پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/31 10:17
بازیگران دهه 60 | خاطرات دهه 60 | بازیگرانی که فوت شدند | بازیگران یاد آور دهه 60
کد خبر: 15406

اگر دلش رو نداری نبین | اگر متولد دهه ۶۰ هستید با دیدن این عکس‌ها، اشک خواهید ریخت

بازیگرانی که در این لیست آورده‌ایم، همه نشانه‌هایی از زندگی متولدین دهه ۶۰ هستند، آن‌ها کودکی‌های ما را شکل دادند و دریغ و افسوس که هیچکدامشان زنده نیستد، تماشای این تصاویر غمگینتان می‌کند.

همه بازیگران که در این لیست ذکر شده‌اند، به عنوان نمایندگان دهه ۶۰ و از زمان کودکی ما، در حضور ما بودند. حال آن‌ بازیگران دیگر در میان ما نیستند و این باعث احساس تاسف و تلخی می‌شود که دیگر فرصتی برای دیدار و ملاقات با آن‌ها وجود ندارد. تماشای این تصاویر نیز احساس غم و اندوه به ما می‌دهد.

 

 

حسین نیک‌یار

حسین نیک‌یار

امیر نیک‌یار متولد ۱۳۳۱ در تهران می‌باشد. او بعداز انقلاب بنیان‌گذار طنز نمایشی بود و همچنین به عنوان بازیگر نیز به هنرنمایی پرداخت و کار نمایش خیابانی را از ۱۷ سالگی و در مرکز رفاه خانواده شروع کرد و توانست بعد از انقلاب وارد تئاتر شود و با برنامه (آقا نیکی) در اوایل دهه ۷۰ به شدت درخشید و مشهور شد و سرانجام در ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ بر اثر بیماری سرطان روده درگذشت.

 

فاطمه صفرطاهری

فاطمه صفرطاهری

فاطمه صفر طاهری اصفهانی در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد و پس از اخذ دیپلم در ۱۳۳۶ یعنی در سن ۱۸ سالگی به دلیل علاقه به فعالیت‌های هنری وارد حوزه بازیگری تئاتر شد. او فعالیت در سینما را در سال ۱۳۶۶ با حضور در فیلم سینمایی «تحفه‌ها» به کارگردانی ابراهیم وحید زاده آغاز کرد و در ادامه در بیش از ۲۰ فیلم به نقش آفرینی پرداخت. گل پامچال، پهلوانان نمی‌میرند، هامون، سفر جادویی، نرگس، طعمه، شوخی، دختری به نام تندر، میهمان مامان و . . . از جمله فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی است که طاهری در آن‌ها به هنرنمایی پرداخت. فاطمه طاهری روز پنجشنبه هفدهم فروردین ماه ۱۳۹۱ بر اثر سکته قلبی به بیمارستان منتقل شد ولی متاسفانه تلاش پزشکان به نتیجه نرسید و این هنرمند پیشکسوت جان به جان آفرین تسلیم کرد. 

 

جهانگیر فروهر

جهانگیر فروهر

جهانگیر فروهر در سال ۱۲۹۵ در شهر تهران متولد شد و در هجده سالگی پس از اخذ دیپلم از هنرستان صنعتی، بازی در تئاتر را تجربه نمود ولی فعالیت هنری وی به‌طور رسمی و حرفه‌ای در سال ۱۳۲۱ با حضور در نمایش «یوسف و زلیخا» در تئاتر سپاهان اصفهان آغاز شد. همچنین بازی در سینما را از سال ۱۳۴۵ با فیلم «گنجینه سلیمان» کاری از «عزیزالله رفیعی» آغاز کرد و در سال ۱۳۷۰ لوح تقدیر نقش دوم مرد برای فیلم «خانه خلوت» (مهدی صباغ‌زاده) را از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. فروهر در سال ۱۳۷۶ در سن ۸۱ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

 

نعمت‌الله گرجی

نعمت‌الله گرجی

نعمت‌الله گرجی صفت در سال ۱۳۰۵ در تهران متولد شد. در جوانی به دلیل علاقه‌اش به نمایش‌های سیاه بازی، به گروه‌های سیار این نمایش‌ها پیوست و مدتی را به اجرای نمایش در شهرستان‌ها گذراند. پس از بازگشت به تهران، در تئاترهای «جامعه باربد»، «نصر» و «دهقان» فعالیت کرد. بازی در مجموعه‌های تلویزیونی در اوایل دهه ۱۳۵۰ از جمله «قصه عشق» و «تلخ و شیرین» موجب شهرت او در این زمینه شد. پس از انقلاب فعالیتش در این زمینه گسترده‌تر شد و در مجموعه‌های بسیاری از جمله «هزاردستان»، «شاه دزد» و «این خانه دور است» ظاهر شد. او در ۱۷ فروردین ۱۳۷۹ به دلیل بیماری ریوی درگذشت.

 

حسین محب‌اهری

حسین محب‌اهری

حسین محب‌اهری زادهٔ ۲۹ مهر ۱۳۳۰ در تهران و هنرپیشه و بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما و اهل ایران بود و کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را از مدرسهٔ عالی ادبیات و زبان‌های خارجی در سال ۱۳۵۸ دریافت کرده بود. محب‌اهری بازی در سینما را از سال ۱۳۶۵ با ایفای نقش کوچکی در فیلم رابطه به کارگردانی پوران درخشنده آغاز کرد. او همچنین از سال ۱۳۵۰ به عکاسی تجربی و ایفای نقش در تئاتر اشتغال داشت. او یک بار با سرطان غدد لنفاوی دست‌وپنجه نرم کرد و بیماری‌اش که بهبودیافته به نظر می‌رسید، عود کرد؛ اما با مبارزه با بیماری‌اش مجدداً سرطان را شکست داد و در آذر ۱۳۹۷، بر اثر وخامت حال ناشی از بازگشت سرطان، در بیمارستان بستری شد و در ساعت ۲ بامداد ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۷ ه‍.خ بر اثر بیماری و ایست قلبی در ۶۷ سالگی در بیمارستان لالهٔ تهران درگذشت.

 

اکبر دودکار حقیقی

اکبر دودکار حقیقی

اکبر دودکار (زاده ۳ مهر ۱۳۰۴ – درگذشتهٔ ۱ مرداد ۱۳۸۴)، بازیگر قدیمی سینما، تلویزیون و تئاتر بود. با رونق تئاتر در رشت، اکبر دودکار نیز فعالیت هنری‌اش را آغاز کرد. او در استخدام ارتش بود و هم‌زمان در فعالیت‌های هنری شرکت داشت. یک سال پس از بازنشستگی در سال ۱۳۵۰، به تئاتر دهقان تهران پیوست و در سینما و تلویزیون نیز ظاهر شد. بازی او در سریال‌هایی مانند دایی جان ناپلئون (ناصر تقوایی) و هزاردستان (علی حاتمی) شایان ذکر است. این هنرمند اول مردادماه ۱۳۸۴، در سن ۷۹ سالگی درگذشت. پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

محمود بهرامی

محمود بهرامی

محمود بهرامی متولد ۱۳۱۶ خورشیدی در شهر تویسرکان بود. آغاز فعالیت هنری وی از سال ۱۳۳۴ با قصه نویسی در نشریات مختلف بود. یکی از نخستین تجربه‌های سینمایی او بازی در فیلم خواستگار علی حاتمی بود. مسافران مهتاب (ساخته مهدی فخیم‌زاده)، سال‌های خاکستری (ساخته مهدی صباغ‌زاده)، جیب‌برها به بهشت نمی‌روند (ساخته ابوالحسن داوودی) و گاهی به آسمان نگاه کن (ساخته کمال تبریزی) از مهمترین فیلم‌هایی است که او در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته است. از آخرین فعالیت‌های تلویزیونی وی می‌توان به تله‌فیلم «جفت پوچ» و سریال «بزنگاه» اشاره کرد. "ازدواج در وقت اضافه" آخرین کار وی بود که در سینماها اکران شد. بهرامی که سابقه پیوند کلیه داشت و از این بابت ناراحتی داشت، به خاطر عفونت ریه در بیمارستان شهید لبافی‌نژاد تحت درمان بود و در ۱۵ تیر ۱۳۸۹ در سن ۷۳ سالگی درگذشت. 

 

جمشید اسماعیل‌خانی

جمشید اسماعیل‌خانی

جمشید اسماعیل‌خانی ۱ اردیبهشت ۱۳۲۹ در شیراز متولد شد. اسماعیل خانی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۹ شروع کرد. همچنین آغاز کار او در سینما به سال ۱۳۶۸ و با بازی در فیلم زیر بام‌های شهر به کارگردانی اصغر هاشمی بر می‌گردد. اسماعیل‌خانی در سال‌های ۱۳۶۸، ۱۳۶۹ و ۱۳۷۸، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد در ۱۸ فروردین سال ۱۳۸۱ بر اثر سکتهٔ قلبی درگذشت. پیکر او ۲۰ فروردین ۱۳۸۱ در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. 

 

مهری ودادیان

مهری ودادیان

مهری ودادیان با نام اصلی کبری ودادیان غلامحسین در سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد. وی در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری، در برابر دوربین کارگردانان شاخصی از جمله ناصر تقوایی، علی حاتمی، بهرام بیضایی و بهمن فرمان‌آرا به ایفای نقش پرداخت. او در حدود چهار دهه حضور در سینما و تلویزیون در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ده‌ها مجموعه تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد. ودادیان همچنین در سریال‌ آتش بدون دود ساخته نادر ابراهیمی بازی کرده است. آخرین بار سال ۱۳۸۵ در فیلم «راننده تاکسی» ساخته مهدی صباغ‌زاده مقابل دوربین رفت. وی که در اواخر عمر به بیماری آلزایمر و پارکینسون مبتلا شده بود، در ۹ اسفند ۱۳۸۹، به دلیل عفونت شدید ریه، بالابودن قند خون و بیماری کلیوی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان سجاد در تهران درگذشت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4byezd