پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/14 06:30
عکاسی |عکاسی حرفه ای | 13 نکته برای عکاسی
کد خبر: 11288

عکاسی حرفه ای در برف با رعایت 13 نکته کلیدی

نکات این مقاله به شما کمک می‌کنند که بدون نگرانی بابت تجهیزات خود به عکاسی از برف بپردازید و عکس‌های بهتری بگیرید.

همه ما عکاسی از برف را دوست داریم و مطمئنم در زمان بارش برف اولین چیزی که به ذهن شما خطور می‌کند عکاسی از آن است. به همین خاطر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا ۱۳ نکته‌ی ضروری برای عکاسی از برف را برای شما بیان کنیم.

۱- فوکوس روی کنتراست

عکاسی

زمانی که همه‌جا سفید است، فوکوس خودکار ممکن است سخت قفل شود و فوکوس روی نقاط تیره به شما کمک میکند.

فوکوس خودکار دوربین شما برای فوکوس کردن احتیاج به کنتراست دارد، پس تپه‌ی سفید ساده‌ی برفی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند!

شاتر دوربین را کمی فشار دهید، اگر فوکوس قفل نشد، نقطه‌ی فوکوس خود را به ناحیه‌ی تاریک‌تری تغییر دهید و دوباره امتحان کنید. این کار معمولا جواب می‌دهد‌.

۲- تنظیمات دوربین

عکاسی

دوربین خود را بر روی RAW  تنظیم کنید. وقتی در حالت RAW  عکاسی می‌کنید، امکانات بیشتری برای ویرایش در اختیار دارید. فایل‌هایی که فرمت JPEG دارند، فشرده هستند و امکان ویرایش زیادی به شما نمی‌دهند.

حالت نورسنجی

حالت نورسنجی را روی ماتریکس یا نقطه‌ای قرار دهید.  در مواقعی که هوا واقعا آفتابی است بهتر است از حالت نورسنجی نقطه‌ای استفاده کنید تا نور را بهتر کنترل کنید.

جبران نوردهی (Exposure Compensation)

از آنجایی که دوربین شما ممکن است برف را به رنگ طوسی نشان دهد، بهتر است جبران نوردهی را روی 1+ یا 2+ تنظیم کنید، این کار باعث می‌شود برف به رنگ سفید نمایش داده شود. Exposure Compensation را هنگام ادیت  هم می‌توانید تنظیم کنید.

۳- عکاسی از برف در حالت اولویت دیافراگم

عکاسی

حالت اولویت دیافراگم (AV در کانن و V در نیکون) این امکان را به شما می‌دهد که به سرعت عمق میدان را تغییر دهید. هنگام عکاسی در حالت اولویت دیافراگم، (اگر ISO روی تنظیم خودکار باشد) دوربین ISO و سرعت شاتر را تنظیم می‌کند و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تنظیمات دیافراگم را تغییر دهید.  این امر در هوای سرد بسیار عالی است و باعث ایجاد خلاقیت‌های بسیاری می‌شود.

۴- از برف تازه عکاسی کنید.

هیچ چیز مثل بارش برف تازه نیست. اگر برای عکاسی از برف به برف بدون ردپا نیاز دارید، باید برنامه‌ریزی کنید که چه عکس‌هایی می‌خواهید بگیرید و با چه ترتیبی باید این کار را انجام دهید. ممکن است نیاز باشد قبل از اینکه بچه‌ها بیرون بروند به عکاسی بپردازید.

۵- باتری‌های دوربین خود را گرم نگه دارید

عکاسی

در هوای سرد باتری‌های شما دوام زیادی نخواهند  داشت. دو باتری را شارژ کنید و یکی از آن‌ها را درون جیب خود نگه دارید. وقتی شارژ باتری داخل دوربین کم شد، آن را با باتری گرم داخل جیبتان جابه‌جا کنید. سپس باتری تخلیه شده را درجیب خود قراردهید. ممکن است وقتی گرم شد بتوانید یک‌بار دیگر از آن استفاده کنید.

۶- دوربین را داخل کیف بگذارید

عکاسی

وقتی دوربین را در هوای سرد برای عکاسی از برف بیرون بیاورید، اختلاف دمای بیرون و داخل آن ممکن است باعث ایجاد قطرات آب روی سطح بدنه شود.!  ترسناک است اما به راحتی می‌توان از آن اجتناب کرد.

کافی‌ست وقتی بیرون می‌روید یک زیپ کیپ همراه خود داشته باشید. من معمولا یکی از آن‌ها را در کیف دوربین یا جیب ژاکت خود نگه میدارم.

وقتی می‌خواهید وارد مکانی شوید دوربین خود را داخل کیسه بگذارید و مطمئن شوید که کاملا بسته شده است. سپس وقتی در خانه هستید دوربین خود را در جایی قرار دهید که به آرامی گرم شود. وقتی به دمای اتاق رسید، شما می‌توانید آن را بیرون بیاورید و استفاده کنید.

من هنگام عکاسی کیف دوربینم را داخل ماشین می‌گذارم. قبل از بازگشت به ماشین، دوربینم را داخل کیسه‌ی زیپ‌دار قرار داده و سپس داخل کیف دوربین می‌گذارم. به این ترتیب دمای دوربین به آرامی بالا می‌رود و تغییر شکل نمی‌دهد.

۷- به هوا اجازه ندهید شما را متوقف کند.

منظره‌ی برفی، چه در هوای آفتابی باشد یا ابری، زیبا به نظر می‌رسد. در روزهای ابری وقتی همه‌چیز سفید است، از عناصری برای عکاسی از برف استفاده کنید که توانایی غلبه روی رنگ سفید را دارند.

اگر هوا ابری بود، از یک چتر برای محافظت از دوربین خود استفاده کنید. یا اگر هوا برای بیرون رفتن خیلی سرد بود، پنجره‌ی ماشین خود را پایین بیاورید، عکس موردنظر را بگیرید و پنجره را بالا ببرید.

۸- سریع عمل کنید

برف می‌تواند سریع تغییر کند، می‌تواند در یک لحظه شروع به باریدن کند یا متوقف شود. وقتی خورشید بالا بیاید، برف می‌تواند خیلی سریع شروع به ذوب شدن کند. درختان زیبای خیره‌کننده در کسری از ثانیه می‌توانند یکنواخت و خسته کننده شوند. تعلل نکنید! بیرون بروید و عکس بگیرید.

۹- صبور باشید

رفتار نور ممکن است به سرعت تغییر کند. برای مثال ممکن است خورشید پشت یک تکه ابر بزرگ مخفی شود و ظاهر برف را تغییر دهد. ممکن است نیاز باشد مدتی صبر کنید تا خورشید دوباره بیرون بیاید. انجام این کار در هوای سرد ممکن است از گفتن آن سخت‌‎تر باشد اما اگر تحمل داشته باشید مطمئنا پاداش آن را هم خواهید گرفت. نور خورشید و سایه زیبایی‌های یک منظره برفی را دوبرابر می‌کنند.

۱۰- هیچ عکسی را حذف نکنید

عکاسی

در طول مدت عکاسی از برف ، هیچ عکسی را از حافظه دوربین پاک نکنید. صبر کنید تا به خوبی گرم شوید. زمانی که داخل خانه و جلوی کامپیوتر خود نشسته‌اید خیلی بهتر می‌توانید عکس‌های خود را ببینید و با اطمینان بهتری می‌توانید تصمیم بگیرید.

۱۱- کار با پرسپکتیو

عکاسی

از پرسپکتیوهای مختلف برای عکاسی از برف استفاده کنید. برای مثال سعی کنید نحوه‌ی پوشانده شدن زمین توسط برف را به تصویر بکشید و یا سنگین شدن شاخه‌های درختان را نشان دهید. البته مراقب سقوط برف هم باشید. مطمئنا دلتان نمی‌خواهید شاهد افتادن حجم زیادی برف روی دوربین خود باشید.

۱۲- کار با سرعت شاترهای مختلف

عکاسی

حالت اولویت شاتر به شما این امکان را می‌دهد که سرعت شاتر دوربین را انتخاب کنید و اجازه دهید تنظیمات دیگر توسط دوربین انتخاب شود. در صورتی که از سرعت شاتر سریع استفاده کنید، قادر خواهید بود قطره‌های برف را هم به تصویر بکشید اما اگر از سرعت شاتر آهسته استفاده کنید، این قطره‌های کوچک به خطوط طولانی‌ای تبدیل خواهند شد.

۱۳- عکاسی بوکه

عکاسی

یک روز برفی که آفتاب در حال تابیدن است بهترین زمان برای عکاسی بوکه است. با وجود تابش زیاد یخ و برف نیز این کار خیلی سخت نخواهد بود.

برای عکاسی از برف و ایجاد بوکه به دنبال سوژه‌ای بگردید که چیز براق یا درخشانی در پس زمینه آن وجود دارد. این چیز می‌تواند نور بازتاب شده از یخ، برف در حال آب شدن و یا لکه‌های خورشید باشد. از یک دیافراگم باز (f/3 یا f/5) استفاده کنید و مطمئن شوید که فاصله کافی بین سوژه و بکگراند وجود دارد. در صورت استفاده از دیافراگم باز، سوژه شما به صورت کامل در فوکوس خواهد بود و بکگراند تار خواهد شد. همین موضوع باعث ایجاد بوکه خواهد شد.

سخن نهایی

بار دیگر که برف آمد بیرون بروید و به عکاسی از برف بپردازید. تنظیمات مختلف دوربین خود را امتحان کنید. فقط به یاد داشته باشید که لباس مناسب بپوشید و دوربین خود را داخل کیف مناسب قرار دهید.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4pjkd4