جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/22 10:30
کد خبر: 2088

چهره های مشهور ایرانی متولد و درگذشته 22 خرداد + عکس

امروز 22 خرداد همزمان با سالروز تولد پروین سلیمانی ، اصغر بیچاره و حسین سرشار از چهره های مشهور ایرانی و سالروز درگذشت حمید سبزواری شاعر کشورمان است.

در روزشمار تاریخ تولد چهره های مشهور ایرانی به بیست و دومین روز از خردادماه رسیدیم. امروز 22 خرداد همزمان با سالروز تولد و درگذشت افراد زیادی در دنیاست که ما در این مطلب به معرفی بیوگرافی کوتاهی از چهره های مشهور ایرانی متولد و درگذشته 22 خرداد می پردازیم.

 

این چهره های مشهور ایرانی متولد و درگذشته 22 خردادند

اصغر بیچاره

اصغر بیچاره بازیگر ، کارگردان و عکاس کشورمان 22 خرداد 1306 در تهران متولد شد و در همین روز یعنی 22 خرداد 1395 در لس آنجلس درگذشت و در بهشت زهرا دفن شد.

هنرمندان

اصغر بیچاره قدیمی ترین عکاس سینمای ایران است و در فیلم هایی چون نان عشق موتور هزار ، آژانس دوستی و مزاحم و ناخدا خورشید ایفای نقش کرده است.

 

از ۱۳ سالگی به عنوان کارگرِ ساده در یک عکاسی به کار مشغول شد، پس از چند سال در لاله‌زار تهران مغازه‌ای باز کرد که نام او عکاسخانه شهرزاد بود و به زودی تبدیل به پاتوق هنرمندان و نویسندگان معروف آن زمان شد.

 

نخستین‌بار با گرفتنِ کپی از تمام عکس‌های فیلم دخترِ لُر برای عبدالحسین سپنتا فیلم‌نامه‌نویس این فیلم، رسماً وارد دنیای هنر شد. سپس با آشنایی با تئاتر، افزون بر عکاسی از نمایش‌ها، گاه در بعضی از آنها هم به بازی پرداخت. چند سال بعد با گروهِ دوبلهٔ مرتضی حنانه و حسین سرشار در ایتالیا همکاری کرد. او عکاسی را از سال ۱۳۲۳ آغاز کرد.

 

از او نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج از ایران برپا شده‌است. اصغر بیچاره خانهٔ خود را در خیابان کوشک به فیلم‌های قدیمی سپرده بود که حدود ۴۰۰ فیلم در آن فیلمبرداری شد.

 

اصغر بیچاره مدتی به سرطانِ حنجره دچار شده بودو سرانجام در سنِ ۸۹ سالگی در سالروزِ تولدِ خود در آپارتمانش در آمریکا درگذشت.

 

پیکر وی در ۵ مرداد ۱۳۹۵ از ایالات متحده آمریکا به ایران منتقل و در ۷ مرداد در قطعه هنرمندان قبرستان بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد.

 

پروین سلیمانی

پروین سلیمانی بازیگر پیشکسوت کشورمان 22 خرداد 1301 در تهران متولد شد.

هنرمندان

پروین سلیمانی اولین بازی خود را در سال 1323 در تئاتر شهرزاد قصه گو انجام داد و اولین فیلم سینمایی را با نام گلنسا در سال 1332 بازی کرده است. او مادربزرگ ماه چهره خلیلی است.

 

او نخستین بازی خود را در سال ۱۳۲۳ در تئاتر شهرزاد قصه‌گو انجام داده‌است و اولین فیلم سینمایی خویش را با نام گلنسا در سال ۱۳۳۲ بازی کرده‌است. حسین فرهادپور از موسیقیدانان سرشناس ایرانی فرزند ارشد او بود و ماه‌چهره خلیلی نوه دختری اوست.

 

درگذشت

بتول سلیمانی در ساعت بیست روز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه ۱۳۸۸، در پی یک دوره بیماری، درگذشت.

 

حسین سرشار

هنرمندان

حسین سرشار خواننده ، دوبلور و هنرپیشه کشورمان 22 خرداد 1313 در تهران متولد شد.

 

 

حسین سرشار پیش از انقلاب در اپرا و تئاترهای ایرانی مشغول فعالیت بود و بعد از انقلاب بازیگر فیلم هامون،اجاره نشین ها و راه و بیراه شد.

 

حسین سرشار در سال ۱۳۱۳ در محله‌ای قدیمی در خیابان فرهنگ تهران چشم به جهان گشود. برخی منابع تاریخ تولد او را ۱۳۱۰ ذکر کرده‌اند اما همسر حسین سرشار در زندگینامه او در کتاب نامبرده حسین سرشار (نوشته ساناز سیداصفهانی) تاریخ تولد او را ۱۳۱۳ ذکر کرده‌است.

 

تحصیل

او در سال ۱۳۳۳ از هنرستان عالی موسیقی در رشته آواز (اپرا) دیپلم گرفت و برای ادامهٔ تحصیل راهی ایتالیا شد و در آنجا دورهٔ نهایی کنسرواتوار سانتا چِچیلیای رم را با درجهٔ اول به پایان رساند و در ژوئن ۱۹۶۲ در رشته اپرا مدرک فوق لیسانس گرفت. در کنکور بین‌المللی اپرای لا فِنیچه در ونیز شرکت نمود و یکی از هفت برندهٔ جایزه آواز آن مسابقه شد.در نهایت از طرف همان اپرا به‌عنوان سولیست در کنسرتی با ارکستر میلان شرکت نمود. حیطه صدای وی باریتون دراماتیک بوده و در اپراهای بسیاری ایفای نقش نموده‌است.

 

ادامه فعالیت

در دوره دانشجویی در ایتالیا همراه با مرتضی حنانه و بهجت صدر و دیگران در دوبله فیلم‌های ایتالیائی شرکت داشت. صدای او با ویتوریو دسیکا و آلبرتو سوردی در خاطر سینمادوستان مترادف است. او همچنین در تهران نیز چند کنسرت موسیقی آوازی برگزار کرد. ضمناً در اجرای اپراهایی در ونیز و ناپل نقش‌هایی را بر عهده گرفت. در شهر رم نقش اول اپرای کویرینو برداشتی از «آن که گفت آری آن که گفت نه» اثر برشت، را بازی کرد.

 

پس ازاتمام تحصیلات عالی به تهران بازگشت و از بدو افتتاح تالار رودکی به‌عنوان سولیست اول مشغول به کار شد و در کنسرت‌هایی به رهبری حشمت سنجری و فرهاد مشکوه شرکت نمود.

 

حسین سرشار نقش اول اپراهای «کوزی فانتوته» و «دون ژوان» اثر موتسارت و «کاوالریا روستیکانا» اثر ماسکانیو ریگولتو ایلترا و اتور لاتراویاتا و «نیروی سرنوشت» و «فالستاف» اثر وردی و «توسکا لا بوهم» و «مادام باترفلای» از پوچینی را برعهده داشت. او علاوه بر اجرای اپراهای کلاسیک غربی، در اپراهای سرشناس ایرانی نیز اجرا کرد، مانند اپراهای «خسرو و شیرین» ساخته حسین دهلوی در نقش خسرو (۱۳۴۹)، «سمندر» ساخته احمد پژمان، «دلاور سهند» ساخته احمد پژمان در نقش بابک خرمدین (۱۳۴۷)، «آتوسا» ساخته کریستین داوید در نقش داریوش (۱۳۴۷) و «جشن دهقان» ساخته احمد پژمان. همچنین در جشن هنر شیراز، با ارکستر سمفونیک تهران برنامه اجرا کرد.

 

جعفرخان از فرنگ برگشته (۱۳۶۳) ساختهٔ علی حاتمی، نخستین بازی حسین سرشار در سینمای ایران بود، در نقش مردی که ظاهر و رفتارش با جامعه‌اش بیگانه بود.

 

آخرین کار سرشار اجرای توانمندانه و ماهرانه قطعهٔ ای ایران در تیرماه سال ۱۳۶۷ در تالار وحدت بود.همچنین وی در آلبوم «آثاری از حسین دهلوی» قطعهٔ «فروغ عشق» را با شعری از عطار اجرا کرده‌است.

 

حمید سبزواری

حمید سبزواری شاعر کشورمان که با عنوان شاعر انقلاب شناخته میشود 22 خرداد 1395 در تهران درگذشت.

هنرمندان

از حمید سبزواری آثار زیادی در دنیای ادب فارسی باقی مانده است که سرود درد ، سرود سپیده ، توعاشقانه سفر کن و .... نمونه هایی از آن است.

 

جدش، ملا محمدصادق ممتحنی، شاعری بود که «مجرم» تخلص می‌کرد و آثارش در سفری به مشهد و در حملهٔ راهزنان به یغما رفت.

 

وی در ۱۳۳۱ ازدواج کرد و یک سال بعد از ازدواج، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برای حمید گرفتاری‌هایی به وجود آورد و او تحت تعقیب قرار گرفت. سبزواری مدتی متواری بود و مدت زمانی را در اسفراین مخفی شد.وی در ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

 

 

هنرمندان

فعالیت‌ها

نوجوانی وجوانی سبزواری در دوران حکومت رضاشاه پهلوی گذشت و تحولات این دوره بر روحیه وی تأثیر گذاشتند. چهارده‌ساله بود که سرودن شعر را آغاز کرد. در آن سنین از روی کنجکاوی به احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف سر می‌زد تا با آرا و نظرات آن‌ها آشنا شود.

 

حمید سبزواری پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ متواری و مخفی شد. بعداً خود را به شهربانی سبزوار معرفی کرد و چهار سال در وضعیت بلاتکلیفی و تعلیق طی کرد تا سرانجام تبرئه شد.

 

مهمترین فعالیت سبزواری، شاعری است. شعر او را شناسنامهٔ زمانمند انقلاب نامیده‌اند زیرا کمتر حادثه یا رویدادی بعد از انقلاب روی داده است که انعکاس آن در شعر او نیامده باشد.

حمید بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، ضمن کار در بانک تجارت، برای انقلاب شعر و شعار می‌ساخت که در راهپیمایی‌ها و نماز جمعه خوانده می‌شد. یکی از این شعرها «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» بود.

 

کمی بعد خود را بازنشسته کرد تا تمام توان خود را برای فعالیت‌های فرهنگی هنری صرف کند و به صدا و سیما رفت و از آن زمان در شورای شعر مشغول به کار شد.

منبع: نمناک


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4pbvr2