چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/30 05:15
کد خبر: 3174

با نرخ دلار هزینه ی داروی بیماران سرطانی 4 برابر شد

حامد محسن می گوید قیمت دلار روز به روز زیاد می شود. قیمت داروها سر به فلک گذاشته است. داروی خارجی هم نیست.

کرونا خطری مضاعف برای بیماران خاص است. بیماران خاص کسانی هستند که سیستم ایمنی آنها ، یا به سبب بیماری یا به سبب درمان آن بیماری و یا هر دو سبب تضعیف شده است.

سرطان  و شیمی درمانی جزو بیماران خاصی است که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. این بیماران چه شرایطی دارند؟ افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر درمان این افراد گذاشته است؟ شیوع یک ویروس عفونی چه تاثیری گذاشته است؟


حامد محسن  ، مدیر روابط عمومی خیریه غیردولتی نور ( موسسه حمایت از بیماران سرطانی) در گفت و گو با رکنا به این سوالات پاسخ داده است.

 

سرطان

 

مدیر روابط عمومی خیریه غیردولتی نور  ، گفت: متاسفانه وضعیت  بیماران سرطانی  اصلن جالب نیست. البته برای بیماران سرطانی مراکزی را تخصص داده اند که عاری از مبتلایان به کرونا باشد اما ناچار هستیم به بیماران بگوییم که اگر می توانند اقدامات درمانی خود را به تاخیر بیاندازند. مسئله ما با کرونا این است که نمی توانیم دقیقا بفهمیم که چه کسانی مبتلا هستند. اگر یکی از افرادی که به بیمارستان ها می آید و مجاورت پیدا می کنند با بیماران ما کرونا داشته باشند، تصور کنید که چه باری به خانواده و خود بیمار سرطانی اضافه می شود.

 

پزشکان ناگزیرند که درمان بیماران سرطانی را به تعویق بیاندازند

محسن اشاره کرد: نه این که اگر بیمار سرطانی کرونا بگیرد علاج نمی شود، اما مبرهن است که باید جریان درمان سختی را طی کند. نمی توانیم بگوییم که درمان نمی شود اما مطمئنا آن بیمار درد بیشتری خواهد کشید. ما به بیمارانمان می گوییم که یک ماه دیگر مراجعه کند. اما آیا کسی می داند که یک ماه دیگر شرایط چگونه است؟ متولیان بیماران  کووید19  را به بخش های شیمی درمانی راه نمی دهند؟ اما کسی می داند که ناقل است یا خیر؟ در واقع پزشک سعی می کند زمان بخرد تا شاید اوضاع بهتر شود. در واقع بیمار درد می کشد اما دکتر می داند که اگر ممکن است دچار درد بدتری باشد، بنابراین سعی میکند گزینه بد را انتخاب کند.

 

داروی یک میلیونی سرطان 8 میلیون شده است

وی افزود: افزایش قیمت دلار و تورم، هزینه داروها را چهار برابر کرده است.  بیمار پیش ما می آید و نمی تواند داروی خود را پیداکند. حتی حاضر است پول آن را کامل یا گرانتر پرداخت کند اما دارو نیست. بیمار دیگری می آید که دارویش را با یک میلیون تومان تهیه می کرده است اما اکنون باید تا 8 میلیون تومان بدهد. شرایط بیمارستان های خصوصی بهتر است. اما آن بیماری که پول ندارد و باید در مراکز دولتی درمان شود با مشکلات زیادی روبرو می شود.

 

موجودی بعضی داروها صفر است !

حامد محسن  بیان کرد: قیمت دلار روز به روز زیاد می شود. قیمت داروها سر به فلک گذاشته است. داروی خارجی هم نیست. اصلا شما بگو دلار 50 هزار تومان ، بیمار حاضر است برای نجات جان عزیزش پرداخت کند  اما موجودی بازار صفر است. ما یک سری از داروها را تولید میکنیم اما بسیاری از داروها خارجی هستند. حتی داروهای داخلی هم کم شده اند. بسیاری افراد مراجعه می کنند و می گویند که کمک کنید داروام را پیدا کنیم.متاسفانه کاری نمی توانیم بکنیم.

 

وضعیت بحرانی درمان بیماران سرطانی با شیوع کرونا

مدیر روابط عمومی  خیریه بیماران سرطانی نور،  عنوان کرد: ما اقامتگاه هایی برای بیمارانی داشتیم که برای شیمی درمانی مراجعه می کردند. الان هم این اقامتگاه ها دایر هستند. اما نمی توانیم بیماران را پذیرش کنیم. ما حتی با تست کرونا هم نمی توانیم بفهمیم که فرد ناقل است یا خیر. بنابراین مسئولیت سنگینی است که افراد را پذیرش کنیم. اگر یک نفر از آنها یا همراهانشان مبتلا باشد، جان شمار بیشتری از بیماران به خطر می افتد. ما اگر از سلامت قطعی بیماران و همرانشان هم آگاه باشیم نمی دانیم چه ترددهایی دارند. ممکن است امروز آزمایش شوند و سالم باشند، اما فردا به خاطر مجاورت با یک فکر در فلان مغازه و داروخانه و .. مبتلا شود. آن وقت چه تعداد بیمار سرطانی را مبتلا خواهد کرد. آنها چه دردی باید بکشند و زندگیشان چه قدر به خطر می افتد.
وی در پایان گفت: مشخصا درمان بیماران سرطانی با خلل روبرو شده است. خیلی از افراد مراجعه نمی کنند. حداقل در دایره بیماران خودمان این محسوس است. بیمار درمان خود را به تعویق می اندازد. پزشک هم استقبال می کند چون برای جان بیمار نگران است. همه ایستاده اند تا زمان پیش برود و امیدوارند اتفاق بهتری بیافتد.
تعداد افرادی که بخاطر درمان سرطان نیاز به کرونا دارند، بیشتر شده است. مسئله هزینه است.از یک طرف هزینه درمان و دارو بسیار بالا رفته است و از سوی دیگر بسیاری از این بیماران نمی توانند در فضای کسب و کار حضور داشته باشند

 

منبع:رکنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/27zxg3