پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/30 08:55
هواشناسی | سازمان هواشناسی | هشدار سازمان هواشناسی
کد خبر: 11873

سازمان هواشناسی هشدار داد | ورود سامانه بارشی به کشور

سازمان هوا شناسی ورود سامانه بارشی را به کشور اعلام کرد.سازمان هواشناسی در خصوص این سامانه بارشی هشدار داد.

سازمان هواشناسی هشدار داد.سازمان هواشناسی ورود سامانه بارشی به کشور را اعلام کرد.سازمان هواشناسی همچنین تقویت این سامانه از بارش برف، باران و وزش باد امروز و تا یکشنبه آینده در مناطق مختلف کشور خبر داد.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر، برخی مناطق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پراکنده روی می‌دهد. در این روز سامانه بارشی از غرب و جنوب غرب وارد کشور می‌شود و به‌تدریج از بعدازظهر در استان‌های ایلام و خوزستان بارش باران گاهی همراه با وزش باد روی می‌دهد.

تشدید بارش برف و باران در کشور

هواشناسی

فردا پنجشنبه با گسترش آن سامانه در مناطق غرب، جنوب غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی ابرناکی و رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف پیش‌بینی شده است.

روز جمعه فعالیت سامانه بارشی در غرب، جنوب غرب، مناطقی از جنوب، مرکز، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی ادامه دارد. شنبه هفته آینده با توسعه سامانه بارشی روی اکثر مناطق کشور به‌جز برخی مناطق جنوب شرق و نیمه شمالی شمال غرب بارش روی می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی روز پنجشنبه شدت بارش‌ها برای استان‌های ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد،‌ شمال بوشهر و نیمه شمالی فارس پیش‌بینی می‌شود. یکشنبه هفته آینده با گذر موج از سمت شمال شرق کشور در استان‌های واقع در شمال شرق و شرق دریای خزر بارندگی پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: پنجشنبه 1401/10/01

زمان پایان: یکشنبه 1401/10/04

نوع مخاطره: بارش باران و برف، کولاک، پدیده مه، در نواحی گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

پنجشنبه 1401/10/01: کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، جنوب زنجان و جنوب آذربایجان غربی.

جمعه 1401/10/02: کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، بوشهر، نیمه شمالی فارس.

شنبه 1401/10/03: کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، قم، سمنان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، خراسان رضوی، شمال استان‌های کرمان و خراسان جنوبی.

یکشنبه 1401/10/04: گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان.

اثر مخاطره: کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی، احتمال تأخیر در پرواز، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آب‌گرفتگی محلی و محدود در معابر.

هواشناسی

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری، به‌همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی به‌هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، آمادگی شهرداری و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز.

توصیف سامانه: رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و مواج‌شدن دریا

زمان شروع: پنجشنبه 1401/10/01

زمان پایان: شنبه 1401/10/03

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی تا 1/5 تا 2/5 متر

منطقه اثر:

پنجشنبه 1401/10/01: شمال خلیج فارس، در استان‌های خوزستان و بوشهر.

جمعه 1401/10/02: شمال خلیج فارس، در استان‌های خوزستان و بوشهر.

شنبه 1401/10/03: خلیج فارس و تنگه هرمز، در استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی خلیج فارس، خطر غرق شدن شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، پاره شدن تورهای صیادی، خطر غرق شدن شناگران، خطر خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی.

توصیه: خودداری از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، ممنوعیت شنا، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی.

توصیف سامانه: آلودگی هوا

زمان شروع: چهارشنبه 1401/09/30

زمان پایان: پنجشنبه 1401/10/01

نوع مخاطره: آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس

منطقه اثر: تهران، کرج

اثر مخاطره: آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس.

توصیه: مدیریت بهینه در مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیرضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز، به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/36nv72