پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/18 09:30
کد خبر: 8723

این 3 زن و 2 مرد را می شناسید؟ ؛ با جان مردم بازی می کردند

مرکزی که خود را «فرهنگسرای تسنیم» نامیده بود؛ با ادعای برخورداری از تخصص در طب اسلامی از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد.

در روز‌های گذشته در پی گزارش‌های واصله مبنی بر فعالیت‌های غیرقانونی در موسسه‌ای تحت عنوان فرهنگسرای تسنیم واقع در شهرستان فردیس، دستورات قضایی مبنی بر انجام تحقیقات توسط ضابطین صادر شد.

در پی تحقیقات برای کشف ابعاد اقدامات مجرمانه متهمان در این موسسه، روشن شد مرکزی که خود را «فرهنگسرای تسنیم» نامیده بود؛ با ادعای برخورداری از تخصص در طب اسلامی ضمن معرفی دست‌اندرکاران آن مرکز به سمت علمی مجعول «دکتر» به فروش دارو به صورت غیرمجاز و کلاهبرداری از شهروندان نیز می‌پرداختند.

 

این 5 زن و مرد دکتر جعلی بودند

از نکات قابل توجه آن است که اساسا امکان وجود فرهنگسرای خصوصی وجود ندارد، اما موسسه موسوم به تسنیم خود را فرهنگسرا نامیده بود و با انجام تبلیغات گسترده زمینه‌ی لازم برای فریب شهروندان را فراهم کرده بود.

 

مرکز مذکور با تبلیغات در سطح شهر فردیس، خود را به عنوان مرکزی درمانی-مذهبی بر مبنای آموزه‌های طب اسلامی و سنتی در سطح جلوه داده و در حالی که دست‌اندرکاران مرکز موسوم به تسنیم از تحصیلات خاصی برخوردار نبودند با ارائه‌ی مدارک جعلی خود را دکتر معرفی می‌کردند و به این ترتیب توانسته بودند تعداد زیادی از شهروندان از شهرستان فردیس و سایر شهر‌های مجاور را فریب دهند.

از جمله مسائل تامل برانگیز گستردگی اقدامات مدیران این مرکز پیش از برخورد قضایی بود به نحوی که موفق شده بودند برخی از نهاد‌ها و مسئولین میانی شهرستان فردیس را هم فریب دهند و مردم زیادی را نیز از این طریق طعمه اهداف شوم خویش سازند. متهمان خود را افرادی موجه و متخصص در اسلام جلوه داده و بدون گذراندن تحصیلات آکادمیک خود را دکتر نیز معرفی کرده‌اند. این در حالی است که هیچ تخصصی اطلاعات در زمینه پزشکی یا معارف اسلامی نداشته‌اند.

 

موسسه تسنیم چیست؟

از دیگر اقدامات مدیران موسسه تسنیم می‌توان به فروش دارو‌ها و مواد بهداشتی به شهروندان و اخذ مبالغ قابل توجه از ایشان نام برد. این در حالی است که این دارو‌ها نه تنها ارزش و منفعتی برای سلامتی ندارند بلکه مطابق با اعلام شبکه بهداشت و درمان، اساساً قابلیت مصرف انسانی نیز ندارد.

ارائه‌ی مدارک فاقد اعتبار مبنی بر گذراندن دوره‌های آموزش پزشکی در قبال دریافت وجوه قابل توجه از جمله دیگر اقدامات گردانندگان این مؤسسه است. این در حالی است که مدیران موسسه تسنیم هیچ صلاحیتی در آموزش دوره‌های پزشکی نداشتند و مدارک صادره نیز فاقد هرگونه ارزش قانونی است.

با توجه به اینکه متهمان به ارتکاب تعداد زیادی کلاهبرداری به نحو اخذ وجوه از مردم در قبال فعالیت‌های پزشکی غیرمجاز و همچنین ارائه مدارک دوره‌های آموزشی فاقد ارزش اقرار صریح کرده‌اند، اما شناسایی تمام شکات میسر نیست مطابق دستور دادستانی محترم عمومی و انقلاب شهرستان فردیس بنا به تجویز بند ب ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری تصویر متهمان در رسانه‌ها منتشر می‌شود تا شکات بتوانند ایشان را شناسایی کنند. شکات می‌توانند در صورت شناسایی متهمان، جهت طرح شکایت به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فردیس (شعبه دوم بازپرسی) مراجعه نمایند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3zabz2