سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/11/02 15:55
طرز تهیه | طرزتهیه سوپ| طرز تهیه سوپ ترخینه
کد خبر: 12960

طرز تهیه سوپ ترخینه | سوپ ترخینه درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

سوپ ترخینه یکی از انواع سوپ های خوشمزه ایرانی است که در فصل زمستان برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است.

طرز تهیه سوپ ترخینه : سوپ ترخینه یکی از انواع سوپ های خوشمزه ایرانی است که طرز تهیه آن بسیار ساده و راحت است. این سوپ را معمولا در غرب کشور بیشتر درست می کنند.اما در هر کجای ایران که باشید می توانید با طرز تهیه این سوپ که برای شما آماده کرده ایم سوپ مقوی که در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر می باشد. در ادامه با طرز تهیه سوپ ترخینه همراه ما باشید.

طرز تهیه سوپ ترخینه

زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

زمان موردنیاز برای پخت سوپ ترخینه: ۱ ساعت

مواد لازم برای تهیه سوپ ترخینه ساده

• ترخینه: ۵ تکه

• اسفناج خرد شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• شنبلیله: ۱ قاشق غذاخوری

• آب قلم: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

• پیاز: ۱ عدد

• عدس: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• لپه: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• سیر: ۲ حبه

• نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سوپ ترخینه

طرز تهیه سوپ ترخینه

برای تهیه سوپ ترخینه، باید ابتدا ترخینه‌ها و حبوبات را به صورت جداگانه در مقداری آب به مدت ۱ ساعت بخیسانید و آبکش کنید و لپه را بپزید. ترخینه و عدس را هم با پیاز داغ و سیر داغ تفت داده و بعد با استاک گوشت یا آب قلم بپزید. برای مشاهده ادامه مراحل پخت این سوپ خوشمزه و مقوی سنتی، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد سوپ ترخینه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ ترخینه خانگی، تکه‌های ترخینه را بشویید و در یک کاسه بیندازید. روی آن‌ها را مقداری آب بریزید تا از هم باز شوند. حدود یک ساعت زمان کافی است. عدس‌ها و لپه‌ها را هم در دو ظرف جداگانه خیس کنید و تا زمان پخت، چند بار آب آنها را عوض کنید. اسفناج‌ها را بشویید و به قطعات ریز خرد کنید.

مرحله دوم: پیاز و سیر را تفت دهید

در این مرحله، لپه آبکش کنید و به مدت ۱۵ دقیقه با آب بپزید. سپس آن را آبکش کنید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. سپس آن را در یک قابلمه با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سیرها را هم ریز خرد یا رنده کنید و بعد از طلایی شدن پیاز‌ها اضافه کنید.

مرحله سوم: مواد را اضافه کنید

صبر کنید پیازها طلایی شوند و بعد سیرها را اضافه کنید چون سیرها زود می‌سوزند. همین که عطر آنها خارج شود، کافی است. زردچوبه و فلفل سیاه را هم به سیر و پیاز بیفزایید تا کمی تفت بخورند و طعم خامی خود را از دست بدهند.

سپس عدس‌ها را آبکش کنید و با پیازها تفت دهید. لپه‌ها را هم آبکش و اضافه کنید. سپس به اندازه ۱ لیتر آب جوش به قابلمه بیفزایید و درب آن را بگذارید تا آب شروع به قل خوردن کند.

مرحله چهارم: ترخینه را به سوپ اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ ترخینه، ترخینه‌ای را که از قبل خیسانده بودید، آبکش کنید. سپس آن را به قابلمه اضافه کنید. اسفناج‌های خرد شده و شنبلیله خشک شده را هم به مواد بیفزایید. آب قلم را هم در این مرحله اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا به مدت ۱ ساعت روی حرارت ملایم بپزد.

مرحله پنجم: سوپ ترخینه را سرو کنید

در آخرین مرحله، بعد از اینکه همه مواد سوپ پخت و نرم شد، نمک آن را اندازه کنید. روی سوپ را با پیاز داغ، کشک مایع و نعناع داغ تزیین و آن را به صورت گرم سرو کنید.

ترخینه چیست؟

طرز تهیه سوپ ترخینه

 

ترخینه غذایی آبکی است که از دوغ یا شیر تخمیر شده به دست می‌آید. این سوپ یا آش در ایران به نام استان لرستان ثبت شده و در استان‌های ایلام، کرمانشاه و همدان هم به روش مشابهی پخته می‌شود.

این غذا از خیس دادن بلغور گندم یا جو در دوغ ترش به مدت ۱۰ روز تهیه می‌شود. به طور سنتی در هنگام تهیه بلغور خشک از گیاهان بومی مثل پونه و شلغم استفاده می‌شود و تکه‌های بلغور زیر نور آفتاب یا در تنورهای مخصوص خشک می‌شوند.

سوپ ترخینه برای چی خوبه؟

سوپ ترخینه در کل به عنوان یک غذای سنتی در لرستان، ایلام، کرمانشاه و استان‌های غربی استفاده می‌شود ولی به خاطر خواص زیادی که برای درمان خانگی سرماخوردگی دارد، در فصل پاییز و زمستان، برای درمان و پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی تهیه می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2lq674