دوشنبه 28 اسفند 1402 - 18 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/11/02 18:31
مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان در گفت وگو با ایراسین:
کد خبر: 7945

تحریم جدید امریکا برای فولاد ایران، بحران نیست/ رفتار هوشمندانه دولت با "جو بایدن" ، منجر به شکستن تحریم‌ها خواهد شد

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان گفت: یکی از ویژگی‌های شاخص معادن و صنایع معدنی این است که در تحریم ها ضریب آسیب دیدگی آن نسبت به دیگر صنایع کمتر است

 مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان گفت: یکی از ویژگی‌های شاخص معادن و صنایع معدنی این است که در تحریم ها ضریب آسیب دیدگی آن نسبت به دیگر صنایع کمتر است؛ زیرا از سال‌های قبل، کارشناسان و مدیران توانمندی که در صنعت فولاد حضور داشتند، توانستند این صنعت را بومی سازی کنند تا وابستگی نسبت به دیگر کشورها کم شود؛ پس می‌توان گفت تحریم‌ها تاثیربسزایی بر ادامه فعالیت و تولید در صنعت فولاد کشور نخواهد داشت.

 

محمد حسین بصیری با بیان این مطلب در گفت وگو با ایراسین، اظهار کرد: البته بخش مارکتینگ صنعت فولاد، ممکن است تحت تاثیر تحریم‌های بین المللی قرار گیرد، چراکه بخش قابل توجهی از تولید فولاد ایران صادر می‌شود.

 

وی ادامه داد: البته باید اشاره کرد مصرف داخلی فولاد در کشور مناسب است، همچنین صنایع بزرگی همچون خودرو یا ساختمان که مصرف فولاد دارند، نیازشان توسط فولادسازان داخلی تامین می‌شود. برای مثال فولادمبارکه بخش عمده‌ای از نیاز صنایع خودروسازی در کشور را به ورق‌های فولادی تامین می‌کند و مصرف‌کنندگان را از واردات مواد اولیه بی نیاز کرده است.

 

به گفته بصیری، با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، صادرات فولاد در این سال‌ها انجام شده و ادامه دار بوده است. اکنون نیز تحریم جدید امریکا برعلیه فولاد مبارکه اصفهان و مدیرعامل این شرکت بحران نیست و نمی‌تواند تاثیر اساسی بر ادامه روند فعالیت این شرکت فولادساز داشته باشد. البته یکسری زحمات برای ادامه کار را ایجاد خواهد کرد، اما با برخورد هوشمندانه دولت ایران با رییس جمهور جدید امریکا،می‌توان تحریم‌ها را لغو کرد و روند بهتری را در پیش گرفت، درواقع باید به شکل هوشمندانه از موقعیت‌های به وجود آمده نهایت استفاده را ببریم.

 

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان ادامه داد: انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور جدید امریکا در مقایسه با دوره ریاست جمهوری ترامپ یک فرصت مناسب برای ایران استتا بتوانیم تحریم‌ها را بشکنیم. همچنین شرکت‌های امریکایی را به استخدام خود در بیاوریم و با بستن قرارداد، هم تکنولوژی های جدید را به ایران بیاوریم و هم اینکه آنها به عنوان سرویس دهنده در ایران به فعالیت بپردازند.

 

بصیری معتقد است که باید ضمن حفظ آرمان‌ها و ارزش‌ها، مسائل اقتصادی و صنعتی را وابسته به سیاست نکنیم. برای مثال چین که یکی از دشمنان امریکاست، از جهات مختلف اقتصادی، صنعتی و تجاری به یک قدرت قابل توجه رسیده و اکنوندر برابر امریکا حرفی برای گفتن دارد، همچنین با وجود مشکلات سیاسی میان این دوکشور، مبادلات صنعتی و تجاری بین چین و امریکا برقرار است. پس ما نیز باید در ابتدا خود را قوی کرده و بتوانیم با دستانی پر در برابر امریکا بایستیم.

 

به عقیده بصیری، ایران با برخورد هوشمندانه می تواند به عقد قرارداد با امریکا پرداخته و دست واسطه های چندهزار میلیاردی را به عنوان دور زنندگان تحریم در بازارهای مختلف به ویژه فولاد از بین برد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2xbrq4