سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/02/17 17:44
کد خبر: 1562

تست انسانی واکسن جدید کرونا آغاز شد

دو شرکت داروسازی آزمایشات بالینی بر روی واکسن جدید کرونا را آغاز کردند و نخستین دوز از این واکسن آزمایشی به داوطلبان تزریق شد.

به گزارش ستاره پارسی ؛ ‌دو شرکت فایزر و BioNTech جزو چندین شرکت‌ داروساز هستند که برای تولید واکسن بیماری کووید ۱۹ تلاش می‌کنند.

ویروس کرونا در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده  و بیش از  ۲۴۷ هزار و ۷۵۲ قربانی داشته است.

بیش از ۱۰۰ واکسن برای کرونا ساخته شده است

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، تا کنون بیش از ۱۰۰ واکسن از تاریخ ۳۰ آوریل ساخته شده که تنها ۸ واکسن به مرحله آزمایش‌های بالینی رسیده‌اند.

شرکت فایزر به همراه یک شرکت داورسازی دیگر به نام BioNTech، آزمایشات بالینی بر روی واکسن BNT۱۶۲ را آغاز کردند و نخستین دوز از این واکسن آزمایشی به داوطلبان تزریق شد.

این دو شرکت انجام آزمایشات انسانی بر روی ویروس کرونا را از اواخر ماه گذشته در آلمان آغاز کرده‌اند.

رئیس شرکت فایزر در بیانیه‌ای گفت: شرکت فایزر در پیشبرد سریع و به نتیجه رسیدن این آزمایشات با شرکای خود مشارکت و همکاری لازم را به عمل می‌آورد تا یک واکسن ایمن و اثربخش برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تولید کند.

واکسن BNT۱۶۲ چگونه عمل می‌کند؟

واکسن BNT۱۶۲ حاوی ماده ژنتیکی به نام پیام رسان RNA یا mRNA است، mRNA یک کد ژنتیکی است که دستورالعمل‌های تولید پروتئین را در اختیار سلول قرار می‌دهد تا سلول به ساخت پروتئین بپردازد. این واکسن با استفاده از نوع خاصی RNA پیام رسان که توسط متخصصان طراحی شده، دستورالعمل ساخت پروتئین‌های ویروس کرونا را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد تا این پروتئین‌ها بتوانند در بدن فرد سالم  بدون ابتلای وی به این ویروس ساخته شوند.

از آنجایی که ویروس کرونا، این پروتئین‌ها را برای ورود به غشای سلول‌های ریه مورد استفاده قرار می‌دهد،‌ این واکسن می‌تواند سیستم ایمنی فرد سالم را آموزش دهد تا در هنگام مقابله با ویروس کرونا پادتن‌های مورد نیاز را تولید کند. 

 

فناوری ساخت این واکسن آزمایشی در  مقایسه با روش‌های قدیمی که در آن‌ها محققان از ویروس ضعیف شده استفاده می‌کردند، با سرعت بیشتری تولید شده و پایدارتر می‌ماند.

در حال حاضر شرکت‌های Moderno، Inovio، CanSino و بسیاری از شرکت‌های داروساز دیگر  با استفاده از همین فناوری در تلاش هستند تا واکسن جدیدی را برای ویروس کرونا تولید کنند و برخی از آن‌ها نیز چند هفته قبل، آزمایش های بالینی را آغاز کرده‌اند.

گفتنی است که تاکنون هیچ واکسنی با استفاده از این روش به صورت تجاری تولید نشده است.

به گفته مسئولان شرکت فایزر این واکسن آزمایشی در مرحله اول به گروه‌های سنی ۱۸ تا ۵۵ سال قبل از انتقال به گروه‌های بزرگتر تزریق می‌شود.

دکتر میکائل دالستن، رئیس ارشد شرکت فایزر، ماه گذشته گفت: این شرکت امیدوار است تا پایان سال جاری میلیون‌ها دوز واکسن ویروس کرونا را تولید کند، همچنین این شرکت اعلام کرد که انتظار دارد در سال آینده تولید این واکسن آزمایشی را به صد‌ها میلیون دوز افزایش دهد.

هنوز هیچ روش درمانی برای کووید ۱۹ وجود ندارد

در حال حاضر هیچ روش درمانی تأیید شده‌ای برای کووید ۱۹ وجود ندارد و داروساز‌های سراسر جهان برای تولید واکسن در حال رقابت با یکدیگر هستند، به گفته مقامات بهداشتی آمریکا ساخت واکسن تأیید شده برای ویروس کرونا حداقل ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد.

امید‌ها برای ساخت و تولید واکسن و عرضه آن به بازار جهانی زیاد است، اما دانشمندان انتظار دارند که این اتفاق خوشایند در مدت زمان کوتاه‌تری حاصل شود.

 

تولید واکسن ممکن است سال‌ها طول بکشد

کارشناسان بهداشت جهانی گفته‌اند: تولید، آزمایش و بررسی هرگونه واکسن بالقوه برای کرونا به یک تلاش طولانی مدت احتیاج دارد که می‌تواند سال‌ها طول بکشد و روند ساخت ممکن است بسیار هزینه‌بر و پیچیده باشد.

اولین آزمایش بالینی واکسن کرونا چه زمانی بود؟

شرکت Biotech Moderna با همکاری مؤسسه ملی بهداشت، اولین آزمایش بالینی برای واکسن آزمایشی کرونا را در ماه مارس آغاز کرد.

به گفته این شرکت اگر آزمایشات بالینی واکسن کرونا از ماه سپتامبر آغاز شود، تولید ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دوز واکسن ویروس کرونا تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ طول می‌کشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3nrdr4