پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/02/28 04:44
کد خبر: 1712

انواع سهام در بورس را بدانید

سهام شرکت‌ها معمولا به دو قسمت «سهام عادی» و «سهام ممتاز» تقسیم می‌شوند.
 سهام در بورس را اگر سرمایه شرکت‌های سهامی را به یک کیک تشبیه کنیم  هر برش از این کیک را برابر بر  یک  سهام در بورس می‌توان خواند. هر  سهام در بورس، نشان‌دهنده میزان مشارکت، تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی است. باید در نظر داشت که  دارنده  سهام در بورس نمی‌تواند به نسبت میزان  سهام در بورس خود ادعایی برای مالکیت دارایی‌های شرکت داشته باشد اما در عوض، به اندازه سهم خود می‌تواند در آن شرکت، دارای حق و حقوقی باشد.

برای مثال سهام‌دار در قبال هر سهم خود می‌تواند از منافع شرکت استفاده کند و در مجمع عمومی رای دهد و در صورت انحلال شرکت از دارایی شرکت سهم ببرد.

سهام را از ابعاد مختلف می‌توان تقسیم‌بندی کرد:

از نظر شکل: بر اساس شکل سهام به دو دسته سهام با نام و سهام بی نام تقسیم می‌شود.

سهام با نام در نوع مالکیت سهام با نوع بی نام آن متفاوت است. سهم با نام سهمی است که نام دارنده آن در ورقه سهام قید شده باشد یا در دفتر سهام شرکت ثبت شود. با ثبت سهام با نام هویت صاحب سهام برای شرکت مشخص می‌شود.

از نظر حقوق دارنده سهام: بر اساس حقوق دارنده سهام، سهام به دو دسته سهام عادی و ممتاز تقسیم می‌شود.

دارنده سهام عادی، در واقع، صاحب کسری از مالکیت شرکت است و تمام ریسک موجود در فعالیت اقتصادی شرکت را به میزان سهامی که در اختیار دارد، متقبل شده است.

سهام ممتاز سهامی است که برخی ویژگی‌های اوراق قرضه و سهام عادی را دارد. در صورت انحلال شرکت، صاحبان سهام ممتاز در مقایسه با دارندگان سهام عادی در توزیع دارایی‌های شرکت حق‌تقدم دارند و ممکن است دارای حق‌رای هم باشند. در حال حاضر در بورس تهران چیزی به عنوان سهام ممتاز وجود ندارد.

از نظر ماهیت آورنده: بر اساس ماهیت آورنده، سهام به دو دسته سهام نقدی و غیر نقدی تقسیم می‌شود.

سهام نقدی به سهامی اطلاق می‌شود که ارزش آن به صورت نقدی پرداخت شده است و یا بخشی از آن به صورت نقدی و بخش دیگر تعهد پرداخت شده باشد.

سهام غیر نقدی نیز عبارت از سهامی است که قیمت آن در قالب آورده غیر نقدی شامل ساختمان، خودرو، ماشین آلات، لوازم اداری، مواد اولیه و نظایر آن تامین شده است.

سهام ترجیحی چیست ؟

سهام ترجیهی بخشی از سهام شرکت است که در راستای برنامه‌های خصوصی‌سازی به کارکنان شاغل در آن شرکت واگذار شده است.

سهام انتفاعی چیست؟

سهام انتفاعی زمانی به شما تعلق می‌گیرد که بدون داشتن حقی نسبت به سرمایه شرکت، از منافع آن بهره‌مند شوید. در واقع زمانی که شخصی اطلاعاتی علمی و فنی را در اختیار شرکت می گذارد که منجر به ایجاد منفعت برای شرکت می‌گردد، می تواند از منافع حاصل شده سهم ببرد.

سهام موسس چیست؟

سهام موسس نوع دیگری از سهام است که به موسسین شرکت تعلق می‌گیرد.

 

منبع/ باشگاه خبرنگاران جوان /اقتصاد آنلاین 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2lwg84