یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/27 06:45
نکات | نکات استفاده از بخاری |نکات بخاری گازی
کد خبر: 12801

نکات فنی بخاری گازی | نکات کاربردی استفاده از بخاری گازی

بخاری گازی سیستم گرمایشی در فصل سرما است که استفاده از آن نیازمند رعایت چند نکته است.

نکات کاربردی بخاری گازی : بخاری گازی یکی از سیستم های گرمایشی خانه محل کار و... میباشد.در استفاده از بخاری گازی باید به نکاتی توجه کرد.این نکات باعث می شود بخاری گازی بهتر فضا را گرم کند و هم اینکه طول عمر بخاری گازی بیشتر شود.در ادامه نکات درباره بخاری گازی را بخوانید.

بخاری گازی چیست و چگونه کار میکند؟

نکات بخاری گازی

بخاری گازی عمر خیلی طولانی ندارند ولی اولین سیستم های مدرن گرم کننده ای هستند که ما به خاطر می آوریم. آن شعله های آبی آرام و دستهای یخ زده ای که روی آنها آرام می گرفت و البته تمیزی و پاکیزگی شان و گرمای مطبوعی که همه فضای خانه را در بر می گرفت، قطعا هیچ وقت فراموش نمی شوند. بخاری گازی وسیله ای برای گرم کردن داخل ساختمان ها و ادارات و و مراکز تجاری بوده و گاهی حتی برای گرم کردن فضاهای بیرون هم مورد استفاده قرار می گیرند.

اولین نوع این بخاری ها بر اساس تکنولوژی چراغ بونزن تولید شدند و دقیقا یکسال بعد از تولید این چراغ ها مدل های جدید سیستم های گرمایشی که با گاز کار می کردند، وارد بازار شده و مورد استقبال قرار گرفتند. در سال ۱۸۵۶  یک شرکت انگلیسی اولین با بخاری گازی را طراحی و روانه بازار کرد و در سال های بعد نمونه های کاملتر و مدرن تری از این سیستم گرمایشی به بازار عرضه شد.

بخاری گاز سوز چطور کار می کند؟

نکات بخاری گازی

این نوع سیستم گرمایشی از قطعات و اجزای مختلفی درست شده است که هر یک از این اجزا وظیفه ای خاص برای عملکرد دستگاه بر عهده دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

اولین قسمت بخاری گازی بدنه آن است که از ورقه فولادی درست شده و این ورقه به طور کامل لعاب کاری گردیده  است.

جز دیگر این دستگاه کوره است. کوره هم از ورقه فولاد درست شده است و برای اینکه زنگ نزد و حرارت را به صورت متبوع منتقل نماید آن را لعاب کاری کرده اند.

مشعل جز سوم دستگاه است کهآن را از جنس فولاد ضد زنگ می سازند.

اجزا دیگر بخاری گازی پیلوت یا شمعک، ترموکوپل و فندک هستند که پیلوت وظیفه هدایت گاز در سه جهت را بر عهده داشته و در یک سمت دیگر آن نازل گاز قابل تنظیم قرار گرفته است. کاری که ترموکوپل در این دستگاه گرمایشی انجام می دهد، قطع گاز در مواقع اضطراری است و در نهایت جرقه زن هم جرقه مورد نیاز برای روشن شدن دستگاه را تامین می کند.

قسمت دیگری که در بخاری گازی وجود دارد، شیر کنترل است. شیر کنترل کار کنترل سوخت را انجام داده و در واقع باید همیشه شمعک را روشن نگه دارد.

لوله های رابط قسمت دیگری در بخاری گازی هستند که انتقال گاز از شیر کنترل را به مشعل اصلی و پیلوت انجام می دهند. این لوله ها از جنس آلومینیوم و یا مس انتخاب می شوند تا دوام و ماندگاری بالایی داشته و البته سبک هم باشند.

شیشه جلویی بخاری گازی از سکوریت انتخاب شده و مانع تماس مستقیم افراد با شعله می شود ضمن اینکه به زیبایی دستگاه هم می افزاید.

دودکش و سپرهای کنترل و توزیع حرارت از دیگر اجزای این سیستم گرمایشی هستند.

همه اجزایی که در این سیستم گرمایشی وجود دارند و ما هم به طور کامل به آنها اشاره کردیم، در کارکرد دستگاه نقش مهم و حیاتی دارند. به صورت خلاصه و ساده یک بخاری گازی با استفاده از انتقال گاز مایع و یا گاز شهری شمعک و مشعل و در نتیجه تنظیم گاز ورودی به صورت دستی روشن شده و با استفاده از یک اهرم هم می توان شعله آن را کم و یا زیاد کرد. در واقع بعد از انتقال گاز به شمعک و روشن شدن آن با استفاده از اهرمی که در دستگاه تعبیه شده است، می توان آن را روشن کرده و شعله آن را به دلخواه تنظیم نمود.

برخی نکات قبل از استفاده از بخاری گازی

نکات بخاری گازی

قبل از اینکه بخاری گازی را روشن کنید، بهتر است دودکش و اتصالات آن را چک نمایید . دودکش نباید به هیچ وجه مسدود باشد چون باعث برگشت گازهای زیان آور و خطرناک ناشی از سوخت گاز به داخل فضا شده و می توانند باعث بروز خفگی گردد. برای اطمینان از اینکه نشتی گاز وجود نداشته باشد، تمام لوله ها و اتصالات مرتبط را با کف صابون تست کنید. اگر برای روشن کردن بخاری گازی از کپسول استفاده می کنید، کپسول حتما باید یک متر با بخاری فاصله داشته باشد. نکته دیگر اینکه قطر دودکشی که برای داخل فضا استفاده می شود، نباید از قطر دودکش بیرونی کمتر باشد و برخی موارد دیگر که باید در استفاده از این سیستم گرمایشی رعایت گردد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/36dj94