چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/02/02 04:44
قیمت طلا و سکه
کد خبر: 15453

پیش بینی از قیمت طلا و سکه | آرامش به بازار طلا و سکه باز می گردد؟

بعد از پایان تعطیلات نوروز بازار سکه اقبال خود را برای رشد قیمت از دست داد. به نظر می‌رسد فعلا این بازار، که همواره میان مردم برای سرمایه‌گذاری شیرین و پربازده بوده جای خود را به بورس داده است.

با اجرای برنامه‌های گسترده تحت پوشش مالیاتی و همچنین افزایش بدهی دولت‌ها در سال‌های اخیر، نرخ تورم در بسیاری از کشورها قیمت طلا و سکه به شدت افزایش یافته است. همچنین، شرایط نامطلوب در بازار سهام و جهانی نیز سبب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه باشند.به دلیل این تقاضای بالا، قیمت طلا و سکه تحت شرایطی که عرضه ثابت است، افزایش یافته است. همچنین، اعتماد کمتر به پول کاغذی و ارزش کمتر دلار نیز می‌تواند به افزایش قیمت طلا و سکه کمک کند. زیرا مردم به دنبال دارایی‌هایی هستند که ارزش آن‌ها در طولانی‌مدت پایدار باشد و معمولاً طلا و سکه به عنوان یک ابزار پایدار در برابر نوسانات بازار شناخته می‌شوند.

 

قیمت طلا و سکه بعد از تعطیلات نوروز روند نامتوازنی به خود گرفت. طلا افزایش قیمت بیشتری داشت به طوری که در بررسی بازدهی آخرین هفته فروردین این بازار بیش از ۱۴ درصد رشد داشته است. این در حالی است که بازدهی سکه در مدت ذکر شده منفی بود. این بازدهی منفی هر چند جزئی بود اما دو بازار طلا و سکه را در دو روند متفاوت قرار داد.

به نظر می‌رسد طلا این هفته به مدد نوسانات قیمت در بازار جهانی و رسیدن به محدوده ۲۰۰۰ دلاری بیش از ۱۴ درصد رشد داشته است. هر چند انس جهانی طلا نیز در محدوده مذکور سرگردان است به گونه‌ای که در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱۹۸۳ دلار اعلام شده است.

بعد از پایان تعطیلات نوروز بازار سکه اقبال خود را برای رشد قیمت از دست داد. به نظر می‌رسد این بازار که همواره میان مردم برای سرمایه‌گذاری شیرین و پربازده بوده جای خود را به بورس داده است.

برخی معامله‌گران بازار فلز گران‌بها معتقدند افزایش قیمت سکه در ۶ ماهه دوم سال گذشته باعث شده که زور پس‌اندازهای خانگی مردم به خرید از بازار سکه نرسد.

از طرف دیگر، پیش‌بینی‌های کارشناسان حاکی از این است که امسال هم دولت با کسری بودجه مواجه است و رشد نقدینگی به افزایش انتظارات تورمی‌ دامن می‌زند. در این شرایط از نظر سنتی‌ یکی از بهترین و امن‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری بازار طلا و سکه است که می‌تواند سرمایه‌های زیادی را جذب خود کند.

برای معامله تردید نکنید

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خریداران سکه و طلا توصیه کرد معاملات خود را انجام دهند و منتظر کاهش یا افزایش خاصی نباشند. وی به تجارت‌نیوز گفت: «در هفته گذشته تقاضا برای خرید ربع سکه بیشتر شده و این موضوع منجر به تقویب بهای قیمت سکه تمام طرح جدید، ربع سکه و مصنوعات طلا شد؛ اما برخی قطعات سکه نظیر سکه تمام طرح قدیم، نیم‌سکه سکه‌های گرمی بدون تغییر قیمت معامله می‌شوند.»

بذرافشان تاکید کرد:«بخش مهمی از افزایش‌ قیمت‌ها در بازار داخل، تحت تاثیر نوسان قیمت‌ها در بازار جهانی است. اما در بازار داخل، قیمت‌‍‌ها ثبات نسبی خود را حفظ کرده است؛ بنابراین در انجام معاملات تردید نداشته باشند.»

روند افزایشی قیمت در بازار فلز زرد

در همین راستا علی صادقین کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر تاثیر رفتار دلار بر قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: «در صورت رشد قیمت دلار، طلای داخلی نیز متناسب با آن رشد می‌کند. این در حالی است که فعلا اونس جهانی طلا تاثیر قابل توجهی بر بازار فلز زرد در داخل کشور ندارد.»

این کارشناس اقتصادی به تورم نزدیک به ۵۰ درصدی سال جاری اشاره کرد و گفت: «قیمت در بازارهای مالی با توجه به قاعده برابری قدرت خرید صعودی است؛ بنابراین با توجه به تورم، روند قیمت در بازار طلا و سکه افزایشی است.»

صادقین با اشاره به تاثیر ۷۰ درصدی قیمت دلار بر بازار طلا و سکه گفت: «در حال حاضر اونس جهانی طلا بازیگر فعالی در تعیین قیمت طلا و سکه نیست و پیش از این نیز قیمت‌ها تنها به اندازه ۳۰ درصد تحت تاثیر بازار اونس جهانی قرار داشت.»

ترمز برجام برای بازارهای مالی 

میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی با اشاره به سیاست فروش طلا از سوی بانک مرکزی به تجارت‌نیوز گفت: «نهاد پولی کشور همیشه از فروش منابع طلا به عنوان راهکاری برای مدیریت بازار استفاده می‌کند؛ این در حالی است که از منظر اقتصاد کلان حراج ذخیره طلایی کشور منطقی نیست.»

وی با بیان اینکه نباید تاثیر برجام بر قیمت طلا و سکه را نادیده گرفت، ادامه داد: «برجام شبیه ترمز عمل می‌کند، ولی مشکلات اقتصاد ایران با ساختارِ حالِ حاضر، با برجام حل نمی‌شود. با شرایط کنونی اقتصاد، ریزش قیمت‌ها دور از انتظار است.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «توافق برجام از انتظارات تورمی کم می‌کند و موج تقاضا را کاهش می‌دهد؛ اما مشکل اقتصاد کشور را حل نمی‌کند. ممکن است تورم ۵۰ درصدی برای مدت کوتاهی با سیگنال‌های مثبت برجامی کوچک‌تر شود، ولی ادامه خواهد یافت.»

برقراری تعادل قیمتی در بازار طلایی

محمد کشتی‌آرا کارشناس و فعال بازار طلا و جواهر به تجارت‌نیوز گفت: « فعلا از هیجانات کاذب قیمت در بازار، خبری نیست و کسانی که در حال داد و ستد در بازار طلا و سکه هستند با احتیاط بیشتری خرید می‌کنند.»

وی با تاکید بر آرامش حاکم بر بازار فلز زرد تاکید کرد: « بازار آرام است و قیمت‌ها از تعادل برخوردار هستند. قیمت‌ طلا و سکه نیز بر اساس شاخص قیمت ارز و طلای جهانی است.»

اهرم انس برای مهار قیمت، در بازار فلز زرد

برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به ثبات قیمت دلار و انس‌ جهانی طلا به عنوان فاکتورهای تعیین قیمت در بازار فلز گرانبها به تجارت‌نیوز گفت: «روند با ثبات قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر، مشهود است که سکه محدوده ۳۰ تا ۳۱ میلیون تومانی را به عنوان کف قیمتی در بازار شناسایی کرده است.»

وی به کنترل تورم در آمریکا و تاثیر آن بر انس جهانی طلا اشاره کرد و افزود: «موضوع کنترل تورم در آمریکا این سیگنال را می‌دهد که فدرال رزرو نمی‌خواهد سیاست‌های فعلی‌اش را در نرخ بهره ادامه دهد.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «این کاهش نرخ‌ بهره در آینده بر کامودیتی‌ها و نرخ طلا موثر است. به نظر می‌رسد قیمت انس طلا بالاتر نیز برود. در این صورت اگر دلار را صعودی در نظر بگیریم قیمت طلای جهانی به عنوان اهرمی برای افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی عمل خواهد کرد و به نظر می‌رسد طلا در سال جاری بازدهی بهتری نسبت به دلار بدهد.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2ayxne