جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/31 16:23
کد خبر: 2298

بررسی وضعیت امروز بازار بورس

شاخص کل در بازار بورس امروز (‌شنبه) ۴۰ هزار و ۹۲۸ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد رسید.

بازاربورس یکی از انواع بازارها است. امروزه، بازارها دیگر محدود به یک مکان خاص نمی‌شوند و می‌توانند در قالب یک شبکه ارتباطی مانند اینترنت به کار خود ادامه دهند.بازار بورس در ذهن بیشتر مردم به بازاری اشاره دارد که در آن خریداران و فروشندگان اوراق بهادار – مانند سهام – گرد هم می‌آیند و دارایی‌های خود – مثل سهام، اوراق مشارکت و… – را معامله می‌کنند.حداقل سرمایه گذاری در بازار بورس، می‌تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی داشته باشد. چون با این کار منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه فعالیت‌ها تأمین می‌شود. در نتیجه، رونق کسب و کار، اشتغال زایی و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت. و سرمایه گذاری در بازاربورس اگر همراه با هوش مالی و به صورت صحیح و آگاهانه باشد باعث سوددهی میشود.

 

براساس معاملات امروز بیش از هشت میلیارد و ۶۱۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱۵ هزار و ۸۱۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۱۰ هزار و ۴۹۱ واحد افزایش به ۴۰۹ هزار و ۲۴۲ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۶ هزار و ۹۲۹ واحد رشد به ۲۷۰ هزار و ۲۸۶ واحد رسیدند.

 

شاخص بازار اول ۳۱ هزار و ۳۴۴ واحد و شاخص بازار دوم ۷۶ هزار و ۹۳۶ واحد افزایش داشتند.

 

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۱۸۰ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲ هزار و ۷۶۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲ هزار و ۶۸۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک هزار و ۶۲۳ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۴۸۹ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۲۷۹ واحد و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۱۵۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

 

در مقابل نماد بانک ملت (وبملت) با ۵۰۷ واحد، بورس کالای ایران (کالا) با ۱۲۶ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۹۲ واحد ، سیمان تهران (ستران) با ۶۹ واحد، صنایع سیمان دشتستان (سدشت) با ۶۲ واحد، قند ثابت خراسان (قثابت) با ۵۳ واحد، داروسازی فارابی (دفارا) با ۵۱ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بود.

 

برپایه این گزارش، امروز نماد بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات ایران، سرمایه گذاری ایران خودرو و سالمین در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

 

گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۰۲ میلیون و ۶۷۶ هزار برگه سهم به ارزش ۱۰ هزار و ۸۳۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۷۳ واحد رشد داشت و بر روی کانال ۱۴ هزار و ۱۷۹ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار سه میلیارد و ۳۱۳ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۵۶ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

امروز نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند) و بیمه پاسارگاد (بپاس) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار را داشتند.

 

همچنین نماد توکاریل (توریل)، قاسم ایران (قاسم)، داروسازی تولید دارو (دتولید)‌، کشت و صنعت دشت خرم دره (زدشت)، داروسازی سبحان انکولوژی (دسانکو)، کشاورزی و دامپروری بینالود (زبینا)، هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر)، پخش هجرت (هجرت) با تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند.

 

منبع:ایرنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/277rn2