سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/24 12:30
کد خبر: 2117

روش پخت آسان کباب “کوبیده مرغ” و نکات مهم آن

کباب کوبیده یکی از غذاهای مورد علاقه ایرانیان میباشد که البته تهیه آن براحتی امکان پذیر نیست اما “کوبیده مرغ” هم راحت تر و البته خوش خوراک نیز میباشد.

مواد لازم جهت درست کردن کباب کوبیده مرغ

  •  پیاز 5 عدد
  • مرغ چرخ کرده   1 کیلو 
  • شوید   1و نیم قاشق غذاخوری
  • نمک   1 قاشق غذاخوری
  •  فلفل  به اندازه دلخواه 
  • جوش شیرین   1/3 قاشق غذا خوری
  • آویشن نصف قاشق غذا خوری
 

کوبیده مرغ

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ

مواد لازم سس کباب

  • کره 100 الی 150گرم
  • زعفران دم کرده  به میزان لازم 

 

آموزش درست کردن کامل کباب کوبیده مرغ

مرغ را با دنده ریز چرخ گوشت چرخ کنید. و پیازها را هم با رنده ریز یا دستگاه خرد کن خرد کنید و آب آن را جدا کنید.اگر آب پیاز را کامل نگیرید باعث میشود کباب ها شل و تلخ شوند.

 

کوبیده مرغ

سپس مرغ را با پیاز کاملا ورز دهید تا با هم مخلوط شوند و در حین چنگ زدن ادویه های گفته شده را اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم. هنگام سیخ زدن باید از مواد کوبیده حدود 70 تا 80 گرم بردارید تا کلفت نشود و نریزد.

کوبیده مرغ

روش پخت کامل کباب کوبیده مرغ

بعد از 5 دقیقه ورز دادن میتوانید به اندازه مقداری که گفته شد از مواد بردارید و به همان ترتیب که کباب کوبیده را به سیخ میکشید این کباب را به همان شکل سیخ کنید.

در این فاصله سس کباب را درست میکنیم .به این شکل که کره را در ظرفی روی حرارت ذوب میکنیم و زغفران را با آن مخلوط میکنیم  و با قلمو روی کباب ها میکشیم.وقتی که همه کباب ها را به سیخ کشیدید میتوانید روی زغال یا کباب پز گازی آنها را بپزید و در انتها از سس کره و زعفران برای براق شدن و چربتر شدن این کباب ها استفاده کنید.

 

کوبیده مرغ

روش پختن کباب کوبیده مرغ

نکات تکمیلی در مورد کوبیده مرغ

  • کوبیده مرغ جزو انواع کباب میباشد
  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 2 ساعت و
  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30دقیقه میباشد .
  • کوبیده مرغ را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .
  • همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار - میل کرد .
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 5 نفر مناسب میباشد .
  • برای کباب کوبیده بهتراست ازگوشت سینه به همراه گوشت ران استفاده شود زیرا گوشت سینه به تنهایی باعث خشکی کباب شما میشود اما اگر به همراه گوشت ران باشد کباب شما آبدار تر و لذیذ تر خواهد شد.

 

مهم‌ترین خواص کباب کوبیده از منظر طب سنتی

کباب کوبیده یکی از غذا‌های سنتی و پرطرفدار ایرانیان و حاوی انواع ویتامین‌های C ، D ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱ ، B۲ ، B۶ ، B۱۲ ، پروتئین، کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم، سلنیوم و اسید چرب امگا ۳ است؛ کباب کوبیده باید از مواد اولیه مرغوب تهیه یا از مکان‌های مطمئن خریداری شود.

 

برای بررسی خواص کباب کوبیده و اینکه مصرف این کباب برای چه افرادی مفید است با حید عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم.

 

کوبیده مرغ

مهم‌ترین خواص کباب کوبیده

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص کباب کوبیده اظهار کرد: این کباب به علت داشتن پروتئین بالا برای ورزشکاران بسیار مفید است و نقش مؤثری در عضله‌سازی دارد؛ مصرف کباب کوبیده موجب کاهش خستگی ناشی از فعالیت‌های روزانه هم می‌شود.

 

وی درباره خواص دیگر کباب کوبیده بیان کرد: کلسیم و فسفر موجود در این کباب نقش مؤثری در حفظ سلامتی و تقویت استخوان‌ها دارند و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند.

 

عظمایی افزود: ویتامین B۱ موجود در کباب کوبیده موجب تقویت پوست می‌شود و از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست جلوگیری می‌کند؛ سلنیوم موجود در این کباب علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن باعث سلامتی پوست و سایر اندام‌ها هم می‌شود.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تأکید کرد: ویتامین B۲ موجود در کباب کوبیده نقش مؤثری در حفظ سلامتی و تقویت اعصاب دارد و برای سیستم بینایی و ایمنی بدن هم مفید است؛ کباب کوبیده به علت داشتن ویتامین B۱۲ به سیستم عصبی بدن و تشکیل گلبول‌های قرمز کمک شایانی می‌کند و در خون‌سازی بدن نقش اساسی دارد.

 

وی تصریح کرد: کباب کوبیده برای افرادی که دچار کاهش وزن هستند بسیار مفید بوده؛ مصرف متعادل این کباب به علت داشتن آهن زیاد برای زنان باردار به ویژه در سه ماهه اول بارداری بسیار مفید است؛ کباب کوبیده به علت داشتن امگا ۳ و ویتامین B۱۲ نقش موثری در رفع استرس و افسردگی دارد  و آرامش ذهنی را به ویژه در کودکان اوتیسم ایجاد می‌کند.

 

عظمایی اظهار کرد: کباب کوبیده تأثیر چشمگیری در رفع ضعف بنیه بدن و کم خونی دارد؛ برای تهیه این کباب نباید از آرد، نان خشک شده، جوش شیرین و سویا استفاده شود؛ همچنین باید آب پیاز رنده شده هم خوب گرفته شود.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: دنبه مصرف شده در کباب کوبیده چربی‌سوز است و موجب چاقی و افزایش چربی خون نمی‌شود؛ برای پخت کباب کوبیده باید از زغال‌های کاملاً سرخ شده یا منقل‌های گازی که شعله پوش دارند، استفاده شود؛ به کار بردن زغال‌های نیم سوز برای تهیه کباب ممنوع است، زیرا این زغال‌ها موجب کاهش کیفیت غذا می‌شوند.

 

وی یادآور شد: افراد نباید همراه کباب کوبیده ماست و دوغ مصرف کنند، زیرا استفاده از این مواد غذایی به همراه کباب موجب کاهش جذب آهن و ایجاد کم خونی می‌شود.

 

فواید بی نظیر گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در یک کلام شرح دهیم، "همه کاره بودن" توضیح مناسبی است. تردیدی نیست که مرغ جایگزینی سالم و مناسب برای گوشت قرمز می ‌باشد

 

منبع خوب پروتئینی:

مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‌سازد.

همان‌ طور که می ‌دانید بدن ما انسان ‌ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‌های لازم برای ساخت پروتئین‌ های بد‌ن‌ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‌ کنیم و با آنها، پروتئین‌ مورد نیاز بدن ‌مان را بازسازی می ‌کنیم.

 

غذایی کم چرب :

افرادی که می ‌خواهند که مقدار چربی غذای ‌شان را کم کنند، می ‌توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‌ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‌ می‌ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است.

 

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

 

پیشگیری از سرطان:

* مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین)است که یک ویتامین ضد سرطان می ‌باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‌ی کمبود سایر ویتامین‌های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‌باشد.

 

مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‌سازد.

 

* گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‌ باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‌های متابولیکی در بدن می‌ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون ‌های تیروئیدی ، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ‌ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‌شود.

 

مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم را بر طرف می ‌سازد.

 

پیشگیری از آلزایمر:

در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‌ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‌شان دریافت می ‌کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‌کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

منبع: نمناک


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3qer93