پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/03 09:30
نقد و برسی | نقد و برسی فیلم | نقد و برسی فیلم شما مردم
کد خبر: 13892

نقد و برسی فیلم شما مردم (You People) | فامیل شدن جونا هیل و ادی مورفی!

فیلم You People با بازی ادی مورفی و جونا هیل می‌خواهد به تفاوت‌های فرهنگی دو خانواده با دین و رسوم متفاوت بپردازد، اما آیا ماحصل کار موفق از آب درآمده است؟ همراه ما باشید.

به گزارش ستاره پارسی: فیلم You People یک زوج جدید و خانواده‌های آن‌ها را دنبال می‌کند که در حال بررسی مفهوم عشق امروزی و روابط پویای خانوادگی در میان نزاع بین فرهنگ‌ها و تفاوت‌های نسلی و انتظارات اجتماعی خود هستند. فیلم شما مردم درواقع داستان آشنا دارد که داستان خیلی جدیدی نیست و در این فیلم کمدی قرار است دو خانواده متفاوت با یکدیگر مقایسه شوند و در آن ارتباط و تفاوت‌های آن‌ها قرار است باعث خلق صحنه‌های کمدی شود. ازطرفی حضور بازیگرانی مثل جونا هیل و ادی مورفی در فیلم You People باعث افزایش انتظارات شده است.

اما آیا این فیلم کمدی جدید شبکه نتفلیکس توانسته است به انتظارات خود جامع عمل بپوشاند؟ فیلم شما مردم تصمیم دارد تا به‌‌جای اینکه با تفاوت‌های دو خانواده شوخی کند، روی مباحث دیگری تمرکز کند که این مباحث مثل دین، نژاد و دیگر موارد و ترندهای روز است. در همین مسیر هم فیلم تلاش می‌کند تا صحنه‌های کمدی خود را شکل دهد و بتواند پیام خود را منتقل کند. اما از همان ابتدا با مشکل بزرگی مواجه است و آن هم اینکه واقعا حرف جدیدی برای گفتن ندارد.

 

نقد و برسی فیلم You People

 

آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که فیلم عملا همان داستان را دنبال می‌کند که به‌راحتی می‌توانیم هر بخش فیلم را پیش‌بینی کنیم که در ابتدا دو فرد کاملا متفاوت عاشق یکدیگر می‌شوند و در ادامه خانواده آن‌ها باعث جدایی آن‌ها خواهد شد و در پایان هم همه چیز به خیر و خوشی به اتمام می‌رسد. اما بخش منفی فیلم شما مردم که از همان آغاز کند و خسته کننده‌اش کاملا مشخص است، دقیقا جایی است که سازندگان فیلم انگار تصمیم داشته‌اند تا فیلم خود را به بدترین شکل ممکن خسته کننده بسازند.

هر زمانی‌که فیلم You People در حال اوج گرفتن است، ناگهان خیلی سریع سقوط می‌کند و این روند بالا و پایین در تمام فیلم ادامه دارد و ما نقطه‌ای نداریم که فیلم روند خود را حفظ کند. ما پدری را مشاهده می‌کنیم که در تلاش است تا مانع ازدواج دخترش با شخصیت جونا هیل شود و در نقطه مقابل مادر شخصیت پسر خانواده با عروس آینده خود مثل یک عروسک یا محصول بازرگانی رفتار می‌کند. فیلم می‌خواهد از این طریق کشمکش‌های بین دو خانواده را نمایش دهد، اما این موضوع نه عمق کافی را دارد و در طول فیلم بارها تکرار می‌شود.

 

نقد و برسی فیلم You People

 

تمرکز اصلی فیلم You People روی موضوع نژاد پرستی است که این روزها بحث داغی در رسانه‌ها تبدیل شده است و این داستان نقش مهمی در مشکلات و تفاوت‌های دو خانواده دارد. فیلم تلاش می‌کند تا جای ممکن به این معضل اجتماعی بپردازد، اما این فیلم سنگی را بر می‌دارد که نمی‌تواند آن را کنترل کند. فیلم می‌خواهد به موضوع نژاد پرستی و مسائل این چنینی بپردازد اما نتیجه نهایی بیشتر به‌نظر می‌رسد که خود می‌تواند باعث افزایش آن شود.

نکته اینجا است که یک فیلم زمانی‌که به یک مسئله اجتماعی می‌خواهد بپردازد نیاز دارد تا داستان را به شکلی بی‌طرفانه روایت کند و صرفا به شکل یک طرفه به موضوع نپردازد تا بیننده احساس کند که فیلم صرفا در تلاش است تا گروهی را مقصر و گروهی را مظلوم جلوه دهد. البته فیلم شما مردم در مجموع نمی‌داند که دنبال رسیدن به کدام اهدافش است و انقدر در بین اهدافش گم می‌شود که درنهایت تصمیم می‌گیرد که یک پایان کاملا کلیشه‌ای و قابل پیش‌بینی را ارائه کند.

اما چیزی که در مورد فیلم شما مردم می‌توان با اطمینان گفت این است که فیلم بیش از حد به ترندهای شبکه‌های اجتماعی وابسته شده است. این مشکلی است که در بسیاری از فیلم‌های روز می‌توان دید که ظاهرا وظیفه سازندگان فیلم رضایت یک گروه کوچک و عصبانی در توییتر است و آن‌ها انگار اهمیتی به بیننده اصلی که قرار است فیلم را ازطریق یک سرویس استریم تماشا کنند، نمی‌دهند.

 

نقد و برسی فیلم You People

فیلم You People دقیقا مثل فیلمی است که انگار فیلمنامه آن براساس توییت‌های یک پیج توییتر افراطی نوشته شده و خود نویسنده ایده و خلاقیتی در نوشتن آن نداشته است. این موضوع قطعا برای من بیننده آزار دهنده است که فیلم بخش زیاد و مهمی از زمان خود را بدین شکل از بین می‌برد تا اینکه واقعا داستانی را روایت کند و واقعا به معضل نژاد پرستی در یک جامعه بپردازد. این در حالی است که ما در طول دهه‌های گذشته فیلم‌های خوب و با کیفیتی در این زمینه داشتیم، اما حالا با فیلمی طرف هستیم که صرفا شعار می‌دهد.

فیلم کمدی شما مردم می‌توانست به‌جای شعار دادن تنها داستان ساده، تکراری و کاملا پیش و پا افتاده خودش را دنبال کند و حتی به فیلم سرگرم‌کننده‌تری هم تبدیل شود. اما نتیجه کار خلاف این موضوع را نشان می‌دهد و آن‌ها صرفا می‌خواستند تا با اضافه کردن چند موضوع اجتماعی فیلم خود را فراتر از یک فیلم کلیشه‌ای نشان دهند. درنهایت دادن چند شعار تو خالی و ادعای پرداختن به تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی اقشار مختلف یک جامعه بدون اینکه عمق خاصی در فیلمنامه وجود داشته باشد، یک فریب‌کاری از سوی سازندگان فیلم است.

آن‌ها به دروغ چنین ادعایی را در مورد فیلم خود دارند، اما در باطن فیلم چنین چیزی درست نیست و هر از گاهی شخصیت‌ها با دادن شعارهای متنوع شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند فیلم را از یک فیلم کمدی عاشقانه ساده به یک فیلم کمدی درام با پرداختن به موضوعات اجتماعی تبدیل کنند. اما قضیه جایی بدتر می‌شود که حتی شوخی‌های خوبی هم در طول فیلم You People به ندرت دیده می‌شود تا تماشای فیلم واقعا در برخی از دقایق سخت و طاقت فرسا باشد.

 

نقد و برسی فیلم You People

 

فیلم You People برای پر کردن خلا خلق شوخی‌های مناسب در فیلمنامه به سراغ بازیگران کمدی شناخته شده و محبوبی رفته است. جونا هیل که نقش اصلی فیلم را بر عهده دارد، خود تبدیل به مشکل بزرگ و شاید هم اصلی فیلم شده است. او که تهیه‌کننده فیلم هم محسوب می‌شود، شخصیتی کاملا بی‌روحی است که بازی هیل تقریبا تفاوتی با کارهای قبلی او ندارد. در عوض با شخصیتی طرف هستیم که عملا تنها کارش جلب رضایت پدر زن آینده‌اش است و لحظات مثبت و خوب کمی در طول فیلم دارد.

این مشکل تا حدی در مورد لورن لاندن هم صدق می‌کند، اما بازی ادی مورفی و تا حدی جولیا لوئی درایفوس از نکات نسبتا مثبت فیلم You People محسوب می‌شود. صد البته که از پتانسیل ادی مورفی به درستی استفاده نشده است و سازندگان فیلم می‌توانستند تمرکز بیشتری روی رابطه مورفی و هیل قرار دهند و کشمکش بین این دو شخصیت درواقع تنها بخش مثبت و تقریبا بامزه فیلم است. بااین‌حال متاسفانه این پرداخت در بخش‌های کوچکی از فیلم است و در مابقی فیلم خیلی سرسری از کنارش رد می‌شود.

در مقابل رابطه شخصیت درایفوس و شخصیت لاندن جواب نداده است که دلیل آن را می‌توان مشکلات فیلمنامه دانست که ایده خوب و مناسبی برای این بخش نداشته است. فیلم You People با اینکه ستارگان کمدی خوبی در فهرست بازیگرانش دارد، اما نمی‌تواند به‌خوبی از پتانسیل‌های آن‌ها استفاده کند و این فیلم کمدی شبکه نتفلیکس بیش از حد دچار شعارزدگی شده است. با اینکه فیلم ادعای کار متفاوتی می‌کند، اما در واقعیت این ظاهر یک دروغ بزرگ از سوی سازندگان فیلم است.

 

/منبع: زومجی


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3wo6zv