پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/06 10:15
کد خبر: 1833

آغاز پیش‌فروش خودرو‌ها از نیمه دوم خرداد

طبق اعلام معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح فروش فوق‌العاده خودروها، چهار مرحله دیگر فروش تا پایان سال انجام خواهد شد. ضمن اینکه از نیمه دوم ماه جاری نیز طرح پیش‌فروش خودروها آغاز می‌شود که قیمت آن‌ها براساس قیمت خودرو در روز تحویل خواهد بود.

مهدی صادقی نیارکی با بیان این که طبق طرح ساماندهی نحوه فروش خودروها که به چهار روش فروش خودرو "فروش فوق العاده"، "پیش فروش خودرو" و "تحویل تا یک سال" و "مشارکت در تولید" انجام می‌شود، اعلام کرد: تا پایان سال جاری، چهار مرحله دیگر فروش فوق العاده خواهیم داشت.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت)، ضمن تاکید براینکه محدودیت‌های اعمال شده باعث خواهد شد تا مصرف‌کنندگان واقعی وارد فرآیند فروش فوق‌العاده شوند، گفت: شعاری که برای طرح ساماندهی نحوه فروش خودروها پیش‌بینی شده است، به منظور واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع است. برای واقعی کردن تقاضا محدودیت‌هایی همچون عدم خرید خودرو در ۳۶ ماه گذشته از هیچ یک از خودروسازان، نداشتن پلاک فعال و داشتن گواهی نامه معتبر و... است که مصرف‌کننده واقعی را به سمت خرید خودرو سوق می‌دهد و طبق ضوابط کمیته خودرو در طرح فروش فوق‌العاده ظرف سه ماه خودرو به مشتری تحویل داده می‌شود که شامل سود مشارکت و انصراف نیز نمی‌شود.

صادقی نیارکی افزود: نکته مهم در طرح فروش‌فوق‌العاده این است که سند یکسال در رهن شرکت می‌ماندتا کسی که خودرو دریافت می‌کند به مدت یکسال حق فروش نداشته باشد. مراجع قضایی نیز همیشه براین تاکید د اشته‌اند که فروش خودرو به صورت وکالتی ممکن است برای هم خریدار و هم فروشنده مشکلاتی ایجاد کند. وزارت صنعت در طرح مزبور به دنبال این است که جدا در رهن بودن سند خودرو، فروش وکالتی هم اتفاق نیفتد.

از نیمه دوم خرداد ماه پیش فروش‌ها آغاز خواهد شد

وی افزود: نیمه دوم ماه جاری نیز پیش‌فروش خودرو را خواهیم داشت که عدد آن قابل توجه است. قیمت خودرو در طرح اول(فروش فوق‌العاده) تثبیتی است. این بدین معناست که فروش براساس قیمت‌هایی است که شورای رقابت اعلام کرده است اما در مرحله ثانویه که پیش‌فروش خودرو است و تحویل خودرو تا یکسال قیمت بر اساس قیمت روز تحویل است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بطور کلی در این مرحله نیز ۵۰ درصد قیمت خودرو اخذ می‌شود و سود مشارکت برای یکسال هم وجود ندارد، تاکید کرد: خودرو باید به یک کالای مصرفی با دوام در جامعه درآید و هیچ دلالی نباید در این فضا وارد شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gmqz3