پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/11 10:30
واریز یارانه / زمان واریز یارانه / پیگیری یارانه / یارانه معیشتی
کد خبر: 8649

آخرین خبر از افزایش مبلغ یارانه

مبلغ یارانه افزایش یافت؟

یارانه کرونا طی دو مرحله پرداخت شده است. یارانه کرونا برای بار سوم پرداخت خواهد شد؟ این یارانه به مناسبت تعطیلات کرونایی می باشد. پرداخت این یارانه با دو سناریو همراه است. در ادامه جزئیات دقیق پرداخت یارانه را مطلعه کنید.

وعده افزایش یارانه‌ها جدی است؟

نخستین یارانه نقدی دولت جدید واریز شد. مبلغ یارانه واریزی همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بود که از سال ۸۹ تاکنون به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما با توجه به وعده افزایش یارانه‌ها در دولت جدید، یارانه شهریور ماه چقدر است و آیا قرار است تغییر کند؟

 مساله حذف برخی از دهک‌های درآمدی از لیست یارانه‌بگیران مدت‌هاست که مطرح است. اما مساله افزایش یارانه نقدی حداقل در دولت روحانی راه به جایی نبرد. اما حالا با روی کار آمدن دولت رئیسی این سوال پیش آمده که آیا یارانه‌ نقدی افزایش می‌یابد؟

بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ آمده خبری از افزایش یارانه نقدی نیست و دولت اعتبار جدیدی برای افزایش یارانه‌ها در نظر نگرفته است. اما ترکیب تیم اقتصادی دولت رئیسی و وعده‌های انتخاباتی او این گمانه را ایجاد کرده که احتمالا یارانه‌ها باید افزایش یابد.وعده افزایش یارانه‌ها جدی است؟

در زمان مبارزات انتخاباتی ابراهیم رئیسی شش وعده معیشتی برای خانوارها داده بود که دو وعده آن مربوط به پرداخت کارت اعتباری معیشتی ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی بود.

ابراهیم رئیسی وعده داده بود در صورتی که رئیس جمهور شود، به خانوارهای دهک اول، دوم و سوم کارت اعتباری معیشتی ۲۰۰ هزار تومانی بدهد و به خانوارهای دهک چهارم و پنجم کارت معیشت ۱۰۰ هزار تومانی.

اما او همان زمان هم گفته بود که این وعده به محض روی کار آمدن دولت او محقق نمی‌شود و احتمالا مشمولان از آذرماه باید منتظر اجرای این طرح و دریافت یارانه جدید باشند. پس بر این اساس باید گفت مبلغ یارانه شهریور ماه تغییری نخواهد کرد و به روال قبل است.

اما ترکیب تیم اقتصادی کابینه رئیسی هم به گونه‌ای است که احتمال می‌رود مساله افزایش یارانه‌ها در این دولت کلید بخورد.

حجت‌الله عبدالملکی که به عنوان وزیر کار دولت رئیسی معرفی شده است، طرفدار افزایش یارانه‌هاست. او در سال ۹۶ مساله افزایش یارانه نقدی را مطرح کرده و گفته بود « قابلیت سه برابر شدن یارانه‌ها برای سه دهک اول وجود دارد.»

حالا چنانچه او بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد احتمالا یکی از برنامه‌های او افزایش یارانه نقدی است. البته اگر بودجه دولت اجازه بدهد.

مسعود میرکاظمی هم گزینه دیگری است که طرفدار افزایش یارانه‌هاست. میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت رئیسی است. فردی که تخصیص اعتبار یارانه و تعیین بودجه در سازمان تحت نظر او انجام می‌شود. او هم از همان زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، این اقدام را کار بزرگی خوانده بود.

مجموع این عوامل نشان می‌دهد که احتمال افزایش یارانه نقدی در دولت رئیسی وجود دارد اما نه از ماه آینده. بر این اساس یارانه‌بگیران احتمالا در چند ماه باقیمانده باید منتظر دریافت یارانه‌ای معادل ماه‌های قبل باشند. اما پس از آن ممکن است مبلغ یارانه‌ها افزایش پیدا کند.

یارانه شهریور افزایش می یابد؟

نخستین یارانه نقدی دولت ابراهیم رئیسی واریز شد. مبلغ یارانه واریزی همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بود که از سال ۸۹ تاکنون به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

اما با توجه به وعده افزایش یارانه‌ها در دولت جدید، یارانه شهریور ماه چقدر است و آیا قرار است تغییر کند؟  مساله حذف برخی از دهک‌های درآمدی از لیست یارانه‌بگیران مدت‌هاست که مطرح است. اما مساله افزایش یارانه نقدی حداقل در دولت روحانی راه به جایی نبرد. اما حالا با روی کار آمدن دولت رئیسی این سوال پیش آمده که آیا یارانه‌ نقدی افزایش می‌یابد؟

بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ آمده خبری از افزایش یارانه نقدی نیست و دولت اعتبار جدیدی برای افزایش یارانه‌ها در نظر نگرفته است. اما ترکیب تیم اقتصادی دولت رئیسی و وعده‌های انتخاباتی او این گمانه را ایجاد کرده که احتمالا یارانه‌ها باید افزایش یابد.

در زمان مبارزات انتخاباتی ابراهیم رئیسی شش وعده معیشتی برای خانوارها داده بود که دو وعده آن مربوط به پرداخت کارت اعتباری معیشتی ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی بود.

ابراهیم رئیسی وعده داده بود در صورتی که رئیس جمهور شود، به خانوارهای دهک اول، دوم و سوم کارت اعتباری معیشتی ۲۰۰ هزار تومانی بدهد و به خانوارهای دهک چهارم و پنجم کارت معیشت ۱۰۰ هزار تومانی.اما او همان زمان هم گفته بود که این وعده به محض روی کار آمدن دولت او محقق نمی‌شود و احتمالا مشمولان از آذرماه باید منتظر اجرای این طرح و دریافت یارانه جدید باشند. پس بر این اساس باید گفت مبلغ یارانه شهریور ماه تغییری نخواهد کرد و به روال قبل است.

اما ترکیب تیم اقتصادی کابینه رئیسی هم به گونه‌ای است که احتمال می‌رود مساله افزایش یارانه‌ها در این دولت کلید بخورد.حجت‌الله عبدالملکی که به عنوان وزیر کار دولت رئیسی معرفی شده است، طرفدار افزایش یارانه‌هاست. او در سال ۹۶ مساله افزایش یارانه نقدی را مطرح کرده و گفته بود « قابلیت سه برابر شدن یارانه‌ها برای سه دهک اول وجود دارد.»

حالا چنانچه او بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد احتمالا یکی از برنامه‌های او افزایش یارانه نقدی است. البته اگر بودجه دولت اجازه بدهد.مسعود میرکاظمی هم گزینه دیگری است که طرفدار افزایش یارانه‌هاست. میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت رئیسی است. فردی که تخصیص اعتبار یارانه و تعیین بودجه در سازمان تحت نظر او انجام می‌شود. او هم از همان زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، این اقدام را کار بزرگی خوانده بود.

مجموع این عوامل نشان می‌دهد که احتمال افزایش یارانه نقدی در دولت رئیسی وجود دارد اما نه از ماه آینده. بر این اساس یارانه‌بگیران احتمالا در چند ماه باقیمانده باید منتظر دریافت یارانه‌ای معادل ماه‌های قبل باشند. اما پس از آن ممکن است مبلغ یارانه‌ها افزایش پیدا کند.

یارانه یک میلیونی تومانی کی واریز می شود؟

اعطای کارت اعتباری رفاهی و پرداخت یارانه جدید طی سال‌های اخیر توسط یک وزارتخانه و یک سازمان انجام شده است.

معمولا وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی با همکاری چند وزارتخانه دیگر مسئولیت شناسایی مشمولان را برعهده دارد. سازمان برنامه و بودجه نیز موضوع تخصیص بودجه را انجام می‌دهد و سازمان هدفمندسازی یارانه وظیفه پرداخت آن را برعهده دارد.

دولت رئیسی چهارشنبه‌ای که گذشت اولین یارانه‌ای که برعهده داشت را واریز کرد و ۷۸ میلیون نفر یارانه مرداد خود را گرفتند.

حالا دولت جدید در حال معرفی کابینه است، حجت‌الله عبدالملکی به عنوان وزیر کار معرفی شده، او طرفدار افزایش یارانه‌هاست.

یکی از اظهارنظرات او به سال ۹۶ برمی‌گردد که درباره افزایش یارانه‌ها گفته است: « قابلیت سه برابر شدن یارانه ها برای سه دهک اول وجود دارد.»

مسعود میرکاظمی نیز به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه معرفی شده‌اند. از اظهارات او نیز اینطور برمی‌آید که طرفدار پرداخت یارانه‌ است. چرا که در سال ۹۲ هدفمندی یارانه‌ها را کار بزرگی خوانده است.

ابراهیم رئیسی در وعده‌های انتخاباتی خود گفت که کارت رفاهی معیشت خانوار پرداخت می‌‌کند. براساس زمان‌بندی اجرای وعده‌های دولت سیزدهم، قرار است یارانه جدید از آذر امسال پرداخت شود.

باید دید که در صورت وزیر شدن عبدالملکی و ریاست میرکاظمی بر سازمان برنامه و بودجه، این وعده رئیسی عملی می‌شود.

یارانه جدید در دولت رئیسی

براساس گفته‌های رئیسی، یارانه جدید به پنج دهک اول پرداخت می‌شود که به نظر می‌رسد حدود ۶۰ میلیون نفر را شامل شود. این ۶۰ میلیون نفر همان افرادی هستند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین را هر ماه دریافت می‌کنند.

در خصوص مبلغ این یارانه نیز یک تقسیم‌بندی در نظر گرفته شده، به نحوی که خانوارهای حاضر در دهک‌های اول تا سوم ماهانه ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و خانوارهای دهک‌های چهارم و پنجم مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر پرداخت می‌شود.

یعنی در گروه اول (شامل دهک اول تا سوم) یک خانوار پنج نفره مبلغ یک میلیون تومان و در گروه دوم (دهک جهارم و پنجم) مبلغ ۷۵۰ هزار تومان ماهانه دریافت می‌کنند.

این واریزی باید به دولت برگردد و مثل یارانه‌های نقدی و معیشتی نیست، اما دولت سیزدهم وعده داده که در بازپرداخت به افراد کمک می‌کند.

یکصد و بیست و ششمین مرحله یارانه نقدی مربوط به مردادماه جاری به‌ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ روز چهارشنبه (۲۰ مردادماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد.

Hین نفر / یارانه‌ها بیش از ۳ برابر می‌شود؟

قرار است یارانه‌ها از چند ماه دیگر افزایش یابد و چندین برابر شود. به نظر می‌رسد ۶۰ میلیون نفری هر دو یارانه نقدی و معیشتی را می‌گیرند از آذر یارانه‌شان بیش از سه برابر شود.

زمزمه‌های اعطای کارت اعتباری از پنج ماه دیگر شنیده می‌شود یارانه‌ای که قرار است به پنج دهک اول پرداخت شود.

ابراهیم رئیسی وعده داده که برای کاهش هزینه خانواده‌ها کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به‌ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

یعنی یک خانواده پنج نفره در دهک‌های اول، دوم و سوم از آذر علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، کارت اعتباری به مبلغ یک میلیون تومان دریافت می‌کند.

این خانواده در آذر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین، ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی و یک میلیون تومان کارت اعتباری دریافت می‌کند، در مجموع یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان.

حالا اگر این خانواده در دهک سوم و چهارم باشد، ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین، ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۷۵۰ هزار تومان کارت اعتباری دریافت می‌کنند.

این پنج دهک در واقع همان ۶۰ میلیون نفری هستند که هر دو یارانه معیشتی و نقدی را دریافت می‌کنند، با عملی شدن وعده ابراهیم رئیسی یارانه این ۶۰ میلیون نفر بیش از سه برابر می‌شود و از ۴۳۲ هزار تومان به یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان می‌رسد.

موضع جدی دولت مشخص نیست

پرداخت های یارانه نقدی که ادامه روند ۱۰ سال گذشته  است، اکنون بعد از دولت دهم تا دوازدهم، به دولت سیزدهم نیز رسیده است. اما این‌که آیا دولت جدید به این رویه ادامه خواهد داد یا خیر و دست به اصلاحات جدی در این روند معیوب که سراسر هزینه برای دولت است و نتیجه مثبت آن چشمگیر نیست هنوز در ابهام قرار دارد.

 به هر حال  در مواضع پیش از انتخابات رئیسی و حتی بعد از آن، تاکید قابل توجهی به شیوه پرداخت یارانه در دولت وی نبوده و تا کنون برنامه مشخصی ارائه نکرده است، ولی در هر صورت آنچه که این دولت برای یارانه‌ها در دستور کار دارد دیر یا زود اعلام خواهد شد.

این در شرایطی است که از زمان شروع پرداخت یارانه‌های نقدی از سال ۱۳۸۹ ، مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بوده و از سویی لیست یارانه‌بگیران به صورت محسوسی تغییر نکرده و غربالگری موثری نشده است؛ به طوری که همواره حدود ۹۵ درصد از ایرانی‌ها در جمع یارانه‌بگیران ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار داشته‌اند و با وجود چالش‌های بسیاری که از سوی مجلس، کارشناسان و حتی مسئولان دولتی برای غربالگری یارانه‌بگیران وجود داشته تاکنون اقدام محکم و قابل اطمینانی جهت پرداخت هدفمند یارانه انجام نشده است.

دولت یازدهم که در شعارهای انتخاباتی خود بارها از حذف یارانه پردرآمدها و پرداخت هدفمند یارانه‌های نقدس سخن گفته بود در عمل به نتیجه‌ای نرسید و حتی زمانی که ثبت نام مجدد را برای متقاضیان در نظر گرفت در نهایت بازهم بیش از ۷۰ و چند میلیون نفر ثبت نام کرده که به طور حتم در بین آنها افراد غیرنیازمند وجود داشتند و بعد از آن با وجود تکلیف‌های قانون بودجه در چند سال برای حذف سه دهک بالای درآمدی باز هم دولت اقدام جدی انجام نداد و به بهانه این‌که حذف یارانه‌بگیران ممکن است تبعات اجتماعی داشته و افراد نیازمند نیز در بین آنها حذف و آسیب ببینند از غربالگری دست کشید.

دو لیست یارانه تحویل دولت جدید شد

در هر صورت پرداخت یارانه‌های نقدی در دولت گذشته نه تنها براساس قانون پیش نرفت، بلکه یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه معیشتی از محل افزایش قیمت بنزین نیز به آن اضافه شده و حدود ۶۰ میلیون نفر از جمع یارانه‌بگیران ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز این یارانه را دریافت می‌کنند.

براین اساس، دولت رئیسی اکنون در بخش یارانه‌های نقدی لیست بالغ بر ۷۷ میلیون نفری یارانه‌بگیران نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی با هزینه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومانی در سال و همچنین لیست یارانه‌ بگیران معیشتی با حدود ۶۰ میلیون نفر و هزینه سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومانی را تحویل گرفته است که در مجموع باید در ماه برای حدود ۱۳۷ میلیون نفر یارانه تامین کند.

 هزار میلیارد رفته است ولی...

به هر صورت طی این سالها تا مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بابت همین یارانه های نقدی که در ظاهر رقم چشمگیری نیست پرداخت شده و در برخی مواقع نه تنها این پرداخت موجب شده که سهم بخش های دیگر تعیین شده در قانون از محل درآمد هدفمندی پرداخت نشود بلکه کسری به حدی بوده که به استقراض از بانک مرکزی نیز کشیده است، در این شرایط این انتظار از دولت جدید وجود دارد که بالاخره بعد از حداقل پرداخت یک دهه یارانه غیرنقدی غیرهدفمند و البته در مواردی مغایر  با قانون هدفمندی یارانه‌ها در این رابطه اصلاحات اساسی صورت دهد.

در حال حاضر دو یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین پرداخت می‌شود. براساس زمان‌بندی که طی ماه‌های گذشته رعایت شده، در روز دهم هر ماه یارانه معیشتی واریز می‌شود که مبلغ آن متناسب با تعداد اعضای خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است. ۶۰ میلیون نفر نیز این یارانه را می‌گیرند.

دومین یارانه نیز یارانه نقدی است که در روز بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. مبلغ این یارانه نیز طی بیش از ۱۰ سال گذشته به طور ثابت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر نفر است. همچنین ۷۸ میلیون نفر نیز جزو لیست یارانه‌بگیران نقدی هستند.دولت دوازدهم آخرین یارانه را یکشنبه هفته جاری یعنی ۱۰ مرداد به حساب سرپرتسان خانوار واریز کرد و ازین پس دولت سیزدهم وظیفه واریز یارانه‌ها را بر عهده دارد. اولین یارانه‌ای که دولت رئیسی باید واریز کند یارانه نقدی مرداد است.ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده که قرار است یارانه جدیدی پرداخت کند.

در واقع او وعده داده که قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد.

مبلغ یارانه چقدر است؟ مبلغ این یارانه برای خانوارهایی که در سه دهک اول قرار دارند ۲۰۰ هزار تومان و برای کسانی که در دهک‌های چهارم و پنجم هستند ماهانه ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

یعنی یارانه برای یک خانواده پنج نفره در گروه اول یک میلیون تومان و در گروه دوم ۷۵۰ هزار تومان است.

اولین مرحله کی واریز می‌شود؟ در این برنامه آمده که طرح اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار از آذر امسال یعنی از شش ماه دیگر اجرایی می‌شود.

اما هنوز به این سوالات پاسخ داده نشده است:

 نحوه بازپرداخت چگونه است؟

 کل مشمولان چه تعداد هستند؟

 شرایط مشمول چیست؟

 در چند نوبت پرداخت می‌شود؟

 بازپرداخت آن چند ماهه است؟

 ضمانت کارت اعتباری چیست؟

 یارانه به صورت پول نقد است یا بن خرید؟

خبر خوش برای یارانه ‌بگیران

این بانک در راستای حمایت از معیشت و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه و همچنین بهبود فرایند تامین مالی زنجیره تولید، نسبت به ابلاغ شیوه نامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید به پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» با سهمیه هر بانک حداقل دویست هزار فقره کارت و سقف فردی هر متقاضی هفتاد میلیون ریال اقدام کرده است.

براساس این شیوه نامه همه اشخاص حقیقی از جمله دارندگان سهام عدالت که تا کنون هیچ میزانی از سهام خود را نفروخته‌اند و همچنین کلیه سرپرستان خانوار که حداقل یکی از یارانه‌ های نقدی یا معیشتی را دریافت می کنند، امکان استفاده از این کارت ها را دارند.مهلت بازپرداخت اعتبار اعطایی به تشخیص موسسه اعتباری حداکثر ۱۸ ماه است.

بانک مرکزی اعلام کرده است که در راستای اجرای تصمیمات جلسه دویست و بیست و یکم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ و نامه معاون اقتصادی رئیس جمهوری در خصوص «اعطای کارت رفاهی و تأمین مالی زنجیره تولید»، بانک‌های عامل بر اساس شیوه‌نامه تعیین شده، نسبت به اجرای این طرح اقدام کنند.

 جاماندگان یارانه جدید بخوانند!

همچنین براساس مصوبه ستاد ملی کرونا واطلاع رسانی های قبلی انجام شده، این ماه دوازدهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات رادریافت کرده اند کسر خواهد شد.

خبر خوش از پرداخت یارانه جدید

بابک دین پرست با اعلام این موارد از اقدامات سازمان برنامه و بودجه در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا، به موضوع بند (۳) مصوبات جلسه ۶۴ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ با عنوان اجازه به خزانه برای پرداخت منابع مورد نیاز مربوط به تبعات کرونا از ردیف دیگر اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه با توجه به شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی ناشی از آن و لزوم افزایش برخی از هزینه‌ها به ویژه تقویت تامین اجتماعی، به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود؛ مازاد منابع وصولی ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۲، نسبت به رقم پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را بدون رعایت ماده ۲۹ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب ماده ۳۰ قانون برنامه وبودجه کشور درسقف بودجه عمومی، درموارد مربوط به تبعات کرونا وتصمیمات ستاد ملی کرونا تخصیص و پرداخت نماید.

معاون وزیر کشور خاطر نشان کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور در اجرای این مصوبه و جهت تأمین کسری اعتبار صندوق بازنشستگی کشوری، مبلغ ۱۴۴۸۸ میلیارد تومان و صندوق بازنشستگی لشگری، مبلغ ۷۱۵۲ میلیارد تومان به اعتبار مصوب سال ۱۳۹۹ صندوق‌های فوق اضافه کرده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/36lq93