سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/06/29 06:57
حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان جدید | حقوق بازنشستگان 1401
کد خبر: 9462

مابه التفاوت حقوق بازنشستگان واریز شد؟ | افزایش حقوق جدید شامل این بازنشستگان می شود؟

برخی از بازنشستگانی که سال قبل بازنشست شده‌اند، هنوز پاداش پایان خدمت خود را نگرفته‌اند؛ از ماه‌های ابتدایی سال، مقامات صندوق کشوری و مدیران سازمان برنامه و بودجه وعده دادند که معوقات بازنشستگان «قبل از پایان شهریور» واریز می‌شود.

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از  حقوق بازنشستگان  را میخوانید.

برخی از بازنشستگانی که سال قبل بازنشست شده‌اند، هنوز پاداش پایان خدمت خود را نگرفته‌اند؛ از ماه‌های ابتدایی سال، مقامات صندوق کشوری و مدیران سازمان برنامه و بودجه وعده دادند که معوقات بازنشستگان «قبل از پایان شهریور» واریز می‌شود.

 

برخی از بازنشستگانی که سال قبل بازنشست شده‌اند، هنوز پاداش پایان خدمت خود را نگرفته‌اند؛ از ماه‌های ابتدایی سال، مقامات صندوق کشوری و مدیران سازمان برنامه و بودجه وعده دادند که معوقات بازنشستگان «قبل از پایان شهریور» واریز می‌شود اما حالا به نظر می‌رسد تامین اعتبار برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان صورت نگرفته و این امر بازهم به تعویق افتاده است.

محمدی (بازنشسته‌ی کشوری) با بیان اینکه در شش ماه اول سال، ارزش پول و نقدینگی به شدت کاهش یافت؛ می‌گوید: اگر قرار است پاداش پایان خدمت ما را در این شرایط تورمی با شش ماه تاخیر بپردازند، بهتر است ارزش آن را به روز حساب کنند و مابه‌التفاوت تاخیر طولانی را به حساب بازنشستگان واریز نمایند.

به گفته‌ی وی، تنها امید یک بازنشسته بعد از سی سال خدمت، مبلغی‌ست که به عنوان پاداش پایان خدمت دریافت می‌کند؛ وقتی این پول را به موقع نمی‌دهند، مشکلات بسیار برای خانواده‌های بازنشسته به وجود می‌آید.

محمدی تاکید می‌کند: تامین اعتبار برای پرداخت معوقات بازنشستگان باید از اولویت‌های اصلی مدیران اقتصادی کشور باشد؛ هیچ امری از این مهم‌تر نیست.

 

این انتظار در شرایطی به درازا کشیده که طبق اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان، در سال گذشته ۲۶۲ نفر در ۲۲ دستگاه اجرایی بازنشسته شده‌اند که رقم پاداش پایان خدمات آنها ۵۱ میلیارد تومان است که بخشی از آن تخصیص داده شده و مابقی آن طی یک ماه آینده نیز پرداخت خواهد شد و انتظار داریم که مدیران براساس زمان بازنشستگی این پاداش ها را پرداخت کنند.

با این حساب، ممکن است پرداخت پاداش پایان خدمت برخی بازنشستگان به مهرماه بکشد؛ بیش از شش ماه انتظار برای دریافت مطالبات قانونی.

پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در این ماه از ۲۰ شهریورماه آغاز و تا ۳۱ شهریورماه بر اساس حروف الفبا واریز می‌شود

ادامه پرداخت مستمری شهریور بازنشستگان کارگری

پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در این ماه از ۲۰ شهریورماه آغاز و تا ۳۱ شهریورماه بر اساس حروف الفبا واریز می‌شود. حقوقهای برخی از بازنشستگان در تاریخ‌های  بیست و پنجم و بیست و ششم شهریورماه پرداخت نشده است که قاعدتاً پرداخت این حقوق‌ها نیز به روزهای بعد از تعطیلات موکول شده است.

از قرار، بازنشستگانی که قرار بوده حقوق خود را در روزهای تعطیل بگیرند و به دلیل یک اختلال بانکی این اتفاق نیفتاده، امروز (بیست و هفت شهریور) حقوق خود را دریافت خواهند کرد

دبیرکل خانه کارگر گفت: بازنشستگان همچنان منتظر پرداخت ۲۵ درصد معوقه متناسب‌سازی خود از سال ۱۴۰۰ هستند و امیدواریم با درایت و مدیریت سازمان این خواسته به حق بازنشستگان محقق شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود به مباحث مهم سازمان پرداخت. وی با یادآوری این موضوع که ضریب پشتیبانی رو به کاهش است و این مسئله باعث کسری بودجه سازمان می‌شود، عنوان کرد: ادامه این روند قطعا به نفع سازمان نیست و باید تدابیر درستی در این خصوص اندیشیده شود.

صادقی در ادامه با پرداختن به مساله درمان، گفت: یکی از مشکلات جدی بازنشستگان همین بیمه‌های تکمیلی درمان است. گاهی بیمه‌گر به تعهدات خود عمل نمی‌کند و پیامدهای منفی آن متوجه بازنشستگان می‌شود.

وی بیان کرد: ما از ابتدا هم با این نوع بیمه مشکل داشتیم و معتقد بودیم که قانون الزام به درستی باید اجرا شود. به عبارت دیگر سازمان تأمین اجتماعی باید به گونه‌ای عمل کند که بازنشستگان دیگر نیازی به بیمه مکمل نداشته باشند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اتحادیه همواره و در همه دولت‌ها به دنبال مطالبات بازنشستگان و بیمه شدگان بوده و برای این اتحادیه فرقی نمی‌کند چه کسی بر مسند مدیریت سازمان باشد. در هر برهه‌ای که مدیریت تأمین اجتماعی به خواسته‌ی به حقِ بازنشستگان توجه کرده است، ما با او همسو شدیم و اگر اینگونه نبوده، ما مقابلش ایستادیم.

در این جلسه همچنین میرهاشم موسوی ضمن تشکر از پیگیری‌های جدی و به حق اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خصوص مطالبات بازنشستگان به بیان مسائل و مشکلات سازمان تأمین اجتماعی پرداخت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: سال قبل که این مسئولیت را قبول کردم در جواب خبرنگاری که پرسید مهمترین اولویت شما چیست، پاسخ دادم که اولویت اول من پرداختنِ به موقع به حقوق بازنشستگان و اولویت دوم توجه به درمان بیمه شدگان است.

وی متذکر شد: تقریبا تلاش کردم در این مدت به تعهدات خود عمل کنم. اولین اقداماتی که در سازمان صورت گرفت قطع وابستگی به سیستم بانکی و استقراض از بانک برای پرداخت هزینه‌ها بود که به لطف خدا حداکثر توان خود را معطوف به این موضوع داشتیم.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی خبر داد که هزینه خدمات درمانی بازنشستگان بالای ۶۵ سال تامین اجتماعی به صفر رسیده است.

شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: هزینه بستری بیمه‌شدگان ۶۵ سال به بالای سازمان تامین اجتماعی در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی صفر شد. پ‍یش از این فقط در بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی چنین خدماتی ارائه می‌شد.

غفاری افزود: همچنین در شهرهایی که تامین اجتماعی بیمارستان ملکی نداشته است این امکان فراهم شده است که بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به مراکز دولتی و دانشگاهی خدمات بستری را کاملا رایگان و بدون پرداخت فرانشیز ۱۰درصد دریافت کنند.

حاجی اسماعیلی نماینده اسبق کارگران در شورای عالی کار همچنین با اشاره به اینکه دولت در شش ماه دوم سال معوقات بازنشستگان را پرداخت خواهد کرد، ادامه داد: با توجه به اینکه در شش ماه اول سال به نوعی افزایش ۳۸ درصدی و به اضافه ۵۱۶ هزار تومان بازنشستگان پرداخت نشد، مقرر شده در ماه‌های آینده این مابه‌التفاوت به حساب بازنشستگان واریز شود، به طوریکه در نیمه دوم سال و در پایان هر ماه این کار انجام خواهد گرفت و تا پایان سال دولت بدهی خود به بازنشستگان در نیمه اول سال را پرداخت خواهد کرد که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره واریز حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر با احکام جدید گفته است: «بر اساس قولی که قبلاً داده بودیم و برنامه‌ریزی که برای نرم افزار و پیاده سازی احکام انجام شده بود و احکام را هم بارگذاری کرده بودیم، از روز یکشنبه طبق روال هرماه که پرداخت حقوق‌ها از بیستم آغاز می‌شود و تا پایان ماه ادامه دارد، حقوق‌ها بر اساس احکام جدید و اصلاح شده، واریز می‌شود.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: از امروز حقوق‌ها با اصلاح احکام و افزایش ۳۸ درصدی به علاوه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان پرداخت می‌شود. وی در پاسخ به اینکه حداقل و حداکثر دریافتی به چقدر می‌رسد؟ گفت: متفاوت است و از یک تا برابر حداقل دستمزد است که تناسب با همان افزایش اتفاق افتاده است.

موسوی درباره زمان واریز معوقات نیز گفت: «در حال برنامه ریزی هستیم، نشست‌هایی نیز با کانون بازنشستگان داشته‌ایم تا سازوکار پرداخت معوقات مشخص شود. به نظر می‌رسد دولت بعد از کش و قوس‌های فراوان قبول کرده است که مستمری بازنشستگان را به اندازه مصوبه شورای عالی کار افزایش دهد، اما نکته مهم معوقاتی است که بازنشستگان در حال حاضر از سازمان تامین اجتماعی طلب دارند، با توجه به اظهاران رئیس سازمان تامین اجتماعی، تا پایان سال مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.»

دولت بالاخره تسلیم شد؛ چگونه مستمری بازنشستگان در نیمه دوم سال با افزایش روبرو خواهد شد؟سازمان تامین اجتماعی باید به تعهدات خود عمل کند

حمید حاجی اسماعیلی نماینده اسبق کارگران در شورای عالی کار در گفتگو با فرارو، با اشاره به اینکه بعد از کش و قوس‌های فراوان دولت و سازمان تامین اجتماعی زیر بار افزایش ۳۸ درصدی حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی رفتند، اظهار داشت: «درحالی که بر اساس مصوبه شورای عالی کار در قسمت سایر سطوح دستمزدی باید حداقل دریافتی بازنشستگان با افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۶ هزار روبرو می‌شد، اما به دلایل مختلف دولت و سازمان تامین اجتماعی زیر بار انجام این کار نرفتند.»

وی افزود: «اما با توجه به تلاش نمایندگان مجلس و فشار بازنشستگان در نهایت دولت از شهریور ماه اعلام کرد افزایش مستمری رقم خواهد خورد، حال در چنین شرایطی قدری از قدرت خرید از دست‌رفته بازنشستگان و مستمری بگیران بازیابی شود، از سوی دیگر یک اشکال در اجرای این مصوبه شورای عالی کار وجود داشت که به نظر می‌رسد دولت آن را مرتفع کرده است.»

حاجی اسماعیلی گفت: «در حالی که روال کار بر این اساس است که اول باید احکام صادر شود و بعد از آن فیش حقوقی در اختیار بازنشستگان قرار گیرد، ابتدا قرار بود این افزایش در فیش حقوقی اعمال شود که این موضوع مورد اشکال بود، اما با توجه به اینکه دولت در ابتدا احکام را صادر کرده این موضوع نیز حل شده، بنابراین از لحاظ قانونی همه چیز برای افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم شده است.»

این نماینده اسبق کارگران در شورای عالی کار همچنین با اشاره به اینکه دولت در شش ماه دوم سال معوقات بازنشستگان را پرداخت خواهد کرد، ادامه داد: «با توجه به اینکه در شش ماه اول سال به نوعی افزایش ۳۸ درصدی و به اضافه ۵۱۶ هزار تومان بازنشستگان پرداخت نشد، مقرر شده در ماه‌های آینده این مابه‌التفاوت به حساب بازنشستگان واریز شود، به طوری که در نیمه دوم سال و در پایان هر ماه این کار انجام خواهد گرفت و تا پایان سال دولت بدهی خود به بازنشستگان در نیمه اول سال را پرداخت خواهد کرد که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری وضعیت بسیار وخیمی دارند، اضافه کرد: «در حال حاضر با توجه به اینکه صندوق‌های بازنشستگی در معرض ورشکستگی قرار دارند، اگر دولت از بودجه عمومی به این صندوق‌ها اختصاص ندهد، آن‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، این وضعیت نیز ثمره تلنبار شده مشکلات این صندوق‌ها در طول سال‌های گذشته است، به طوریکه سوء مدیریت‌های گذشته امروز در صندوق‌های به خوبی قابل مشاهده است.»

حاجی اسماعیلی خاطرنشان کرد: «صندوق‌ها باید با اصلاحات ساختاری روبرو شوند، تا از این وضعیت بغرنج خارج شوند، زیرا با توجه به اینکه در سال‌های آینده جمع بازنشسته کشور با افزایش روبرو خواهد شد، منابع این صندوق‌ها برای پاسخگویی به این جمعیت قدر مسلم کافی نخواهد بود، بنابراین در این زمینه دولت باید هرچه زودتر اقدامات اصلاحی را در دستور کار خود قرار دهد در غیر در این صورت صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال‌های آینده بخش عمده بودجه جاری کشور را به خود اختصاص خواهند آن که این موضوع تبعات بسیار جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.»

این فعال کارگری با بیان اینکه دولت باید از دخالت در مدیریت صندوق تامین اجتماعی دست بردارد، خاطر نشان کرد: «در حالی که دولت هیچ‌گونه بودجه‌ای برای این سازمان تامین اجتماعی در نظر نمی‌گیرد، اما در مدیریت و نحوه کارکرد آن به دخالت می‌کند در صورتی که این کارگران و بازنشستگان هستند که با پرداخت حق بیمه منابع مالی این صندوق را تامین کنند، بنابراین کارگران باید از طریق تشکل‌های کارگری مستقل مدیریت صندوق تأمین اجتماعی را برعهده بگیرند.»

وی تصریح کرد: «طی سال‌های گذشته دولت هزینه‌های بسیار زیادی را بر دوش کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی گذاشته، زیرا با توجه به اینکه بنگاه‌های بسیاری زیرمجموعه تامین اجتماعی هستند، این مجموعه‌ها بعضاً به دلیل اینکه امکانات زیادی را در اختیار دارند، به دلیل سوء مدیریت‌هایی که وجود دارد، این مسئله هزینه بسیار زیادی را به صندوق تامین اجتماعی وارد ساخته، بنابراین دولت باید پای خود را از تامین اجتماعی بیرون بگذارد و مدیریت این صندوق را به کارگران و بازنشستگان که مالکان اصلی تامین اجتماعی هستند واگذار کند.»

مستمری شهریور ماه نخستین گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی از بامداد فردا، دوشنبه بیست و یکم شهریور ماه قابل برداشت خواهد بود. این نخستین ماهی است که حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر این سازمان براساس افزایش سی و هشت درصدی پرداخت می‌شود.

 مستمری شهریور ماه نخستین گروه از  بازنشستگان تامین اجتماعی از بامداد فردا، دوشنبه بیست و یکم شهریور ماه قابل برداشت خواهد بود. این نخستین ماهی است که حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر این سازمان براساس افزایش سی و هشت درصدی پرداخت می‌شود.

احکام جدید بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از هفته گذشته صادر شد. درحال حاضر بازنشستگان مشمول می‌توانند علاوه بر مشاهده احکام جدید، افزایش اعمال شده بر روی فیش‌ مستمری شهریور ماه مشاهده کنند.

تا ماه گذشته، مستمری بازنشستگان سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی بر مبنای افرایش ۱۰ درصدی پرداخت می‌شد. این شیوه افزایش به دنبال مداخله مجلس باطل اعلام شد. در نتیجه دولت پذیرفت تا برای این گروه از بازنشستگان افزایش سی‌ و هشت درصدی در نظر بگیرد.

معوقات حقوق بازنشستگان چه زمانی تسویه می‌شود؟

حقوق+بازنشستگان2

این افزایش مطابق مقرات تامین اجتماعی شامل ماه‌های گذشته نیز می‌شود. بر این اساس این سازمان باید مابه‌التفاوت فروردین تا مرداد ماه را به بازنشستگان مشمول پرداخت کند.

حسن‌ صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در خصوص نحوه پرداخت این طلب  گفت: توقع عموم بازنشستگان این است که این طلب یکجا تسویه شود. ارزش این مبلغ بسته به مستمری هر فرد متفاوت است اما به صورت میانگین می‌توان مبلغ آن را ماهانه بین یک تا دو ملیون تومان در نظر گرفت.

وی ادامه داد: تجربه مشابه سازمان تامین اجتماعی در سالهای گذشته نشان می‌دهد این طلب ماه به ماه تسویه می‌شود. براساس این اظهارات، انتظار می‌رود که پرداخت مابه التفاوت پنج ماه گذشته از مهر تا بهمن ادامه یابد.

سازمان تامین اجتماعی بالغ بر سه میلیون ششصد هزار بازنشسته دارد. از این تعداد، یک میلیون ششصد هزار نفر سایر سطوح بگیر هستند.

مطابق رویه‌ای که سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری بازنشستگی در شش ماه اول سال دارد، پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان از  بیستم تا سی و یکم ماه ادامه خواهد داشت.

سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد، پرداخت حقوق شهریورماه بازنشستگان کارگری از فردا براساس حروف الفبا آغاز می‌شود

به نقل از سازمان تأمین اجتماعی، براساس اعلام مدیران سازمان تأمین اجتماعی، پرداخت حقوق شهریورماه بازنشستگان کارگری از فردا _بیستم شهریورماه_ براساس حروف الفبا آغاز می‌شود.

مستمری شهریور برای بازنشستگان سایر سطوح براساس احکام جدید پرداخت می‌شود؛ این بازنشستگان مشمول ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان می‌شوند.

بازنشستگان می‌توانند احکام و فیش حقوقی خود را از سامانه مربوطه دریافت کنند.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در گفت و گو با یک برنامه تلویزیونی گفت: براساس مصوبه جدید وزرای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی (که در قالب اصلاح مستمری سایر سطوح به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شده بود) اعلام شد که اصلاح احکام حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در شهریور ماه جاری انجام شده و پرداختی‌ها نیز مطابق با احکام جدید خواهد بود.  

 منابع این پرداختی‌ها تامین شده است و برای پرداخت معوقات نیز که از اول فروردین ۱۴۰۱ تا شهریور ماه جاری؛ یعنی پنج ماه محاسبه می‌شود.

بازنشستگان به غیر از حداقل‌بگیران، "سایر سطوح" قلمداد می‌شوند که برای این گروه ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان در حکم جدید تعیین شده است و مابه‌التفاوت این عدد با رقم قبلی از ماه جاری (۲۰ شهریورماه) پرداخت خواهد شد.

پرداخت‌ها براساس حروف الفبا از ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از صدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در اول مهر ماه خبر داد.

افزایش ۳۸ درصدی +۵۱۵ هزار تومانی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از مهر ماه واریز می‌شود.

نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس  از صدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در اول مهر ماه خبر داد.

ولی اسماعیلی نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین اخبار افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اظهار کرد: تصمیمات لازم در این زمینه در هیئت مربوطه اتخاذ شده و احکام افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح از سوی سازمان تامین اجتماعی صادر و از اول مهر ماه حقوق بازنشستگان افزایش خواهد یافت و این گروه از بازنشستگان حقوقشان را برمبنای مصوبه شورای‌عالی کار دریافت میکنند.

وی درباره میزان افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان از اول مهر ماه، بیان کرد: در واقع حقوق بازنشستگان سایر سطوح(غیر حداقل بگیران) در ماه آینده مطابق احکام صادره ،با افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان مطابق قانون شورای عالی کار پرداخت خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد:این افزایش حقوق بازنشستگان از اول مهر ماه اعمال می‌شود و معوقات آن نیز به حساب آنها واریز خواهد شد اما اینکه معوقات یک باره و یا تا پایان سال واریز شود بستگی به تصمیم مسئولان امر دارد.

پیش از این ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس  از اعمال حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران و پرداخت معوقات از اول مهر ماه خبر داده بود.

نحوه افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شد

حقوق+بازنشستگان3

میرهاشم موسوی (با اشاره به تاکیدهای رییس جمهوری مبنی بر اصلاح افزایش حقوق بازنشستگان): از همین هفته بحث اصلاح ۳۸ درصد حقوق به اضافه ۵۵۰ هزار تومان در احکام جدید بازنشستگان سایر سطوح لحاظ خواهد شد و پرداخت حقوق شهریور هم با احکام جدید خواهد بود.

 اختیار این کار به اعضای هیات امنای تامین اجتماعی داده شد که در ماه گذشته مصوبه قبلی اصلاح و احکام بازنشستگان سایر سطوح براساس مصوبه شورای عالی کار اصلاح خواهد شد.

دهقان‌کیا، رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران به اظهارات مدیرعامل تامین اجتماعی در چهارشنبه هفته قبل اشاره و عنوان کرده بود: مدیرعامل سازمان اظهار داشت که کار صدور احکام در حال انجام است و حقوق شهریور براساس احکام جدید پرداخت خواهد شد؛ بنابراین هیچ جای نگرانی نیست و این ماه بازنشستگان سایر سطوح افزایش ۳۸ درصدی به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان را دریافت خواهند کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۱۳۹۸ چهار هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌کرد و در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

محمد اسکندری با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۱۳۹۸ چهار هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می کرد، اظهار داشت: در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش اندک و تنها ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان این صندوق در سال ۱۴۰۱ گفت: این مطالبه کاملا دقیق و درست است و همواره به عنوان یک مطالبه جدی توسط بازنشستگان مطرح می‌شود.

اسکندری در این خصوص افزود: هم دولت و هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این موضوع هستند و دولت هم مدافع این موضوع است. این امر باید تبدیل به یک لایحه شود و در بودجه ۱۴۰۲ مطرح و پیگیری شود.

وی افزود: در پیش نویس تهیه شده برای این لایحه تلاش می‌شود که حقوق بازنشستگان کشوری هم متناسب شود و هم منابع مالی آن دیده شود و خوشبختانه دولت هم این موضوع را در نظر دارد و عزم آن هم بر افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۱۳۹۸ چهار هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌کرد، اظهار داشت: در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. ما مشکلات و مسائلی که سازمان برنامه و بودجه با آن مواجه است درک می‌کنیم و می‌دانیم که به شدت تحت فشار هستند؛ اما به هرحال، باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود و این وضعیت بهبود یابد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری

حقوق بازنشستگان و معلمان

 

اسکندری با بیان اینکه «۹ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان برای صندوق بازنشستگی کشوری در نظر گرفته شده، اما همچنان نحوه تخصیص و توزیع آن مشخص نشده است» گفت: ما به دنبال اجرای قانون و همچنین اصلاح قوانین در خصوص نوع پرداخت به بازنشستگان هستیم؛ در خصوص همسان سازی و ۹هزار میلیارد تومان اعلام شده همچنان فرمول یا روشی برای اجرا به صندوق اعلام نشده است.

او افزود: برای صندوق در واقع ۹ هزار میلیارد تومان سهام در نظر گرفته شده است که این خود تبدیل به یک مسئله شده، چراکه نقد کردن این حجم از سهام توسط خود صندوق یک کار بسیار سخت و پیچیده است. راه درست این است که به جای سهام، پول نقد به صندوق داده شود تا بتوانیم به بازنششستگان پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه «قرار بوده تا حقوق پرداختی به بازنشستگان و حقوق‌های آنها معادل ۹۰ درصد از حقوق کارکنان همسان در گروه‌های خود باشد»، گفت: در خصوص متناسب سازی هنوز سازمان برنامه و بودجه فومول و روشی به ما ابلاغ نکرده است.

اسکندری در پاسخ به این سوال که چرا احکام مربوط به بازنشستگان حوزه بهداشت و درمان اجرا نمی‌شود، گفت: در دولت قبل قرار شد که احکام این افراد صادر شود، اما یک ریال در خصوص تامین اعتبار و منابع آن انجام نشد و آنچه اعلام شده بود دروغ بود و سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم هم در این خصوص تأمین مالی نکرد و ما همچنان در انتظار تامین اعتبار هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر، دنبال تامین اعتبار و بار مالی این موضوع در خصوص کارکنان بهداشت و درمان نیز هستیم و این امر هم در سطح دولت مطرح شده و منابعی که در ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود، هنوز پرداخت نشده و در بودجه سال ۱۴۰۱ هم این موضوع دیده نشده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3nzkx3