سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/01/17 13:26
کد خبر: 14918

دو مدیر ایرانی و فاجعه ۶۲۳ میلیاردتومانی ! + جزئیات

رویداد هایی جالب و عجیب دیگری نیز رخ داده که شخصی به نام علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل فعلی باشگاه استقلال، درگیر آن شده است. قریب به شش ماه پیش، او با وعده خرید مسی، تست گرفتن از رونالدو و یک ستاره دیگر، به استقلال پیوست و گفت که فقط در مدت ۱۰ روز مشکلات را حل خواهد کرد. اما دو روز پیش، با نوشتن متنی که با جمله «من آن گلبرگ مغرورم که می‌میرم ز بی‌آبی.» شروع شده بود، استعفای خود را اعلام کرد و آن را در صفحه مجازی خود منتشر کرد.

باشگاه پرطرفدار ایران، استقلال در این روزها با شرایطی آشفته روبروست. این باشگاه برای دومین بار متوالی نتوانسته جواز حرفه‌ای را کسب کند و همانطور که انتظار می‌رفت، به رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دست پیدا نکرده است. این بازماندگی هنوز به صورت رسمی تأیید نشده است، اما شواهد و قراین بسیار شفاف و قابل توجهی وجود دارد که به فاکتورهایی مانند ابهامات مالی و عدم پرداخت بدهی‌های مالی اشاره دارند.

علاوه بر این، چالش‌های بسیاری برای استقلال در راه کسب جواز حرفه‌ای وجود دارد. به عنوان مثال، پرداخت طلب آندرئا استراماچونی، سرمربی ایتالیایی که در نیم فصل اول به عنوان سرمربی این تیم بود و پس از مدت کوتاهی آن را ترک کرد، یکی از بزرگترین چالش‌های استقلال به شمار می‌رود. در کل، باشگاه استقلال با وضعیتی نامطلوب در حال حاضر دست‌به‌دست هستند و آینده‌ای نامعلوم دارند.

در روز‌های نخستی که استراماچونی ایران را ترک کرد عنوان شد که او رقمی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان از استقلال طلب دارد و قرار است این مبلغ پیش از اعمال محرومیت، به حساب او واریز شود. با وجود این، این رقم پرداخت نشد تا با افزایش نرخ دلار، استقلال محکوم به پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان به این سرمربی ایتالیایی شود که در زمان کوتاه حضورش در جمع آبی‌ها، حسابی دل هواداران را ربوده بود. فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم پس از خط و نشان‌های زیاد بعد از شکایت استراماچونی، به استقلال فرصت دادند تا برای آخرین بار، هفته گذشته، با این مربی تسویه کنند.

مطابق با انتظار و البته به سبک مدیریت ایرانی خاصه در دل دو باشگاه بزرگ پایتخت، این رقم باز هم پرداخت نشد تا استقلالی‌ها که فصل پیش بدون باخت قهرمان لیگ برتر ایران شده بودند، دوباره از طریق تلویزیون، رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را دنبال کنند. البته که این موضوع بحث اصلی نیست و گم شدن ظاهری مبلغ هنگفتی در این باشگاه که تا به الان به صورت شفاف عنوان نشده صرف چه مواردی شده، حسابی جنجالی شده است.

استقلال در زمان مدیریت دو مدیرعامل آخر یعنی مصطفی آجرلو و علی فتح‌الله‌زاده رقم بسیار هنگفتی را از کنار ورود این باشگاه به بورس گرفته و عجیب آنکه با آن رقم دریافتی بازهم مدیران مذکور حاضر نشده‌اند طلب استراماچونی را بپردازند. اولین ابهام درشت در این زمینه مربوط به مدیریت مصطفی آجرلو است که طبق ادعای مسئولان سازمان خصوصی رقمی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان را که بخشی از آن وام و بخشی از آن که حاصل از افزایش سرمایه است، در اختیار گرفته‌اند و در عین شگفتی قید پرداخت به استراماچونی را زده‌اند.

عجیب آنکه طبق ادعای مدیریت جدید باشگاه استقلال و البته با توجه به شکایتی که سازمان خصوصی‌سازی صورت داده، مشخص نیست که این رقم صرف چه چیز‌هایی در باشگاه شده است. به غیر از این رقم درشت، اتفاق تازه‌تری هم در دوره مدیریت

علی فتح‌الله‌زاده رخ داده که این یکی هم از آن دست شاهکار‌هایی است که فقط به دست مدیریت ایرانی رقم می‌خورد. سازمان خصوصی‌سازی پس از مطرح‌شدن دوباره بحث استراماچونی و البته تهدید‌هایی که متوجه باشگاه استقلال شده است، ۱۱۸ میلیارد تومان دیگر که ۹۳ میلیارد تومان از آن مستقیم به حساب باشگاه واریز شده، در اختیار فتح‌الله‌زاده قرار داده‌اند تا از کنار آن با استراماچونی تسویه شود، ولی شگفتا که چنین نشده است!

مدیریت فعلی باشگاه استقلال اعتقاد دارد که این رقم را صرف پشتوانه وام و زمینی کرده‌اند که از آن طریق بتوانند از بانک شهر وام بگیرند. موضوعی که نتیجه چندانی نداشته و این باشگاه دوباره در تأمین هزینه استراماچونی اهمال کرده است. حالا سازمان خصوصی‌سازی از مجموعه باشگاه استقلال شکایت کرده که آن‌ها باید به طور مشخص روشن کنند که این مبلغ هنگفت را که بیش از ۶۰۰ میلیاردتومان می‌شود، چه کرده‌اند. حسین قربانزاده، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی همین یکی، دو شب پیش با حضور در شبکه سه، مسئولان باشگاه استقلال را تهدید کرده و خطاب به آن‌ها گفته است: «شما باید در دادگاه حضور پیدا کنید تا تکلیف ۶۰۰ میلیارد مشخص شود، چون پلو که هیچ ته‌دیگ آن را هم آقای آجورلو و فتح‌الله‌زاده درآورده‌اند».

در کنار چنین شاهکارهایی، ولی اتفاقات عجیب دیگری هم رخ داده که متوجه علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل کنونی باشگاه استقلال است. او که قریب به شش ماه پیش با وعده خریدن مسی، تست گرفتن از رونالدو و البته ستاره سوم روی پیراهن استقلال به این باشگاه آمد و گفت که فقط ۱۰ روز زمان نیاز دارد تا مشکلات را حل کند، همین یکی، دو روز پیش با اتفاقی که بیشتر شبیه به نمایش بود، با نوشتن متنی که با جمله «من آن گلبرگ مغرورم که می‌میرم ز بی‌آبی.» شروع شده بود، استعفایش را نوشت و در صفحه مجازی‌اش منتشر کرد.

طولی نکشید که همین گلبرگ مغرور، آن متن را از صفحه‌اش برداشت و بعد هم هیئت‌مدیره باشگاه با استعفای او مخالفت کرد تا دوباره زمام امور به دستانش بیفتد. او که خودش را یکی از محبوب‌ترین مدیران ورزشی کشور می‌داند، به‌تازگی پایش در یک پرونده دیگر هم گیر است و متهم شده که پولی را به‌صورت غیرقانونی از باشگاه برداشته و باید آن را هم پس بدهد. این یکی هم از آن دست سناریو‌های عجیبی است که حسین قربان‌زاده در تلویزیون مطرح کرده و گفته است که پای پنج میلیاردتومان در میان است!

قربان‌زاده در همان برنامه تلویزیونی و پس از صحبت‌های اولیه فتح‌الله‌زاده مبنی بر اینکه چرا پس از حضور در باشگاه استقلال مبلغ پنج میلیارد تومان از باشگاه برداشت کرده، با نمایش صورت‌های مالی باشگاه در سال ۹۰ اعلام کرد مدیرعامل استقلال قبلا و در دوره مدیریت پیشین خود این مبلغ را از باشگاه دریافت کرده و نباید دوباره آن را طلب و وصول می‌کرده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در بخش دیگری در صحبت‌هایش خطاب به مدیرعامل استقلال گفت: «شما آن پول را یک بار گرفته بودید و حق نداشتید دوباره این کار را انجام بدهید و این همین فردا ثابت خواهد شد».

این یکی هم به اندازه کافی ابهام دارد، چون فتح الله‌زاده اعتقاد دارد در دوره پیشین چک شخصی داده و با تبدیل آن به نرخ روز، طلب خودش را از باشگاه برداشته است، ولی حالا توسط رئیس سازمان خصوصی‌سازی متهم شده که او پیش‌تر طلبش درباره همین چک‌ها را گرفته و با توجه به ازبین‌نبردن آن چک‌ها، یک بار دیگر آن را از حساب باشگاه برداشت کرده که باید آن را برگرداند. موضوعی که البته با واکنش تند مدیرعامل استقلال مواجه شده و او تهدید به شکایت کرده است.

در کنار همه این ابهامات مالی چندصد هزار دلار از محل ترانسفر بازیکنان استقلال هم در سند‌های مالی این باشگاه قید نشده، تا آشفتگی مالی و ابهامات موجود در این زمینه به سرگیجه‌ای باورناپذیر تبدیل شود.

 

کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2raa9m