چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/07/27 12:45
کد خبر: 9955

ماموت کدام مدل های رنو را به ایران می آورد؟ | واردات خودرو آزاد شد؟

گویا یک خودروساز خصوصی که قرار است واردات خودروهای رنو را به بازار ایران انجام دهد، به گروه صنعتی ماموت ارتباط دارد.

قبل از ممنوعیت واردات خودرو و اعمال تحریم های حداکثری، در بازار ایران شرکت هایی به عنوان واردکنندگان رسمی برندهای مختلف خودرویی شناخته می شدند. در مدت زمانی که ممنوعیت واردات حاکم بود هم همیشه اعلام می شد که در صورت انجام دوباره واردات، همان شرکت ها هستند که واردات را از سر می گیرند. اما حالا بندهای آیین نامه جدید واردات خودرو از جانب وزارت صمت از یک سو و شرایط تحریمی کشور از سوی دیگر باعث شده تا قواعد به کلی تغییر کند و مسیر دیگری را برای واردات خودرو داشته باشیم.

 

چرا واردکننده رنو تغییر کرده است؟

از زمانی که ممنوعیت واردات خودرو کلید خورد همیشه زمزمه هایی در بازار بود که در صورت آغاز دوباره واردات، باز هم همان واردکنندگان قبلی به واسطه قرارداد هایی که دارند، خودروهای جدید را وارد خواهند کرد. در مورد رنو شرکت وارد کننده نگین خودرو بود که با هماهنگی با رنو پارس واردات را قبل از ممنوعیت واردات انجام می داد. در سال های اخیر با حواشی و تخلفات در واردات خودرو، نام نگین خودرو برای واردات به مرور کمرنگ شد اما هماهنگی قرارداد ها از طریق رنوپارس همیشه از الزاماتی بود که واردات رنو به آن وابسته بود.

 

رنوپارس به عنوان یک شرکت همکاری مشترک بین کمپانی رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد. هدف از تاسیس این شرکت مدیریت مونتاژ محصولات رنو و همچنین مدیریت قراردداد های واردات رنو بود. قبل از ممنوعیت واردات خودرو محصولات رنو توسط نگین خودرو و با هماهنگی با رنو پارس به ایران می آمدند و قرارداد ها و فرآیند مونتاژ محصولات رنو هم از طریق رنو پارس در ایران انجام می شد. ۵۱ درصد از رنو پارس به رنو تعلق و ۴۹ درصد به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعلق دارد. اما چرا در واردات امروز خودرو خبری از رنو پارس نیست؟

 

اکثر قراردادهای واردات قبل از ممنوعیت همچنان معتبر هستند. یعنی برای مثال بر اساس قراردادهای بین المللی همچنان نگین خودرو (از مسیر رنو پارس) به عنوان واردکننده رسمی نشان رنو شناخته می شود. اما به دلیل شرایط تحریمی حالا امکان واردات به صورت مستقیم و بر اساس قراردادهای بین المللی وجود ندارد. از طرف دیگر وزارت صمت آیین نامه ای را برای واردات ارائه داد که بر اساس آن واردکننده از میان تولیدکنندگان خودرو و با شرط انتقال تکنولوژی انتخاب می شوند. پس با شرایط فعلی باید وارد کننده جدیدی را برای رنو در ایران داشته باشیم.

 

ماموت و واردات واسطه ای رنو

شرایط تحریمی باعث شده تا امکان همکاری مستقیم با رنو مهیا نباشد و این یعنی شرکت واردکننده ایرانی باید با واسطه خودروهای رنو را سفارش دهد و وارد ایران کند. بر اساس اطلاعاتی که به خبرنگار اسب بخار رسیده گروه صنعتی ماموت قرار است واردات رنو با واسطه را انجام دهد. البته از آن جا که واردات واسطه ای به نوعی دور زدن تحریم ها حساب می شود و ماموت هم قراردادی بین المللی با فولکس واگن دارد، پیش بینی می شود در این گروه خودروساز خصوصی یک شرکت زیرمجموعه جدید با این هدف تاسیس شود تا این واردات در ظاهر از طریق ماموت انجام نشود. اما مشخص است که در حال حاضر گروه ماموت نقش اصلی را در واردات رنو دارد. همچنین گروه صنعتی ماموت برنامه مونتاژ محصولات رنو را در صورت رفع تحریم ها دارد.

 

کدام خودروهای رنو به ایران می آیند؟

رنو خودروهای متفاوتی را بر اساس بازارهای هدف های مختلف تولید می کند. اما به دلیل سقف قیمتی واردات خودرو گزینه های احتمالی واردات رنو به چهار مدل محدود می شود. بر اساس آیین نامه خودرو و اطلاعاتی که از منابع آگاه داریم رنو داستر، رنو آرکانا، رنو سیمبل و تالیانت گزیه هایی هستند که احتمال وارداتشان وجود دارد. داستر و آرکانا به عنوان دو کراس اوور اقتصادی و احتمالا در تیپ های پایه و یا نیمه فول به ایران می آیند و رقیب چینی های مونتاژی بازار ایران خواهند بود. تالیانت و سیمبل هم به عنوان دو سدان اقتصادی در رده تارا اتوماتیک قرار می گیرند. نکته عجیب این است که ماموت از طریق مکث موتور در حال تولید مکث تیارا است و از طرف دیگر واردات کراس اوورهای اقتصادی رنو را هم در دستور کار خودش قرار داده است. این یعنی ماموت برای محصول خود رقیب وارد می کند که این اقدام در نوع خودش بسیار عجیب است./ منبع: اسب بخار


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4dn7q2