جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/04 06:10
برجام | توافق برجام | هدف برجام
کد خبر: 9597

برجام به آخر خط رسید | مذاکرات برجام تمدید می شود؟

پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای یک گام بزرگ رو به عقب بود.

در جدیدترین اخبار از احیای برجام مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران خواستار تضمین طرف مقابل پیش از امضا شده است.به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر خارجه آمریکا نیز انتظار ندارد برجام در کوتاه‌مدت احیا شود.به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا عصر یکشنبه در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی با طرح این ادعا که پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای گامی به عقب بوده است، گفت: هیچ انتظاری برای احیای توافق هسته‌ای با ایران در کوتاه مدت ندارم.

بلینکن در گفت‌وگو با شبکه «CBS» آمریکا، مدعی شد: پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای یک گام بزرگ رو به عقب بود.وزیر خارجه آمریکا افزود: من در کوتاه مدت هیچ انتظاری برای احیای توافق هسته‌ای با ایران ندارم.

به نقل از مهر، مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران تاکید کرد که تهران خواستار دریافت تضمین پیش از امضای هرگونه توافقی است.بر اساس این گزارش، محمد مرندی در گفتگو با المیادین گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با وضعیت دشواری مواجه هستند و وضعیت آنها اجازه فشار بیشتر به ایران را نمی‌دهد.وی افزود: گاز در این زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و آمریکا و اروپا آن را خوب می‌دانند.

مشاور هیئت مذاکره‌کننده ایران همچنین با بیان اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنچه را دولت آمریکا بر وی دیکته می‌نماید، اجرا می‌کند، افزود: آمریکایی‌ها از آژانس برای فشار بر ایران استفاده می‌کنند و می‌خواهند برخی بندها را مبهم باقی بگذارند تا بتوانند از توافق شانه خالی کنند.وی در عین حال تصریح کرد که ایران آماده همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

احیای برجام ممکن است؟

برجام

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: پیشنهاداتی که تاکنون برای احیای برجام مطرح شده است، همچنان روی میز قرار دارد.جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره اظهاراتی را درباره روند مذاکرات احیای برجام بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاداتی که تاکنون برای احیای برجام مطرح شده است تا زمان از سرگیری مجدد مذاکرات روی میز قرار دارد. بورل پیش‌تر مدعی شده بود که مذاکرات احیای برجام در حال حاضر در بن‌بست قرار گرفته  است.

حسین امیرعبدللهیان وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد در گفت‌وگو با همتای نروژی خود درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها، ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران گفت:  در صورت وجود اراده لازم نزد آمریکا، توافق همچنان در دسترس است.وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بر اساس وظایف و مسئولیت فنی خود عمل کند و از رویکرد سیاسی و دوگانه در مورد برنامه صلح آمیز هسته  فاصله بگیرد.

وزیر خارجه نروژ نیز در این ملاقات علاقه‌مندی کشورش برای حل سریعتر موضوع برجام و گسترش همکاری‌ها را مورد تاکید قرار داد.همچنین سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه در کنفرانس خبری هفتگی خود تاکید کرد که مذاکرات احیای برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکاست و واشنگتن به این رایزنی‌ها ادامه خواهد داد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/36aly4