چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/04 12:00
کد خبر: 8566

تنها عامل عجیب در انتقال ویروس کرونا به بزرگسالان

تنها عاملی که باعث انتقال زیاد ویروس کرونا به بزرگسالان می شود را جدی بگیرید.

کرونا از یک راه جدی به بزرگسالان انتقال پیدا می کند. کرونا از طریق کودکان به بزرگسالان منتقل خواهد شد. در این مطلب برای درک بیشتر انتقال کرونا با ما همراه باشید. دکتر فاطمه چراغعلی گفت: هم اکنون کرونا به شدت به سمت بچه‌ها تمایل یافته و گاهی مشاهده می‌شود اولین عضوی که از خانواده به کرونا مبتلا شده، کودکان هستند.این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با بیان اینکه کرونا همه رده‌های سنی کودکان را درگیر می‌کند، افزود: در بین بیماران از نوزاد یک، سه و ۲۸ روزه، کودک دو ماه و غیره تا رده نوجوان دیده می‌شود.

وی گفت: از نظر تظاهرات بالینی هم شدت بیماری به سن، میزان آلودگی، شدت تراکم ورود ویروس به بدن، ایمنی میزبان و غیره بستگی دارد.

چراغعلی بیان کرد: هر اندازه بچه‌ها ضعیف‌تر و مشکلات زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، معلولیت عصبی و حرکتی، مشکلات دیالیزی، مشکلات مزمن کبدی و سو تغذیه داشته باشند بیشتر در معرض خطر هستند و ممکن است دچار عوارض شدید و حتی مرگ و میر ناشی از کرونا شوند.

وی اضافه کرد: عموماً ویروس در کودکان با تظاهرات خفیف و متوسط (آبریزش از بینی، تب، درد گلو و تظاهرات تنفسی) ایجاد شده و خود را به صورت سرماخوردگی نشان داده و خانواده‌ها هم در برابر بیماری مقاومت می‌کنند.

کرونا

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با بیان اینکه ویروس ممکن است تظاهرات گوارشی هم ایجاد کند، ادامه داد: گاهی کودک با حالت تهوع، تب و درد شکم و اسهال خفیف به ما مراجعه کرده و به تدریج علائم تنفسی هم ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طیف تظاهرات بالینی کرونا وسیع است، گفت: از تظاهرات نادر آبله وخیم، تب و تشنج، ورم مغزی، کما و کاهش سطح هوشیاری است و گاه این ویروس با خود عفونت میکروبی به همراه می‌آورد.

چراغعلی بیان کرد: همزمانی ویروس کرونا با یک عفونت دیگر گاهاً مشاهده شده که در صورت عدم درمان به موقع خطر مرگ را به همراه دارد.

وی متذکر شد: هم اکنون کودکان عامل انتقال ویروس در جامعه و خانواده هستند و خانواده‌ها هم مراعات نکرده و هنگامی که یکی از اعضا مبتلا شد کودک را به نزد بزرگترها می‌فرستند و ممکن است آن فرزند در دوره کمون بوده و پدربزرگ و مادربزرگ را آلوده کند.

چراغعلی افزود: وقتی یکی از اعضای خانواده درگیر شد خانواده نباید از هم گسیخته شده زیرا ممکن است بچه‌ها مبتلا باشند اما تظاهرات بالینی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: کودکان عموماً عامل انتشار به افراد بزرگسال و پر ریسک هستند اما مرگ و میر در آنها پایین بوده ولی به راحتی ویروس را منتقل می‌کند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با بیان اینک کودکان بالاتر از ۶ ماه باید در مکان‌های شلوغ از ماسک استفاده کنند، گفت: در بیمارستان طالقانی گرگان بخش آی سی یو کرونا ایجاد شده و هم اکنون دو کودک به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

چراغعلی بیان کرد: خوشبختانه بچه‌های سالم و فاقد بیماری‌های زمینه‌ای به شرایط حاد نمی رسند و اگر تغذیه مناسب داشته باشند ۹۸ درصد کودکان دوره بیماری را سپری می‌کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2rmn63