جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/06/02 18:36
اختصاصی ستاره پارسی
کد خبر: 4248

زندگینامه پرویز پرستویی ؛ از کاگری تا تئاتر قاچاقی +تصاویر

در این بخش از سایت ستاره پارسی بیوگرافی کامل پرویز پرستویی؛ از زندگی خصوصی تا زندگی حرفه ای و عکسهای این بازیگر را مشاهده خواهید کرد.

پرویز پرستویی زادهٔ ۲ تیر ۱۳۳۴ است. پرویز پرستویی متولد شده در روستای چالو، استان همدان است. پرویز پرستویی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، خواننده و گوینده ایرانی است. پرویز پرستویی موفق به دریافت نشان درجه یک گواهی‌نامه هنری گردیده‌است. او با دریافت چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، در بین بازیگران ایرانی رکورددار است.

 

پرویز پرستویی ناخواسته به تلویزیون می آید!

زندگی شخصی

خانواده

پرویز پرستویی بازیگر  65 ساله کشورمان در روستای چارلی کبودرآهنگ همدان در خانواده ای 5 نفره زاده شد.این بازیگر هنرمند اصالتی ترکی دارد.پدر او کشاورزی زحمتکش و مادرش خانه دار بود.

 

 زمانی که وی ۳ ساله بود به تهران مهاجرت کرد.پس از مهاجرت او به تهران دوران کودکی و نوجوانی خود را در یک خانه اجاره‌ای کوچک در محله دروازه غار سپری کرد اما با 11 هزار تومانی که مادرش در سال های زندگی مشترک خود جمع کرده بودند در تهران خانه ای دو طبقه با 5 اتاق خریدند.

 

تحصیلات

او در مدرسه صادقیه اسلامی در کوچه گمرک تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند.او  دارای مدرک درجه سه هنری (معادل لیسانس) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بجز بازیگری فعال اجتماعی می باشد.

 

ازدواج

 پرویز پرستویی در سال 1360 وقتی 26 ساله بود با نسترن پرستویی ازدواج کرد. هیچ عکسی از همسر پرویز پرستویی منتشر نشده است و تیتر برخی سایت ها و کانال ها با عنوان پرویز پرستویی و همسرش کذب می باشد.

 

پسر پرویز پرستویی هم بازیگر شد - ایرنا پلاس

فرزند

 ثمره این زندگی دو فرزند، یکی دختر بنام سمیرا و یک پسر بنام بهروز است. سمیرا فارغ التحصیل مددکاری بوده و متاهل است.

 

همبازی با پسرش

 پرویز پرستویی سال 98 در سریال هم گناه به کارگردانی مصطفی کیایی وارد شبکه خانگی شد که نقش جوانی هایش را پسرش بهروز ایفا می کند

 

از فوتبال تا تئاتر

 اوایل به شدت اهل فوتبال بود و مدتی هم دروازان تیم کارگردان شد، سپس از سال 1348 در 16 سالگی به مرکز رفاه نازی آباد رفت و شروع به آموختن تئاتر کرد

 

ناگفته‌های پرویز پرستویی از «بادیگارد»/ حاج قاسم گفت: این که منم ...

کارگری

 در نوجوانی برای گذران زندگی مجبور بودم کارگری کنم، ساختمان مخابراتی که نزدیک خانمان می ساختند ما کارگرش بودیم و آرماتور بندی می کردیم

 

روزها کار می‌ کردم و بعد از ظهر می‌ رفتم تئاتر تمرین می‌ کردم

 

تئاتر قاچاقی و دادگستری

 10 سال بدون اینکه خانواده ام بدانند در تئاتر کار کردم، جایزه می گرفتم اما جرات نداشتم آنرا به خانه بیاورم و پنهانی کار بازی می کردم

 

سال 1360 هم وقتی 26 ساله بودم مدتی بعنوان منشی دادگستری کار کردم اما این شغل رو هم بخاطر تئاتر مدتی بعد کنار گذاشتم

 

فعالیت در موسیقی

 استاد پرستویی حالا علاوه بر سینما در موسیقی هم حضور دارد او تاکنون بعنوان دکلمه خوان در سه آهنگ با خوانندگان مختلف همکاری داشت

 

در سال 93 نیز زندگینامه خونه را بصورت صوتی منتشر کرد

 

بیوگرافی پرویز پرستویی و همسرش نسترن + عکس ها و اطلاعاتی از زندگی ...

حمایت از ظریف و سردار سلیمانی

پرویز پرستویی در گفت و گوهای مختلف هم از تیم مذاکرات هسته ای کشورمان تقدیر کرده و هم از سردار سلیمانی و مدافعان حرم.او اخیرا در میان دانشجویان دانشگاه آزاد شهر کرد گفت: «من بارها عرض کردم که جنگ هنوز ادامه دارد. اگر تمام می شد، حاج قاسم سلیمانی ها الان پشت میزها نشسته بودند؛ نه همچنان در سنگرها جان خودشان را در کف دستشان بگذارند.»

 

او در عین حال چندی پیش روی آنتن زنده یک برنامه تلویزیونی خطاب به عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه گفته بود: «با تمام وجودم به شما تبریک می گویم و به خودم هم تبریک می گویم که در مملکتی زندگی می کنم که قهرمانان ملی آن امثال شما و دکتر ظریف هستند.»

 

مرگم را هم تلویزیون پخش نکند

 همانطوری که پیشکسوت عزیزمان ناصر ملک مطیعی را به تلویزیون بردند و برنامه ضبط کردند و اجازه پخش ندادند

 

همانطور که زنده یاد ناصر چشم آذر رو به تلویزیون دعوت کردند و راه ندادند، همانطوریکه جعفر پناهی رو به کن نفرستادند

 

همانطور که بهروز وثوقی رو اجازه برگشت به خانه خودش، وطنش نمیدهد، من هم پا به آنجا نخواهم گذاشت و تاکید میکنم مرگم را هم از تلویزیون اعلام نکنند

 

خوانندگی

 پرستویی بعد از درخشش در فیلم بادیگارد سال 94 ابراهیم حاتمی کیا در سال 98 هم با فیلم مطرب و در نفش ابراهیم خوش لحن بسیار درخشید

 

این فیلم با فروش 38/5 میلیارد تومان در گیشه پرفروش ترین فیلم تاریخ ایران شد، خوانندگی پرستویی با عایشه گل جوشن در این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت

 

شهاب حسینی و پرویز پرستویی در "بی همه چیز" - ایمنا

حواشی

تحریم صداو سیما توسط پرویز پرستویی

در حمایت از پوریا تابان یکی از مجریان قدیمی تلویزیون ضمن تبریک تولد به او گفت :

که اگر قرار باشد که صدا و سیما تو را برای همیشه از تلویزیون حذف کند من هم هیچگاه پایم را در تلویزیون نمی گذارم و تاکید می کنم که حتی تلویزیون نباید خبر مرگ مرا هم اعلام کنند!

 

بیانیه این هنرمند کشورمان بازتاب گسترده ای در رسانه های ایران و جهان داشته است و بسیاری از مردم از او تمام و کمال حمایت کرده اند.

 

انتقاد از برنامه دورهمی

وی با انتقاد از اتفاقات پیش آمده در برنامه های تلویزیونی ضبط شده با حضور ملک مطیعی گفت: آقای مهران مدیری شما هنرمند شایسته ای هستید و یک سوال از مهمان خود می پرسیدید که عاشق هستی؟ شما می دانستی که ناصر ملک مطیعی عاشق مردم است؟ چرا او را دعوت کردید و بعد تلویزیون به جایش طبیعت نشان داد؟ اینها که اختلاس نکردند. من از صدا و سیما سوال دارم که آیا او فقط فیلم علی عطشانی را بازی کرده؟ «فرمان» سینما نبوده که در سابقه کاری اش فقط به همان یک فیلم اشاره می کنید. آن «بالا »که مدام میگویید اجازه پخش نداده کیست و کجاست؟ چه شد که بعد از مرگ مشکل ندارد؟

 

پرستویی در پایان سخنانش افزود: ناصر خان رفت ولی شما را به وجدانتان قسم اهالی سینما، کمی بیشتر هوای هم را داشته باشیم. بگذارید نسل جدید که میآید قدر بداند. این شتر دم خانه همه می خوابد.

 

پرویز پرستویی و پسر اسپورتش+عکس

مجادله با بهروز افخمی

داستان اختلاف پرویز پرستویی و بهروز افخمی به ماه ها قبل از جشنواره فیلم فجر بر می گردد.در آبان ماه امسال افخمی در برنامه هفت در جواب انتقادات اینستاگرامی پرستویی از این برنامه او را به مناظره دعوت کرد.این ماجرا گذشت تا اینکه حین برگزاری جشنواره افخمی بار دیگر با کنایه سیمرغ پرستویی را مصلحتی توصیف کرد و درباره او گفت: «فکر می کند نقش های بی نمک و تکراری اش کفایت می کند.»

 

در مقابل این انتقاد هم پرستویی نامه ای نوشت و او را «کارگردان متوسط» خب کرد.این نامه هم بدون پاسخ نماند و بهروز افخمی در ستون خود در روزنامه هفت صبح نوشت: «به نظر می رسد آقای پرستویی کمی خودش را گم کرده.»

 

صفحه اینستاگرام پرویز پرستویی

وی در اینستاگرام صفحه ای با آی دی parvizparastouei دارد.

 

کمپین نه به چهارشنبه سوزی

پرویز پرستویی در اینستاگرام کمپین «تحریم چهارشنبه سوری» راه انداخت که بازتاب وسیعی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشت.او در صفحه شخصی خود نوشت: «دیگر پولمان را حرام ترقه ها و جنس های گوناگون شما [چینی ها] نمی کنیم.

 

چهارشنبه سوری جشن ماست.از امسال آتش درست می کینم از روی آن می پریم و شادی می کنیم.از امسال قاشق زنی می کنیم و به هم شیرینی می دهیم… » حالا این کمپین مورد توجه شهرداری هم قرار گرفته و بیلبوردهایی با همین مضمون، با تصویر پرویز پرستویی و یادداشت اینستاگرامی او در سطح پایتخت نصب شده است.

 

فعالیت حرفه ای

رکوردار جوایز

پرویز پرستویی از حیث جوایز و افتخارات رکورد دارد است، علاوه بر انبوه جوایز خارجی وی با چهار سیمرغ بلورین رکوردار این جایزه در ایران می باشد.

 

شروع فعالیت

پرویز پرستویی در سال ۱۳۴۸ بود که به تیم بهرام بیضایی ملحق شد و به عنوان اولین کارش در تئاتر ماجرای یک محل هنرنمایی کرد. پرویز پرستویی اولین فعالیت هنری اش را در سال ۱۳۴۸ با حضور در نمایش مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرد. او در سال ۱۳۵۳ به خاطر بازی در نمایش دکه و تسلیم شدگان جایزه ی کاخ جوانان را از آن خود کرد.

 

در سال ۱۳۵۲ در نمایش چشم در برابر چشم، شبی در حلبی آباد، پتک و خانه روشن بازی کرد. او به خاطر بازی در نمایش میلاد به عنوان یک دلال بسیار مورد توجه قرار گرفت. اولین حضور او در سینما در سال ۱۳۶۳ و با بازی در فیلم دیار عاشقان شکل گرفت. آقای پرستویی به خوبی در این فیلم درخشید، به طوری که توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره فیلم فجر را دریافت کند.

 

او بار دیگر با بازی در نقش حاج کاظم در فیلم آژانس شیشه ای که در سال ۱۳۷۶ پخش شد به محبوبیت خود افزود. همچنین توانست با بازی در فیلم مومیایی در سال ۱۳۷۸ خوش بدرخشد. و اما معروف ترین فیلم آقای پرستویی که در سال ۱۳۸۲ ساخته شد مارمولک بود که طرفداران بسیاری داشت. این فیلم ساخته ی کمال تبریزی بود و باعث شد تا پرویز پرستویی جوایز ارزنده ای به واسطه ی ایفای نقش در این فیلم دریافت نماید.

 

پرویز پرستویی؛ عباس قادری و دیگر ماجراهای آقای بازیگر

جوایز داخلی

دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از کاخ جوانان بخاطر هنر نمایی در نمایش دکه در سال ۱۳۵۳

دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر بخاطر هنر نمایی در فیلم دیار عاشقان در سال ۱۳۶۳

دریافت دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر بخاطر هنرنمایی در فیلم لیلی با من است در سال ۱۳۷۵

دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر بخاطر هنرنمایی در فیلم آژانس شیشه ای در سال ۱۳۷۶

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم دفاع مقدس بخاطر هنرنمایی درفیلم آژانس شیشه ای در سال ۱۳۷۷

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشن دنیای تصویر بخاطر هنرنمایی در فیلم آژانس شیشه ای در سال ۱۳۷۷

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشن خانه سینما بخاطر هنرنمایی در فیلم آژانس شیشه ای در سال ۱۳۷۷

دریافت تندیس بهترین بازیگر کمدی از جشنواره شهرکرد بخاطر هنرنمایی در فیلم های مرد عوضی و آدم برفی در سال ۱۳۷۸

دریافت تندیس بهترین بازیگر برگزیده ی جشن دنیای تصویر در سال ۱۳۷۹

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشن دنیای تصویر بخاطر هنرنمایی در فیلم عزیزم من کودک نیستم در سال ۱۳۸۰

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از هشتمین جشن خانه سینما بخاطر هنرنمایی در فیلم مارمولک در سال ۱۳۸۲

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشن دنیای تصویر بخاطر هنرنمایی در فیلم مارمولک در سال ۱۳۸۲

جایزه ویژه هیئت داوران بخاطر بازی در فیلم مارمولک از جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۲

دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره ی فیلم فجر بخاطر هنرنمایی در فیلم بید مجنون در سال ۱۳۸۳

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشن دنیای تصویر بخاطر هنرنمایی در فیلم به نام پدر در سال ۱۳۸۴

دریافت تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر از نگاه منتقدین تئاتر بخاطر هنرنمایی در تئاتر فنز در سال ۱۳۸۴

دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر بخاطر بازی در فیلم به نام پدر در سال ۱۳۸۴

دریافت تندیس حقوق بشر-کمیسیون بشر کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۱

دریافت جایزه ی ویژه ی بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم مقاومت در سال ۱۳۹۲

دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر بخاطر هنرنمایی در فیلم بادیگارد در سال ۱۳۹۴

 

دلیل انتخاب پرویز پرستویی برای نقش «مطرب»!

جوایز خارجی

در سال ۲۰۰۰ موفق به دریافت دیپلم افتخاری بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم یوگسلاوی بخاطر بازی در فیلم آژانس شیشه ای شد.

در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره بین المللی فیلم سیاتل بخاطر بازی در فیلم مارمولک شد.

در سال ۲۰۰۷ موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم ها و برنامه های تلویزیونی بخاطر بازی در فیلم زیر تیغ شد.

در سال ۲۰۰۹ موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم های هنری باتومی بخاطر بازی در فیلم بیست شد.

در سال ۲۰۱۴ در سان فرانسیسکو موفق به دریافت جایزه ی بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم های ایرانی بخاطر بازی در فیلم امروز شد.

در سال ۲۰۱۴ موفق به دریافت جایزه ی بهترین بازیگر مرد بخاطر بازی در فیلم امروز در جشنواره بین المللی سینمای مؤلف رباط شد.

در سال ۲۰۱۴ موفق به دریافت جایزه ی جشنواره فیلم جیپور به خاطر بازی در فیلم امروز شد.

 

واکنش پرویز پرستویی به بازیگر شدن پسرش +عکس | اقتصاد آنلاین

لیست فیلم ها و آثار پرویز پرستویی

فیلم های سینمایی

دیار عاشقان – سال ۱۳۶۲

پیشتازان فتح – سال ۱۳۶۳

سازمان ۴ – سال ۱۳۶۶

شکار – سال ۱۳۶۶

حکایت آن مرد خوشبخت – سال ۱۳۶۹

مار – سال ۱۳۷۰

آدم برفی – سال ۱۳۷۳

لیلی با من است – ۱۳۷۴

مهر مادری – سال ۱۳۷۵

روانی – سال ۱۳۷۵

آژانس شیشه ای – سال ۱۳۷۶

مرد عوضی – سال ۱۳۷۶

روبان قرمز – سال ۱۳۷۷

شوخی – سال ۱۳۷۸

مومیایی ۳ – سال ۱۳۷۸

عشق شیشه ای – سال ۱۳۷۸

موج مرده – سال ۱۳۷۹

آب و آتش – سال ۱۳۷۹

عزیزم من کودک نیستم – سال ۱۳۸۰

دیوانه ای از قفس پرید – سال ۱۳۸۱

بانوی من – سال ۱۳۸۱

دوئل – سال ۱۳۸۲

مارمولک – سال ۱۳۸۲

کافه ترانزیت – سال ۱۳۸۳

بید مجنون – سال ۱۳۸۳

به نام پدر – سال ۱۳۸۴

پاداش سکوت – سال ۱۳۸۵

صد سال به این سال ها – سال ۱۳۸۶

کتاب قانون – سال ۱۳۸۷

بیست – سال ۱۳۸۷

سیزده ۵۹ – سال ۱۳۸۸

خرس – سال ۱۳۹۰

من و زیبا – سال ۱۳۹۰

مهمان داریم – سال ۱۳۹۱

شب بیرون – سال ۱۳۹۲

بیداری برای سه روز – سال ۱۳۹۲

امروز – سال ۱۳۹۲

بوفالو – سال ۱۳۹۳

دو – سال ۱۳۹۳

بادیگارد – سال ۱۳۹۴

قاتل اهلی – سال ۱۳۹۵

خانه کاغذی – سال ۱۳۹۵

لس آنجلس تهران – سال ۱۳۹۶

آنجا همان ساعت – سال ۱۳۹۷

مطرب – سال ۱۳۹۷

 

انتقاد تندِ پرویز پرستویی به سفرهای نوروزی - بهار نیوز

سریال های تلویزیونی

طالب – سال ۱۳۶۳

زندگی و جنگ – سال ۱۳۶۷

رعنا – سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۹

امام علی – سال ۱۳۷۰

آپارتمان – سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲

آوای فاخته – سال ۱۳۷۵

زیر چتر خورشید – سال ۱۳۷۶

خاک سرخ – سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱

زیر تیغ – سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵

آشپزباشی – سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸

برنامه سی و پنج (به عنوان مهمان) – سال ۱۳۹۶

 

برنامه ی مستند

من ناصر حجازی هستم – ساخته ی امیر رفیعی – سال ۱۳۹۴

حاج کاظم – ساخته ی مسعود نجفی – سال ۱۳۹۴

 

پرویز پرستویی بیوگرافی پرویز پرستویی و همسرش نسترن پرستویی + عکس

تئاتر

آرایشگر

فنز

وصیت نامه جامی

سرنوشت پس از مرگ

بازتابی از زندگی سلمان

شل و کور

ماجرای یک محل

توکانی در قفس

خانه بارانی

چشم در برابر چشم

مرد متوسط و تله

رول

دکه

خانه روشن

جان نثار

تسلیم شدگان

میلاد

مهتابی برای محرومین

آن سوی تسلیم

صبح طلوع میکند

خون می خواهم خون

غربت

کوچ

عروس

شبی در حلبی آباد

پتک

سنگر

مریم و مرداویج

تنبور نواز

بلبل سرگشته

معدن

آتش افروزان

معرکه در معرکه

عشق آباد

کتل خاکی

 

فیلم های کوتاه

سید عبدالله – سال ۱۳۵۴

چنگال – سال ۱۳۵۵

مجال – سال ۱۳۷۸

 

آلبوم موسیقی

عشق است – سال ۱۳۷۹

دوستت دارم – سال ۱۳۷۹

بابایی – سال ۱۳۸۶

من یک بازیگرم – سال ۱۳۹۳

 

پرویز پرستویی و مارال بنی‌آدم +عکس | اقتصاد آنلاین

دکلمه ها

من تهرونمو میخوام

من پرویز پرستویی

بی بی جان

نیستش

عشق است

دوستت دارم

بابایی

سلام، خداحافظ

 

 نمایش خانگی

هم گناه 1398


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4578q3