چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/26 05:30
طرز تهیه | طرز تهیه نان تافتون | طرز تهیه نان تافتون خانگی
کد خبر: 12761

طرز تهیه نان تافتون | نان تافتون خانگی به روش نانوایی

نان تافتون یکی از نان های محبوب ایرانی ها است.

طرز تهیه نان تافتون :نان تافتون یکی از انواع نان های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است طرز تهیه این نان بسیار ساده می باشد در این روزهای سرد زمستانی برای اینکه به بیرون از خانه و در صف نان نمانید. طرز تهیه نان تافتون خانگی را یاد بگیرید.در ادامه با طرز تهیه نان تافتون همراه ما باشید.

 

طرز تهیه نان تافتون

طرز تهیه نان تافتون

مرحله اول

برای تهیه نان تافتون خوشمزه در ابتدای کار خمیر مایه فوری را به همراه یک سوم لیوان آب گرم و شکر درون یک کاسه مناسب ریخته و روی آنرا با درپوش می پوشانیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کند تا فعال شود.

مرحله دوم

در ادامه آرد را درون یک کاسه نسبتا گودی ۳ مرتبه از الک رد می کنیم و پس از به عمل آمدن خمیر مایه آنرا به همراه روغن مایع و نمک به کاسه اضافه کرده و کمی مخلوط می کنیم تا خمیر درون کاسه جمع شود.

مرحله سوم

در این مرحله آب را کم کم به کاسه اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که کمی چسبنده می باشد حاصل شود. زمانی که خمیر به بافت مورد نظرمان رسید، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم.

مرحله چهارم

طرز تهیه نان تافتون

توجه داشته باشید بافت خمیر کمی چسبنده می باشد با اضافه کردن آرد بیش از حد خمیر را سنگین نکنید. در ادامه روی سطح کار را با مقداری آرد می پوشانیم، سپس خمیر را روی سطح کار منتقل می کنیم.

مرحله پنجم

حالا خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه به خوبی ورز می دهیم تا خمیری لطیف حاصل شود و بر اثر ورز دادن چسبندگی آن از بین برود. در ادامه درون یک کاسه نسبتا بزرگی را با مقداری روغن مایع چرب کرده و خمیر را چانه می گیریم.

مرحله ششم

در ادامه خمیر را درون کاسه گذاشته و روی آنرا را با سلفون می پوشانیم. حالا اجازه می دهیم خمیر به مدت ۱ ساعت در یک جای گرم استراحت کند تا حجم آن ۲ تا ۳ برابر شود. پس از گذشت این زمان پف خمیر را با ورز دادن می گیریم.

مرحله هفتم

حالا مجددا روی سطح کار را با مقداری آرد می پوشانیم، سپس خمیر را روی سطح کار انتقال می دهیم. در ادامه خمیر را به چانه های ۶۰ گرمی تقسیم کرده و به کمک وردنه آنها را روی سطح کار به صورت نازک باز می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله روی خمیر را با چنگال سوراخ های ریزی ایجاد کرده و روی آنها را با سلفون پوشانده تا به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کنند. پس از گذشت این زمان ساج را روی حرارت متوسط گذاشته و اجازه می دهیم گرم شود.

مرحله نهم

طرز تهیه نان تافتون

در صورت نبود ساج می توانید از تابه بزرگ آهنی استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری کنجد یا سیاهدانه به صورت پخش روی خمیرها بپاشید. حالا خمیرها را به نوبت روی ساج پهن کرده و اجازه می دهیم بپزند.

مرحله دهم

زمانی که یک طرف نان‌ها رنگ گرفت، آنها بر می گردانیم تا طرف دیگر آنها نیز رنگ بگیرد. در نهایت نان تافتون ها را درون یک پارچه تمیز قرار می دهیم تا در معرض هوا خشک نشوند، سپس به همراه غذا سرو می کنیم. نوش جان.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4mrmb3