چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/06/12 15:37
کد خبر: 4565

سبد معیشتی کارگران گران شد+جزئیات

به گفته توفیقی، نمی‌توانند با تورم تصنعی، کاستی‌های زندگی مزدبگیران و طبقه کارگر را بپوشانند چراکه امروز همه می‌دانند که قیمت‌ها سر به فلک کشیده است.
 بر سر موضوع حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی و عطف به ماسبق نشدن آن، جنجال‌های رسانه‌ای درگرفت. بحث ۶۰۰ هزار تومان مابه‌التفاوت که دولت قبول نکرد از ابتدای سال بپردازد، موجب پاسخ وزارت کار شد که در آن تصریح شده بود زمان اجرای حق مسکن قرار بوده از تیرماه باشد.
 
 
فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) با تاکید بر اینکه حرف ما، ۶۰۰ هزار تومان نیست که از این پول‌ها بسیار از سفره کارگران رفته؛ می‌گوید: مساله ما فعالان کارگری در سطحی فراتر مطرح است: چرا باید یکی از مولفه‌های مزدی یعنی حق مسکن، بعد از طرح و تصویب توسط سه ضلعِ سه‌جانبه‌گرایی، باز در هیات دولت طرح شده و در مورد آن تصمیم‌گیری شود؟ براساس کدام مقاوله‌نامه بنیادین کار، حق مسکن کارگران باید بعد از تصویب در شورایعالی کار، باز توسط هیات دولت بررسی و تصویب نهایی شود؟ آیا نمایندگان مجلس نمی‌توانند قانونی بگذرانند که حق مسکن دیگر نیازی به تصویب هیات دولت نداشته باشد؟!
 
به گفته وی، در نظام دستمزد باید همه مولفه‌های مزدی توسط مذاکرات سه‌جانبه تعیین تکلیف شود و دولت فقط در این بین تنظیم‌گر و واسطه باشد.
 
توفیقی تاکید می‌کند: اعضای شورایعالی کار همگی متفق‌القولند که مصوبه خردادماه برای حق مسکن بدون تاریخ بوده است و نمایندگان کارگری با تاریخ تیرماه توافق نکرده‌اند.
 
 

تورم را مهار نکردند!

 
این نماینده کارگری با بیان اینکه مطابق قانون کار باید جلسات شورایعالی کار باید حداقل ماهی یکبار تشکیل شود؛ ادامه می‌دهد: ما بعد از خردادماه هیچ جلسه شورایعالی کار نداشتیم و آیا این تخلف از متن صریح قانون نیست؟ آیا دولتی‌ها به‌طور مشخص تیم اقتصادی دولت به قول‌هایی که در جلسات مزدی ۹۹ داده بودند، عمل کردند؟! آیا توانستند تورم را مهار کنند؟ آیا ندیدند که ظرف چهل و هشت ساعت به یکباره قیمت گوشت گرم، هفده هزار تومان افزایش یافت؟! آیا ندیدند که قیمت مرغ در بهترین حالت، ۱۹ هزار و پانصد تومان است؟! پارسال همین موقع، قیمت گوشت و مرغ چقدر بوده است؟ آیا بررسی کرده‌اند که بعد از قطع ارز دولتی و جایگزینی ارز نیمایی، چه بر سر قیمت سبد معیشت آمده است؟!
 
به گفته وی، قطع ارز دولتی، بسیاری از کالاهای اساسی را گران کرده؛ به‌طوری‌که قیمت برنج هندی به کیلویی ۲۱ هزار تومان رسیده است! در هیچ نانوایی نان به قیمت آرد دولتی عرضه نمی‌شود!
 
توفیقی با بیان اینکه کارگران دیگر نمی‌توانند نان و تخم مرغ بخورند؛ ادامه می‌دهد: آیا دوستان نگران این نیستند که ظرف سه سال، قیمت مسکن ۵ برابر شده است؟! میانگین قیمت آپارتمان در تهران به متری ۲۳ هزار تومان رسیده است؛ این افزایش قیمت‌ها موجب عمیق شدن شکاف طبقاتی شده و دستمزد کارگران هر روز بیشتر از روز قبل از سبد معیشت فاصله گرفته است.
 
به گفته او، نمی‌توانند با تورم تصنعی، کاستی‌های زندگی مزدبگیران و طبقه کارگر را بپوشانند چراکه امروز همه می‌دانند که قیمت‌ها سر به فلک کشیده است. 
 
او ادامه می‌دهد: دولت خلف وعده بسیار کرده است؛ گفتند تورم را مهار می‌کنیم اما نتوانستند؛  قیمت ماسک یکشبه ۳۰ درصد گران شد؛ اکنون کرونا هم هزینه‌های مضاعف به خانوارهای کم‌درآمدِ کارگری تحمیل کرده است و این، قابل قبول نیست.
 
 

منبع:کارگرآنلاین


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3qw593