، یک تصویر از بدن بیمار تولید می شود و در مرحله دوم امواج رادیویی قطع می‌شود و اتم های هیدروژن دوباره به حالت اولیه خود بر می گردند و از خود انرژی ساطع می کند و این دوباره به صورت یک تصویر دیگری توسط کامپیوتر تولید می شود.

 

آرتروز گردن

 

درمان آرتروز گردن

تشخیص آرتروز مربوط به زمانی بود  که ام‌آر‌آی نبود و درعکس ساده تغییراتی در شکل مهره ها و تنگ شدن سوراخ های بین مهره ایی دیده می‌شد ، امروزه با پیدایش ام آر آی  آن را بیماری دیسک گردن و یا تنگی کانال نخاعی گردن می نامند. در واقع برای آرتروز و تنگی کانال نخاعی گردن در صورتی که علائم عصبی ایجاد نکرده باشد درمان طبی می‌شود و در مواردی که تنگی کانال نخاعی علامت عصبی ندهد.  به مدت ۶ هفته درمان طبی و غیر جراحی انجام می‌شود و در صورتیکه بیمار پس از ۶ هفته پاسخ  مناسبی به درمان ندهد برای بیمار جراحی پیشنهاد می شود.

 

جدیدترین روش های درمان آرتروز گردن

جدیدترین درمان آرتروز گردن در واقع جدیدترین درمان تنگی کانال نخاعی گردن است که امروزه به صورت تزریق های داخل گردن انجام می شود. دراین تزریق ها از مواد مختلفی مانند مواد کورتونی استفاده می شود.

 

درمان آرتروز گردن با ورزش

ورزشهای گردن اصولاً باعث منظم شدن مفاصل بین مهره ای و در مواردی که یا تنگی کانال نخاعی شدید وجود دارند، ورزش معمولا به درمان کمک نمی کند. زیرا در موارد شدید معمولاً بیمار نیاز به جراحی دارد و ورزش به تنهایی قادر به درمان کردن بیمار نیست.

 

خطرات آرتروز گردن

آرتروز گردن یا تنگی کانال نخاعی در مواردی که شدید باشد می تواند باعث علائم عصبی بشود. 

آرتروز گردن می‌تواند علائم فشار به نخاع شامل بی حس شدن دستها و پاها  یا اختلال تعادل و در موارد پیشرفته تر اختلال درحرکت و راه رفتن ایجاد کند. در صورتیکه آرتروز در قسمت محیطی کانال نخاعی باشد میتواند اعصاب کانال نخاع را تحت فشار قرار دهد و باعث از بین رفتن مهارت اندام ها  درد در اندام های فوقانی و لاغری عضلات شود. 

 

آیا آرتروز گردن درمان دارد؟

 بله بهترین درمان آرتروز گردن یا  در واقع تنگی کانال نخاعی گردن شامل جراحی و یا تزریق داخل گردن می باشد.

 

آیا آرتروز گردن باعث سر درد می شود؟

البته سردرد جزوعلائم آرتروز گردن نیست ولی آرتروز گردن به علت سفت کردن عضلات و در واقع اسپاسم  وعضلات پشت سر می‌تواند باعث سردرد شود. 

 

آیا آرتروز گردن درمان قطعی دارد؟

 درمان قطعی در واقع یک کلمه مطلق است و اصولا در پزشکی درمان قطعی وجود ندارد. اکثر درمان ها نسبی هستند. یعنی پس از مدتی ممکن است فردی که درمان شده دوباره دچار بیماری بشود . ولی درمان های خوبی برای آرتروز گردن وجود دارد که مهمترین آنها تزریق های داخل گردن و یا عمل های جراحی برای تنگی کانال نخاعی می باشد.

 

‌ آیا آرتروز گردن خطرناک است؟

بله ، آرتروز گردن می‌تواند خطرناک باشد.مثلاً باعث اختلال تعادل در یک فرد شود. فرد زمین بخورد و دچار شکستگی های متعدد بشود. و یا نتواند راه برود و مهارت های صنعتی وهنری خود را از دست بدهد.  گاهی این بیماری در افرادی که امضای آنها بسیار مهم است باعث تغییر در امضای فرد بشود

 

آیا آرتروز گردن باعث سرگیجه می شود؟

در گردن انسان شریانهای به نام شریان های ورتبرال وجود دارد. این شریان ها از داخل سوراخ هایی که در طرف راست و چپ ستون مهره ها قرار دارد عبور میکنند. بنابراین در آرتروز ناشی از پیدایش زوائد استخوانی می‌تواند باعث کم شدن قطر این شریان ها و در نتیجه کم رسیدن خون به قسمت‌هایی از مغز شود. کم خونی در ناحیه بصل النخاع ممکن است باعث ایجاد سرگیجه بشود.

 

آرتروز گردن درمان دارد؟

بله ، آرتروز گردن در مواردی که خیلی پیشرفته نباشد و علائم عصبی ایجاد نکرده باشد با انجام اعمال جراحی و یا با تزریق های داخل ستون فقرات قا بل درمان است و این کار باعث از بین رفتن درد بیمار و جلوگیری از لاغر شدن عضلات و بهبود علائم تعادلی بیمار می‌شود.  اما عده‌ای از بیماران که در سنین بالا  هستند و یا علائم عصبی پیشرفته دارند ، معمولاً از عمل جراحی سودی نمی‌برند . به‌عبارت‌دیگر بیمار زمان طلایی که جراحی می توانست کمک کند را از دست داده است. 

 

درمان ارتروز گردن چگونه انجام می شود؟

در اغلب موارد، درمان های اسپوندیلوز گردنی عبارتند از:

۱- از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) برای از بین بردن درد استفاده می شود. 

۲- استفاده از روش های فیزیوتراپی و دستکاری ستون فقرات جهت کنترل التهاب 

۳- استفاده از بی حرکت کردن گردن با استفاده از گردنبند های طبی می باشد.

۴- استفاده از تزریق های داخل ستون فقرات

به طور کلی آرتروز و اسپوندیلوز گردن یک بیماری مزمن می باشد که مدتها با بیمار همراه می باشد. اما در بیشتر موارد، پیشرفته نیست. جراحی فقط در موارد نادری مورد نیاز است. هدف جراحی، کم کردن و حذف فشار از روی نخاع و اعصاب است. جراحی همچنین شامل استفاده از وسایلی مانند پیچ یا کیج های گردنی جهت جوش دادن مهره ها و کم کردن حرکات ستون مهره های گردنی می باشد. اما عمل جراحی زمانی انجام می شود که بیمار از اختلال حرکت و ضعف عضلانی ، ختلال تعادل و یا درد شدید ومقاوم به درمان های غیرجراحی رنج می برد. هر نوع فشرده شدن اعصاب و نخاع می تواند منجر به ناتوانی و خراب شدن دائمی عملکرد رشته های عصبی بشود به عبارت دیگر ممکن است بیمار نقص عصبی و فلجی دائم پیدا کند. بنابراین در صورتی که بیمار نیاز به جراحی دارد بهتر است در اولین فرصت این کار انجام شود. برای انجام عمل جراحی آرتروز گردن جراح می تواند از طریق جلو (قدامی) یا پشت (پشتی) ستون فقرات گردن را باز کند و عمل رفع فشار را انجام دهد. عمل جراحی از جلوی ستون فقرات ممکن است برای برداشتن دیسک ها و زوائد استخوانی که در اصطلاح پزشکی استئوفیت نامیده می شود ( و باعث فشار رشته های عصبی و نخاع می شوند استفاده شود. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4mkgj2