چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/05/24 11:00
آمار کرونا | آمار کرونا امروز | جدیدترین آمار کرونا | آمار فوتی های کرونا
کد خبر: 8450

جدیدترین آمار واقعی کرونا لو رفت!

ناگفته هایی از آمار فوتی های کرونا که به تازگی رو شده است.

آمار کرونا به تازگی سر به فلک کشیده است. آمار کرونا روز به روز افزایش میابد. آمار کرونا از مبتلایان تا فوتی ها غیر قابل باور است. گفته های جنجالی دکتر علیرضا زالی در چند روز گذشته درباره آمار کرونا مورد بحث مردم و فعالان اجتماعی و سیاستمداران و جامعه پزشکی بود .

 چند روز قبل بود که صحبت‌های علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران که به گفته خبرنگاران در یک جمع خصوصی مطرح شده است توسط یکی از رسانه‌ها منتشر شدف سخنانی که واکنش‌های زیادی در پی داشت به طوری که برخی مسوولان این سخنان را بی‌انصافی و ایجاد بحران در شرایط وخیم کرونایی عنوان کردند.

1-  علیرضا زالی؛ رئیس ستاد مدیریت کرونا در تهران در بخشی از سخنان خود گفت: «وقتی اولین مورد کرونا در قم مشاهده شد، خواهان قرنطینه قم شدم و گفتم انتخابات شهر قم تعطیل شود، اما بعضی‌ها مرا مسخره کردند و گفتند این بیماری را به راحتی کنترل می‌کنیم». هرچند شیوع بیماری کرونا با رسیدن کیت‌های تشخیصی با شناسایی دو فرد مشکوک از شهر قم آغاز شد اما بعدها مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که ممکن بوده است بیماری کرونا در شهرهای دیگر نیز موجود بوده باشد و به دلیل تعداد محدود کیت‌های تشخیصی امکان تشخیص آن وجود نداشت. همانطور که رحمت‌الله حافظی در مصاحبه‌ای در این خصوص گفت: «این شائبه مطرح شده بود که در بسیاری از استان‌ها بیمارانی را داشتیم که به‌ آنها برچسب آنفولانزای فصلی و یا ذات‌الریه زده‌اند.  در آینده گروه‌های علمی-تخصصی می‌توانند روی آن تحقیقات انجام داده و برای آن مستندسازی کنند. »

2-  ۲- رییس ستاد مقابله با کرونا در گوشه‌ای دیگر از سخنان خود نیز گفته است «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما به جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمار‌های مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم. »

3-  آقای زالی در این خصوص نیز باید به این موضوع اشاره داشت که به اذعان همکاران شما در وزارت بهداشت ایران در این دوران شفاف‌ترین نظام ارائه آمار کرونا را داشته است و بر شما نیز پوشیده نیست که بسیاری از کشورهای مدعی شفافیت با گذشت چند ماه از شیوع بیماری آمار ابتلا و مرگ روزانه را اعلام نکردند در صورتی که ایران تا امروز آمار کرونا را به صورت روزانه اعلام کرده است و با توجه به شیوع همه‌گیری و علائم و عوارض مختلف این بیماری مسوولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که ممکن است آمار تعداد مبتلایان و فوتی‌ها از آمار اعلام شده وزارت بهداشت بیشتر باشد اما وزارت بهداشت همه موارد مشکوک را تا حد توان مورد ابتلا ثبت کرده است.

آقای زالی که امروز مدعی پنهان‌کاری آمار مبتلایان به کرونا شده است، به این پرسش مهم نیز پاسخ دهید! شما طی یک سال گذشته نیز به صورت روزانه آمار تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در استان تهران را به رسانه‌ها اعلام کرده‌اید؛ حال این سوال پیش می‌آید که ایا شما هم به آمار اعلامی خودتان اعتماد نداشتید و آمار دروغ در اختیار مردم قرار می‌دادید؟

4-  وی در بخشی از صحبت‌هایش وزارت خارجه را هدف قرار داد و گفت «سفیران ما در کشور‌های خارجی به دنبال تامین واکسن نبودند. با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است. این چه دیپلماسی‌ای است؟. »

5-  سخنانی که با واکنش سفارت ژاپن در ایران مواجه شد و در حساب توییتری خود نوشت: نقل قول جناب سفیر" که در این مقاله آمده و مربوط به اهدای واکسن های آسترازنکا ساخت ژاپن از کشور ماست، صحت ندارد. دولت‌های ژاپن و ایران و سفارتخانه‌های هر دو کشور از نزدیک همکاری نمودند تا این اهدای واکسن‌ها محقق گردد. سفارت ژاپن در ادامه این توییت نوشت: ما صمیمانه امیدواریم که این اهدای واکسن‌ها به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در ایران و تقویت روابط بین دو کشور کمک کند.»

این سخنان زالی در حالی مطرح شد که گویا وی از رایزنی‌های ایران و ژاپن برای موضوع واکسن کاملا بی خبر بوده و فراموش کرده است که که چند روز قبل با رایزنی‌های صورت گرفته نخستین محموله از واکسن‌های ساخت ژاپن، شامل «یک میلیون و ۸۷ هزار و ۵۷۰» دُز واکسن وارد کشور شد و از طریق سازمان ملل به وزارت بهداشت ایران تحویل شده است.

۴- فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشته است «کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم. »

در پاسخ به این ادعای آقای زالی نیز باید گفت که طی ماه‌های گذشته وزاری بهداشت چندین کشور مختلف برای انتقال تجربیات به کشورمان سفر کرده‌اند، همچنین نمایندگان سازمان بهداشت جهانی بارها از وضعیت مدیریت شیوع کرونا در ایران بازدید و بررسی داشته‌اند که اخبار و مستندات آن موجود است.

همچنین در رابطه با ادعای کمک‌های پزشکان بدون مرز نیز نباید این موضوع را فراموش کرد که در زمانی که نیروهای نظامی ما نقاهتگاه‌ها و بیمارستان‌های صحرایی هزاران تخت خوابی در کشور ایجاد کرده بودند و بسیاری از مردم از این اماکن استقابل نکردند پزشکان بدون مرز در نظر داشتند یک بیمارستان ۴۸ تخت‌خوابی سیار و صحرایی در یکی از مراکز درمانی ما ایجاد کنند! که به گفته مسوولان وزارت بهداشت البته از قبل اطلاعی به وزارت بهداشت ایران نداده بودند و گویا مذاکرات با یک جای دیگر انجام شده بود و وزارت بهداشت در مقابل یک عمل انجام شده قرار گرفت.

در همان روزها نیز جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در جمع رسانه‌های مختلف اعلام کرد،  «چه از همراهی پزشکان بدون مرز فرانسه و چه کمک سازمان‌های دولتی و غیردولتی به مردم را استقبال می‌کنیم و هر کمکی که از سوی آنها به جز آمریکا و رژیم اشغالگر قدس ارائه شود را مورد استقبال قرار خواهیم داد و از آنها تقدیر می‌شوداما قاعدتا ۴۸ تخت بیمارستانی برای شرایط ما راهگشا نیست.»

۵- از سوی دیگر زالی در ادامه سخنانش به موضوع عجیب‌تر دیگری نیز اشاره کرد و در اظهاراتی عجیب مدعی شد «چرا چین که دوست صمیمی ما است به ما واکسن کافی نمی‌دهد؟» 

پاسخ این پرسش وی نیز بسیار شفاف است به طوری که تاکنون تنها کشوری که در مسیر مبارزه با کرونا و فروش واکسن همکاری خوبی با ایران داشته است کشور چین بوده به طوری که برخلاف سایر کشورهایی که به دلیل اوج‌گیری کرونا فروش واکسن به سایر کشورها از جمله ایران را ممنوع کردند عمده واکسن‌های وارداتی ایران از کشور چین بوده است و این روند نیز ادامه دارد.

۶- وی در بخشی دیگر از سخنان خود نیز گفته است  «ما نباید غصه قیمت واکسن را بخوریم. حتی باید دوبرابر قیمت بخریم و مردم را واکسینه کنیم. اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است. چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را سه برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم؟. »

شاید بهترین پاسخ به ادعاهای زالی را محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه داده باشد، وی در اظهاراتی گفت « آقایانی که به دستگاه دیپلماسی در مورد واکسن توهین می‌کنند فقط به یک سوال پاسخ دهند؛ بیش از ۲۴ میلیون واکسن‌وارداتی تا کنون و بیشتر نیازهای تولید داخلی را کدام دستگاه علیرغم تحریم و همه کارشکنی‌ها و... وارد کشور کرده است؟. »

همچنین سازمان غذا و دارو از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ معرفی نامه برای شرکت‌های خصوصی واجد شرایط به منظور واردات واکسن کرونا از منابع مختلف صادر کرده است که تنها یک میلیون دز واکسن توسط یک شرکت دارویی وارد شد، که این واکسن‌ها نیز به دلیل نزدیک بودن تاریخ انقضا به سرعت توزیع و تزریق شد؛ لذا هیچ شرکتی نتوانسته است حتی با قیمت‌های بالاتر واکسن کرونا وارد کند.

۷- آقای زالی در ادامه صحبت‌هایش نیز گفته است «ما فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم، اگر واکسن زیاد بود ما مراکز را دوبرابر می‌کردیم.» این سخنان آقای رییس در شرایطی مطرح می‌شود که مردم کشور درگیر یکی از شدیدترین پیک‌های کرونا بوده و همه مسوولان نیز دست به دست هم داده‌اند تا بحران را مدیریت کنند. اما پیگیری‌های فارس از مسوولان سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد بیش از ۲۰ درصد جمعیت هدف ما حداقل دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند و همین حالا حدود ۱۵ روز ذخیره واکسن داریم و روند تأمین واکسن از منابع خارجی و داخلی به صورت مستمر درحال انجام است.

این سخنان زالی در حالی مطرح شد که در بحران کنونی که اغلب دولتمردان در حال تلاش برای مدیریت بیماری کرونا هستند انتظار می‌رود وی نیز با سعه صدر و با تزریق روحیه همدلی تلاش خود را برای بهبود اوضاع به کار گیرد.

زالی همه چیز را تکذیب کرد

با این توضیح آقای زالی سخنان گذشته خود و دستگاه وابسته اش را تکذیب کرده است. در این صورت سوال اصلی اینست که آیا در شرایط بحرانی یک بیماری نباید نسبت به تخریب افکار عمومی حساسیت بیشتر به خرج داد؟ آیا وزیر نباید در دفاع از صداقت تصمیم گیری ستاد کرونا توضیح دهد؟

آیا مطابق قانون این سخنان آقای زالی که یا امروز نشانه بی صداقتی است و یا دیروز، شائبه خرابکاری و ضدامنیتی ندارد؟ آیا سرمایه ای بالاتر از اعتماد مردم به حاکمیت وجود دارد؟ در این تخریب صورت گرفته چه کسی باید پاسخگو باشد؟  

سوال اینست که اگر یک رسانه چنین مطالبی را منتشر کرده بود به حق به دادگاه احضار نمی شد؟ آیا در همه جای دنیا آنهم در چنین شرایطی این سطح از ولنگاری کلامی برای یک مدیر وجود دارد؟

طبیعی است که امروز مردم منتظرند دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم و در دفاع از اعتماد اجتماعی آقای زالی را احضار و نسبت به آنچه گفته است در محکمه پاسخگو کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/27vbd2