سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/22 07:49
کد خبر: 2924

حسن شریفی پیشکسوت سینما در گذشت+بیوگرافی

حسن شریفی، یکی از پیشکسوتان سینما درگذشت.

حسن شریفی متولد 1310 تهران، فارغ التحصیل برق از هنرستان صنعتی است. حسن شریفی فعالیت سینمایی را سال 1328 به عنوان دستیار فیلمبردار فیلم «واریته بهاری» به کارگردانی پرویز خطیبی آغاز کرد. حسن شریفی در طول پنجاه و هشت سال فعالیت هنری خود توانست آثاری بیاد ماندنی و مکتوب از سینمای ایران به جا بگذارد که از جمله این آثار می توان به کتاب های «نیم قرن خاطرات سینمای ایران»، «خاطرا ت من از امروز تا همین پنجاه سال پیش (خاطرات ساموئل خاچیکیان)» و سومین اثر «پیشکسوتان سینمای ایران» اشاره کرد. حسن شریفی با ساخت فیلم کوتاه «بیا با هم زندگی کنیم» جایزه بهترین فیلم کوتاه رنگی را از جشنواره داخلی دریافت کرد. وی همچنین اوایل سال 88 مؤلف کتابی به نام «خاطرات جذاب سینما» بوده است. پیشکسوتی که خیلی از پیشکسوتان سینمای ایران را به این عرصه معرفی کرد.

 

این سینماگر که سال‌ها قبل در عکاسی، فیلمبرداری، تدارکات و تولید سینما فعالیت داشت روز گذشته، ۲۱ تیرماه از دنیا رفت.

 

 بهرام بدخشانی دبیر انجمن فیلمبرداران خانه سینما با تایید این خبر گفت: حسن شریفی یکی از قدیمی‌های سینمای ایران بود که البته در سال‌های گذشته فعالیتی را در سینما نداشت، اما کتاب‌هایی نوشته که به یادگار مانده‌اند.

 

حسن شریفی تجربه‌های ارزشمندی در تدارکات، تولید، عکاسی، فیلمبرداری و... در کنار اسامی مطرح سینما همچون ساموئل خاچیکیان، پرویز خطیبی، مجید محسنی، اسماعیل کوشان، مهدی میثاقیه، عباس شباویز و سیامک یاسیمی داشت.

 

 او همچنین عضو پیشکسوت در انجمن مدیران و دستیاران تدارکات سینما بود.

 

 

منبع:ایسنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/45zam4