چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/07/06 13:00
کرونا | کرونا در ایران | کرونای دلتا | کرونا در کودکان | علائم کرونا | آمار کرونا
کد خبر: 8975

این بیمه ها تست PCR کرونا را تحت پوشش قرار دادند

بیمه هایی که تست PCR را تحت پوشش قرار دادند مشخص شدند!

ستاره پارسی : کرونا نزدیک ۲ سال جهان را درگیر خود کرده است. کرونا در این مدت تلفات بسیاری داده است. کرونا جان بسیاری از عزیزانمان را گرفته است. اوایل اسفند سال ۱۳۹۸ بود که ویروس کرونا از سرزمین اژدهای سرخ و پس از طی کردن ۵۶۱۲ کیلومتر به ایران رسید و شهر به شهر را در تسخیر پنجه های مرگبار خود درآورد و ناقوس مرگ را برای مردم ایران نواخت. ولی خبر خوش کرونا چیست؟

شرایط پوشش بیمه تامین اجتماعی برای تست PCR «پی.سی.آر» با اعلام شورای عالی بیمه سلامت فرانشیز تست تشخیص کرونا رایگان شد

دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت با ارسال نامه ای، رایگان شدن فرانشیز تست تشخیصی کووید ۱۹ را به مراکز درمانی و تشخیصی کشور اعلام کرد.به گزارش روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، در نامه دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت آمده است:«به منظور کاهش پرداخت از جیب مردم و شناسایی به موقع افراد مشکوک مبتلا به کووید ۱۹ با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری، خود پرداخت (فرانشیز) به منظور دریافت تست گلوبال تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹، در بخش سرپایی با رعایت شرایط ذیل تا سقف تعرفه بخش دولتی رایگان و به طور کامل توسط سازمان های بیمه گر پرداخت خواهد شد.

اول: صرفا در مراکز مجاز ارائه خدمت طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با رعایت استانداردها و ضوابط فنی آزمایشگاه مرجع سلامت در مرکز ارائه دهنده خدمت.

دوم: رعایت اندیکاسیون و پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستورالعمل مصوب ابلاغی دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور.

سوم: ثبت اطلاعات در سامانه های پرونده الکترونیک سطح یک تبادل اطلاعات و در سامانه پرونده الکترونیک ایرانیان (سپاس) سطح دو».

تست PCR تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرد

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی هم درخصوص رایگان شدن تست کرونا برای بیمه شدگان تامین اجتماعی گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری مصوبه ای برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تست PCR توسط دولت و وزیر بهداشت ابلاغ شده است و استاندارد خدمت آن هم به زودی منتشر می شود و اینکه این تست در چه مراکزی و برای چند مرتبه به رایگان است، توسط دبیرخانه اعلام می گردد.

شهرام غفاری با اشاره به اینکه بیمه ها تست PCR را تحت پوشش قرار دادند، اما در مراکزی که مورد تایید و اعلام شده توسط وزارت بهداشت هستند، ادامه داد: مدیر سازمان تامین اجتماعی هفته گذشته اعلام کرد که در بستری و بستری موقت فعلا برای تست کرونا هزینه ای دریافت نشود و برای بیماری که بستری است هم داروها، هم تست و هم آزمایش های مربوط به بیماری رایگان است.

غفاری افزود: بر اساس مصوبه، برای بیماران سرپایی هم رایگان شدن تست کرونا در یکسری از مراکز نظیر مراکز جامع سلامت ابلاغ شده و قرار است دبیرخانه شورای عالی بیمه جزئیات آن را بنویسد چرا که تا کنون جزئیات آن را دریافت نکرده ایم، اما به طور کلی تست PCR رایگان شده است. وی با بیان اینکه این تست را هر روز می توان انجام داد و ممکن است در حال حاضر نتیجه آن منفی باشد و فردا شما در برخورد بیمار مبتلا به کرونا قرار بگیرید و دو روز بعد جواب تست شما مثبت شود، گفت: باید این موضوع که تعداد دفعات رایگان بودن این تست چند مرتبه است و همچنین مراکزی که این آزمایش به طور رایگان در آنها انجام می شود، توسط شورای عالی بیمه به ما ابلاغ شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی درخصوص هزینه تست PCR در بیمارستان های تامین اجتماعی توضیح داد: انجام این تست در بیمارستان های ما برای بیمه شدگان تامین اجتماعی رایگان است و بیش از این مصوبه هم این چنین بوده است.

 این روزها که ویروس کرونا افسار گسیخته جان مردم را می‌گیرد و خانواده‌ها را داغدار می‌کند و هر علائمی شبیه سرماخوردگی نشانی از درگیری فرد با ویروس کرونا دارد تنها موضوعی که بار استرس را در جامعه کم‌تر می‌کند جواب تست‌های منفی پی‌سی‌آر است.

با توجه به این‌که روزانه تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور افزایش می‌یابد پزشکان توصیه می‌کنند در صورت بروز هرگونه علائم ناشی از بیماری به متخصصان مراجعه کنند و تست تشخیص کرونا دهند تا در صورت مثبت بودن جواب رویه‌های درمانی را دنبال کنند.

هر فرد مبتلا باید دو مرتبه تست کرونا بدهد

اگر فردی به بیماری کرونا مبتلا شود باید دو مرتبه تست پی‌سی‌آر انجام دهد یکبار برای تشخیص ابتلا و یکبار هم برای تشخیص بهبودی تا بر اساس آن بتواند مثل گذشته در جامعه و محل کار فعالیت داشته باشد.

البته به دلیل هزینه‌های سنگین این تست و مشکلات اقتصادی و عدم پوشش بیمه‌ای، افراد حتی در صورت داشتن علائم هم شروع به خود درمانی‌کرده و برای انجام تست به پزشک مراجعه نمی‌کنند و مهمترین دلیل این رفتار مشکلات اقتصادی و تامین هزینه انجام تست کرونا است.

سال گذشته غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی گفته بود از ابتدای شیوع ویروس کرونا در سطح کشور، چند اقدام مشخص را انجام دادیم اولین اقدام، این بود که هزینه بیماری کرونا تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفت و هزینه درمان افراد مبتلا به کرونا که تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان هستند، توسط شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت می‌شود.

اما با وجود این‌که حدود یکسال از این صحبت می‌گذرد همچنان هزینه‌ تست‌های پی‌سی‌آر آزاد و با قیمتی حدود ۳۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. البته تعداد محدودی از بیمه‌های تکمیلی با اعمال شرایط خاص بخشی از این هزینه را منوط به این‌که حتما تست تشخیص توسط متخصص ریه و بیماری‌های عفونی تجویز شده باشد و حتما جواب آن هم مثبت باشد فقط برای یک‌بار پرداخت می‌کند در حالی‌که با توجه به شیوع این بیماری و عدم دسترسی فوری به متخصص برای تجویز تست کرونا مغایر با وضعیت بحران پیش‌رو است.

مراکز ۱۶ ساعته تست رایگان انجام نمی‌دهند

در حالی که مسئولان بر روی تست رایگان کرونا توسط مراکز 16 ساعته  با قیمتی در حدود 69 هزار تومان در مناطق مختلف تهران مانور می‌دهند، اما بر اساس پیگیری‌هایی که در خصوص این مراکز برای انجام تست انجام شد؛ این مراکز فقط برای سه قشر افراد بالای ۶۰ سال، خانم‌های باردار و افراد دارای بیمار زمینه‌ای تست رایگان انجام می‌دادند که آن هم با توجه به واکسینه شدن این گروه‌ها دیگر خدماتی ارائه نمی‌شود.

هفته گذشته انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران گفته آمار و ارقام نشان داد بعد از ۹ هفته، تعداد بیماران سرپایی به لطف خداوند و رعایت پروتکل ها با کاهش مواجه شده است.

روند فوتی‌ها و مبتلایان کرونا همچنان بالاست

استاندار تهران بیان کرده تست های PCR تحت پوشش بیمه قرار گرفته تا نگرانی‌ها از تامین هزینه‌های ناشی از آن از دوش دانشگاه‌های علوم پزشکی برداشته شود.

وی با بیان این‌که رفتار فردی که به دلیل نداشتن منابع مالی، از انجام تست سر باز می‌زد بسیار خطرناک است گفته بود: «امروز به دلیل اینکه تست کرونا رایگان انجام می‌شود باید افراد را ترغیب کنیم که هر کسی علائم دارد تست بدهد تا بدین ترتیب نسبت به شناسایی به موقع افراد اقدام شود.»

از آنجا که به گفته کارشناسان هنوز به پیک پنجم نرسیده‌ایم و تعداد فوتی‌ها و مبتلایان همچنان بالاست سازمان بیمه سلامت به ‌منظور کاهش پرداخت هزینه تست کرونا از جیب مردم  و شناسایی به ‌موقع افراد مشکوک مبتلا به کووید-۱۹ اعلام کرده است مبلغ فرانشیزی که در بخش سرپایی بابت تست کووید_19  از بیماران تحت پوشش خدمات بیمه سلامت گرفته می‌شد دیگر دریافت نمی‌شود و به عهده سازمان‌های بیمه‌گر خواهد بود.

نکته حائز اهمیت این است مراکز دولتی که این تست را انجام می‌دهند شلوغ است و خود باعث ادامه‌دار شدن زنجیره کرونا می‌شود و هزینه تست پی‌سی‌آر که توسط مراکز خصوصی انجام می‌شود برای عموم مردم سنگین است و هیچ بیمه تکمیلی این هزینه را تقبل می‌کند.

 انوشیروان محسنی بندپی در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران ضمن تبریک روز پزشک اظهار داشت: پزشکان در شرایط سختی بیش از ۵۵۰ روز است که تمام ظرفیت و توان خود را بکار گرفتند تا سلامتی و آرامش را به مردم بازگردانند که باید از همه آنها قدردانی کنیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره تمام شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعین سلامت، مدافعین حرم و شهیدان دولت رجایی و باهنر افزود: سازمان جهانی بهداشت توصیه ای دارد که بحث سلامت بحث یک وزارتخانه و دستگاه نیست و مربوط به همه ارکان حاکمیت است که تمام ارکان باید برای ارتقاء و حفظ سلامت همکاری داشته باشند.

استاندار تهران عنوان کرد: نیروی انتظامی از بدو شیوع این بیماری تا به امروز همه ظرفیت خود را بکار گرفته و شبانه روزی نسبت به کنترل ترددها اقدام کرده است؛ از سوی دیگر باید از همکاری اصناف که همیشه خود پیشقدم شده اند، قدردانی کنیم.

محسنی بندپی سپس گفت: آمار و ارقام نشان داد بعد از ۹ هفته، تعداد بیماران سرپایی به لطف خداوند و رعایت پروتکل ها با کاهش مواجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: تست های PCR تحت پوشش بیمه قرار گرفته که نگرانی ها برای بار مالی ناشی از این کار از دوش دانشگاه های علوم پزشکی برداشته خواهد شد، چرا که فردی که برای نداشتن منابع مالی، از انجام تست سر باز می زد بسیار خطرناک بود؛ لذا امروز باید افراد را ترغیب کنیم که هر کس علائم دارد تست بدهد تا بدین ترتیب نسبت به شناسایی به موقع افراد اقدام شود.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه سوش جدید لاندا قدرت و بیماری زایی و سرایت بیشتری دارد، افزود: از فرمانداران درخواست می کنم ستاد مقابله با کرونای شهرستان ها را با ساختار صحیح شکل بدهند تا نسبت به مهار بیماری و کاهش سرایت اقدام کنیم. از سوی دیگر باید نسبت به شناسایی سوله های نزدیک به بیمارستان ها همانند آنچه در بهارستان و اسلامشهر شکل گرفته است اقدام شود.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: آماده بودن و تمهید موثر ما را از نگرانی و دلهره در می آورد و قطعا حفظ سلامتی آحاد جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، امیدواریم پیک بعدی وجود نداشته باشد اما اگر هم آمد باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: کارگروه های طرح شهید سلیمانی شکل گرفته که امیدواریم در جلسه آینده نسبت به اقدامات انجام شده گزارش ها ارائه شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/48nzw4