پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/21 06:30
کد خبر: 2069

روش پخت آسان پیتزا مخلوط مخصوص به روش رستورانی+آموزش مرحله به مرحله

در این بخش از آشپزخانه ستاره پارسی آموزش مرحله به مرحله پیتزا مخلوط مخصوص به روش رستورانی را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

پیتزا یکی از مدرن‌ترین غذاهای سریع‌الپخت موجود در جامعه امروزی ماست.پیتزا طرف‌داران زیادی دارد.با توجه به تنوع نحوه پخت و مواد مصرفی قطعاً با هر سلیقه‌ای که باشید یکی از مدل‌های پیتزا جز لیست خوشمزه‌های ذهنتان خواهد بود.پیتزا مسافری از ایتالیاست که به تمام دنیا سفر کرده و در انواع و اقسام طعم‌ها و مدل‌ها عرضه می‌شه. امروز با ما همراه باشید تا یکی از بهترین روش‌های پخت پیتزای اصیل ایتالیایی رو به شما آموزش بدیم.

 

شاید عجیب باشه اما برخی اعتقاد دارند ایده اولیه درست کردن پیتزا توسط ایرانیان شکل گرفته است. می‌گویند اولین بار این سربازان ایرانی بودند که روی سپرهای خود خمیر را نازک پهن کردند و روی آن را با خرما و پنیر یا هر خوراکی در دسترسی می‌پوشاندند و می‌خوردند. این روش پخت کم‌کم گسترده شد و با توجه به آداب و رسوم کشورهای مختلف شکل‌های بسیار زیادی به خود گرفت.

 

مواد مورد نیاز جهت تهیه پیتزا:

یکی از مهم‌ترین اصولی را که در تهیه پیتزا باید رعایت کنید نان یا همان پایه پیتزا است. قطعاً حفظ لطافت و ترد بودن آن در طعم و حتی ظاهر پیتزای شما بسیار حائز اهمیت است. پیتزاهای ایتالیایی به دلیل نازک بودن نان یا همان خمیرشان محبوبیت بسیار زیادی دارند.

پیتزا

مواد مورد نیاز جهت تهیه نان پیتزا:

  • آرد سه صفر قنادی یک پیمانه و نیم

  • روغن مایه نصف پیمانه

  • خمیرمایه یک قاشق غذاخوری

  • آب نصف پیمانه

    پیتزا

پیتزا  مخلوط مخصوص

مواد مورد نیاز جهت تهیه سس خمیر پیتزا:

  • نمک، آویشن به مقدار لازم

  • رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

  • روغن زیتون یک قاشق غذاخوری

  • استفاده از سس‌های آماده با طعم‌های دودی، فلفلی، کچاپ و …

 

مواد مورد نیاز جهت تهیه مواد روی پیتزا مخصوص:

  • قارچ خرد شده دویست گرم

  • نخود فرنگی پنجاه گرم

  • سوسیس پنیری یا گوشت بیکین دودی صدوپنجاه گرم

  • پنیر پیتزا رنده شده دویست گرم

  • کنجد، سیاه دانه، رزماری، به دلخواه

 

مراحل پخت پیتزا خوشمزه خانگی:

با ما همراه باشید تا یک غذای همه پسند خوشمزه  رو گام به گام با نکات طلایی یاد بگیرید

پیتزا

پیتزا  مخلوط مخصوص

طرز تهیه خمیر پیتزا:

خمیر مایه و آب را درون ظرف مناسبی می‌ریزیم و چند دقیقه‌ای منتظر می‌مانیم تا خمیر مایه در آب عمل کند و حل شود. سپس روغن را اضافه می‌کنیم. حالا آرد را قاشق قاشق درون مخلوط خمیرمان ریخته و کم‌کم به‌هم می‌زنیم تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید. برای حفظ لطافت خمیر پیتزا بهتر است که آرد سفید را یک تا دو بار الک کنیم.

پیتزا

نکته:

بهتر است برای تهیه خمیر از پیمانه‌های شیرینی‌پزی استفاده کنید. در صورتی که در دسترس ندارید هیج جای نگرانی نیست، شما می‌توانید از یک لیوان یا استکان کمک بگیرید. موضوعی که حتماً باید رعایت شود این است برای تمام اندازه گیری‌ها از یک سایز پیمانه استفاده کنید.

 

خمیر باید به‌راحتی در دست قابل شکل دادن باشد و اصلاً به ظرف یا دستتان نچسبد. در صورتی که احساس کردید خمیر شل است و به دست می‌چسبد از مقداری آرد کمک بگیرید تا به نتیجه مطلوب خود برسید.

 

خمیر آماده شده را پانزده بار از فاصله تقریباً ده سانتی‌متری درون ظرف بکوبید این عمل باعث می‌شود تا هوای خالی بین خمیر از بین رود و خمیر محکم و منسجم‌تری نصیبتان گردد. تا این مرحله خمیر پیتزای ما آماده شده.

پیتزا

در این مرحله سر ظرف را بپوشانید و دور آن حوله‌ای بپیچید. در دمای گرم‌تر از دمای محیط (مثل کابینت یا درون کمد گاز) بین چهل و پنج تا شصت دقیقه زمان دهید تا خمیر مایه به خوبی عمل کند و حجم خمیر بیشتر

 

شود.
خمیر لطیف و خوش‌طعم ما آماده طبخ است آن را به ظرف سرو منتقل کنید و با کمک وردنه یا دست سطح آن را صاف کرده.

پیتزا

پیتزا مخلوط مخصوص

نکته:

نان پیتزاهای اصیل ایتالیایی بسیار نازک است. هر چه در این مرحله سعی کنید خمیر نازک‌تری برای پخت آماده کنید پیتزای شما خوشمزه‌تر می‌شود. نان نازک برشته شده و حالت خمیری ندارد. ترکیب نان برشته با مواد روی پیتزا یکی از نکات کلیدی در تهیه پیتزای ایتالیایی است.

 

حالا سینی مورد نظر را بین پنج تا ده دقیقه با توجه به ضخامت خمیر در فر قرار دهید. دمای فر بهتر است بین 175 تا 185 درجه باشد. نحوه پخت را روی حالت حرارت از بالا و پایین قرار دهید تا نان نیمه پخته شود.
نان نیمه پختهٔ ما برای مرحله بعد آماده شده. به سراغ تهیه سس خواهیم رفت.

 

 

طرز درست کردن سس خانگی پیتزا:

مواد این سس را با توجه به علایق خود می‌توانید تغییر دهید و با میکس خوراکی‌های مختلف طعم‌های جدید و جادویی منحصر به فرد خود را درست کنید.

 

یک قاشق رب‌گوجه فرنگی، نمک، آویشن، یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون، یک حبه سیر له شده را با هم مخلوط کرده و روی  حرارت ملایم کمی تفت می‌دهیم سپس روی سطح نان می‌مالیم.
مرحله بعدی چیدن مواد دل‌خواهمان روی سطح پیتزا است.

پیتزا

 

پیتزا  مخلوط مخصوص

درست کردن پیتزا مخلوط خوشمزه:

در این مرحله روی سس لایه نازکی از پنیر می‌ریزم و از هر موادی که برای پر کردن سطح نان دوست دارید به ترتیب می‌چینیم. ما امروز اول قارچ‌ها، بعد نخودفرنگی و بیکن گوشت یا سوسیس پنیری را به شکل دل‌خواهروی سطح پیتزا می‌چینیم.

 

به‌همین راحتی آخرین مرحله پخت ما فرا می‌رسه و لایه نازکی از پنیر را روی سطح پیتزا می‌ریزیم. این کار هم باعث می‌شود تا مواد به‌خوبی به‌هم بچسبند و جدا نشوند همچنین شکل ظاهری زیباتری به پیتزای شما دهند. راستی اگر شما هم دوست دارید که پیتزاتون رنگی‌رنگی و خوشکل باشه می‌تونید کنجد یا سیاه‌دونه هم روی پنیرها بپاشید تا پیتزاتون جذاب‌تر بشه.

پیتزا

پیتزا  مخلوط مخصوص

نکته:

 قبل از گذاشتن پیتزا در فر، روی آن را با نمک پاش نمک بزنید. ریختن مقداری آویشن و رزماری بوی عطر بسیار مطلوبی را به پیتزای شما می‌دهند که می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

با توجه به این که عموماً موادی که روی پیتزا استفاده می‌شوند، پخته هستند یا بافت نازکی دارند زمان زیادی برای پخت نیاز ندارید. پنیر پیتزا در دمای 175 درجه در طبقه وسط با نحوه پخت بالا و پایین بین 15 تا 25 دقیقه زمان نیاز دارد تا آب شده و پخته شود.

 

منبع: اکالا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2xeal4