پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/17 14:34
کد خبر: 6416

تلویزیون با کیفیت تر از همیشه پس از سه سال تلاش شبانه روزی

۳ سال تلاش شبانه روزی در معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی باعث شد حالا بسیاری از شبکه های سراسری با کیفیت HD روانه آنتن شوند

یکی از پروژه های مهم و راهبردی در سازمان صدا و سیما، اچ دی سازی شبکه های رسانه ملی بود. به همین دلیل معاونت توسعه و فناوری صدا و سیما به دنبال این اقدام ارزشمند بود تا بتواند از این طریق تحولی بزرگ در حوزه های محتوایی، فنی و زیر ساخت ها در رسانه ملی ایجاد کند. مطالعات اولیه این پروژه یک سال و نیم طول کشید تا همه جوانب مورد بررسی قرار بگیرد و به بهترین شکل ممکن و در حد استانداردها این پروژه محقق شود. حالا رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی تاکید کرده که سه سال تلاش برای اچ دی سازی جواب داده و اکنون ۱۰ شبکه اچ دی سازی شده است. همین موضوع بهانه ای شد تا با معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما، مدیر کل ارتباطات زمینی، مدیر کل فناوری فضایی و ماهواره ای و مدیر کل فنی پخش این معاونت صحبت کنیم تا جزئیات بیشتری از این تحول بزرگ بدانیم که در ذیل می خوانید:



حرکت رسانه ملی روی لبه فناوری


روز گذشته طی مراسمی پخش ۱۳ شبکه رسانی ملی با کیفیت اچ دی به بینندگان ارائه شد. پیش از این مراسم دکتر علی عسکری ریاست سازمان با حضور در استودیو پخش شبکه یک و گرامیداشت شهید دکتر فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان که روز جمعه به شهادت رسید، درباره اهمیت این گام رسانه ملی سخنانی ایراد کرد.

رئیس رسانه ملی پخش برنامه های سیما با کیفیت اچ دی را اقدامی در جهت حرکت صداوسیما در مرز دانش روز توصیف کرد و گفت: صداوسیما به عنوان رسانه ای بزرگ و پرقدرت تلاش دارد همتراز با رسانه های جهانی از فناوری ها استفاده کند، زیرا اگر از فناوری های روز استفاده نکنیم، دچار زیان خواهیم شد. وی درباره اهمیت این گام رسانه ملی در پخش باکیفیت شبکه ها گفت: رسانه همیشه باید از بالاترین سطوح فناوری ها استفاده کند تا بهتر با مخاطب در ارتباط باشد. علی عسکری با اشاره به عزیمت رسانه ملی از پخش آنالوگ در تاریخ ۸/ ۸/ ۸۸ به دیجیتال و استفاده از فناوری MPEG۴ گفت: در آن زمان هم اولین شهر بزرگ در جهان که چنین خدماتی در آن ارائه شد، تهران بود. حدود یک دهه پس از آن تاریخ، همکاران من در رسانه ملی با مجاهدت فراوان، این سامانه را توسعه و ارتقا داده اند، به طوری که اکنون در این جایگاه ایستاده ایم. پخش اچ دی مرز دانش امروز است. رئیس رسانه ملی با قدردانی از زحمات همکاران معاونت توسعه و فناوری رسانه و ابراز امیدواری برای این که حوزه سیما به بهترین شکل از این فناوری پخش استفاده کند، گفت: حوزه فنی صداوسیما فعال و پویاست و جوانان دانشمند و ارزشمندی در آن فعال هستند. وی افزود: هر کدام از بخش های مختلف معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی با شرکت های دانش بنیانی همکاری دارند که به فضل خدا، در مرز فناوری حرکت می کنند. خدا را شاکرم که با این در هم تنیدگی بین فعالیت های سازمان و شرکت های دانش بنیان، به کوری چشم دشمنان، توانسته ایم این خدمت را با وجود همه فشارها و دشواری ها مثل تحریم ها و... به ملت بزرگ ایران ارائه دهیم. دکتر علی عسکری پس از بازدید از استودیو و اتاق فرمان شبکه های یک و سه سیما، راهی نودال جدید شد تا در آیینی رسمی، اچ دی شدن شبکه های تلویزیونی رسانه ملی را اعلام و اجرایی کند. او با حضور در پخش شبکه های یک و سه سیما و سپس در ارتباط های تصویری جداگانه با مدیران شبکه و پخش شبکه های نسیم (سیما)، نمایش (سیما)، العالم (معاونت برون مرزی)، خبر (معاونت سیاسی)، کودک (سیما)، افق (سیما)، ایران کالا (معاونت مالی و سرمایه انسانی)، ورزش (سیما)، مستند (سیما)، تماشا (سیما) و آی فیلم (برون مرزی) ضمن شنیدن گزارش وضعیت تبدیل سامانه های این شبکه ها به پخش اچ دی، دستور آغاز پخش با استانداردهای جدید را صادر کرد. در تماس تصویری دکتر علی عسکری، سامانه اچ دی در واحدهای سیگنال رسانی زمینی، ماهواره ای و فرستنده جماران هم به صورت رسمی آغاز به کار کرد. در این مراسم، رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، حمید شاه آبادی، معاون سیما، برنا فیروزی، مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست رسانه ملی، محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی و جمعی از مدیران ارشد رسانه ملی، دکتر علی عسکری را همراهی کردند.

از روز گذشته یعنی نهم آذر ۱۳۹۹، ۱۳ شبکه سیما با کیفیت اچ دی پخش خود را آغاز کردند که برای دریافت این تصاویر دو راه وجود دارد. اگر گیرنده شما قابلیت دریافت اچ دی دارد، کافی است یک بار دیگر شبکه ها را روی گیرنده های خود جست وجو کنید. اما اگر گیرنده  شما قابلیت دریافت اچ دی را ندارد گیرنده هایی که این کیفیت را دارند را از  شرکت های مجاز تهیه کنید. در تکمیل نهضت دیجیتال سازی شبکه های تلویزیونی که از ۸۸/۸/۸ با دیجیتال سازی آغاز شد از تاریخ ۹۹/۹/۹شکل نمایشی شبکه های تلویزیونی سراسری رسانه ملی به استاندارد HEVC یا همان پخش تصاویر با قدرت تفکیک بالا ارتقا یافت.  بنا بر این گزارش ۹آذر امسال علاوه بر اچ دی سازی ، شبکه های امید، ایران کالا، تماشا و شما به ۱۷ شبکه سراسری دیگر با کیفیت پخش  اچ دی پیوستند و همه ۲۱شبکه با کیفیت بالا قابل دریافت می شوند.

رئیس رسانه ملی در آیین رسمی اچ دی شدن شبکه های تلویزیونی: تلاش برای پخش بهترین محتوا با بهترین کیفیت
دکتر علی عسکری پس از دستور آغاز رسمی پخش ۱۳ شبکه رسانه ملی با کیفیت اچ دی، در سخنانی بر نقش مهم این تجربه در راه اندازی پخش به صورت UHD ۴K تاکید کرد و آن را هموارکننده فناوری های پخش در آینده برشمرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس رسانه ملی در آیین آغاز رسمی پخش ۱۳ شبکه صداوسیما با کیفیت اچ دی (تصویر با قدرت تفکیک بالا) گفت: پخش تصاویر تلویزیونی با استفاده از این فناوری، رویدادی مهم و پیشکشی به ملت بزرگ ایران است. به عنوان خادمان این ملت تلاش می کنیم بهترین محتوا را با بهترین کیفیت تصویری روی آنتن بفرستیم.

دکتر علی عسکری اچ دی سازی را گام مهمی برای تحول عرضه محتوا دانست و گفت: ما در چرخه دائمی تحول قرار داریم و این مسیر روبه جلو، حوزه فنی سازمان را در قله های طلایی قرار خواهد داد.
وی اچ دی شدن شبکه ها را حرکت روی لبه فناوری و رسیدن به قله فناوری روز دانست و متذکر شد: طی این مسیر را با حداکثر توان ادامه خواهیم داد و مخاطبان از این پس شاهد موفقیت های بیشتر رسانه ملی در حوزه فناوری رسانه خواهند بود.
دکتر علی عسکری با اشاره به مسوولیت شبکه های سیما در فضای اچ دی سازی گفت: برنامه سازان سیما وارد کار عظیمی شده اند و از این پس باید بیش از پیش بر آموزش و همچنین در حوزه ارتقای کیفیت فنی برنامه ها متمرکز شوند.
رئیس رسانه ملی ارتقای کیفی در حوزه چهره پردازی، نورپردازی، تصویربرداری و ارائه را لازمه ادامه مسیر اچ دی سازی دانست و متذکر شد: کار شما امروز بسیار سخت تر از گذشته است و با تلاش شما دریافت محصول باکیفیت بالاتر روی آنتن برای مردم ایران محقق خواهد شد.

وی با اشاره به مسیر اچ دی شدن در معاونت سیاسی و فضای خبرگزاری صداوسیما هم گفت: اکنون هم شبکه خبر و هم بخش های خبری اچ دی شده اند و معاونت سیاسی هم باید برای افزایش کیفیت فنی در کل چرخه خبر تلاش کند.
دکتر علی عسکری فضای اچ دی سازی در معاونت برون مرزی را مساعدتر از دیگر معاونت برشمرد و گفت: با توجه به این که اچ دی سازی شبکه پرس تی وی پیش از این اتفاق افتاده بود، اکنون که شبکه العالم به این قابلیت دست یافته است، می توان گفت این رویداد موجب می شود مخاطبان در منطقه اسلامی و عربی باکیفیت بهتری برنامه ها را در اختیار داشته باشند.
وی بر نقش مهم تجربه اچ دی سازی در راه اندازی کانال UHD ۴K تاکید کرد و آن را هموارکننده فناوری های آینده برشمرد.
دکتر علی عسکری به بار سنگین مسوولیت سازمان صداوسیما در برهه کنونی اشاره و تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا، این روزها هم از جهت پرداختن به همه موضوعات و هم موضوع سلامت ملت ایران، بار سنگینی بر دوش سازمان است و باید با تلاش و دقت در مسیر آرامش و سلامت جامعه حرکت کنیم که الحمد... به لطف خدا و تلاش همکاران تا اینجای کار موفق بوده ایم.

در ادامه، رئیس رسانه ملی با اشاره به شهادت دانشمند هسته ای، شهید دکتر محسن فخری زاده گفت: باید به طور ویژه از این شهید بزرگوار یاد کنیم که به اوج خواسته خودش رسید؛ وی درزمانی که زنده بود صادقانه تلاش کرد کشور را در جهت انرژی و فناوری های هسته ای و دفاعی به حداکثر توان برساند و اقتدار کشور را بالا ببرد؛ چه مقامی بالاتر از شهادت که اجر او برای خدمت به کشورش بود.

دکتر علی عسکری مسیر شهادت این شهید بزرگوار را ادامه راه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی دانست و افزود: همان طور که شهادت حاج قاسم به دست اشقی الاشقیای زمانه موجب برکات برای مردم ایران شد و وحدت ملی را تقویت کرد، شهادت شهید فخری زاده هم تبلوری جز جوشش غیرت و وحدت ایران اسلامی نخواهد داشت.

رئیس رسانه ملی صریح کرد: دشمنان بدانند دور از چشمان آنها نهال های بزرگی در کشور رویش دارد که اگر یکی قطع شود، اما نهال های دیگری رشد می کنند و این حرکت مجاهدانه به هدف می رسد.
وی در پایان تاکید کرد: امروز تلاش حوزه فنی به ثمر رسیده است و از همه همکارانم، به ویژه مهندسان زحمتکش در فرستنده های تلویزیونی که در سرما و گرما، ما را به قلل طلایی فناوری رساندند، تشکر می کنم.



 تغییرات بزرگ در زیرساخت های قدیمی


 رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه پروژه اچ دی سازی شبکه های رسانه ملی را یکی از پروژه های راهبردی و مهم سازمان صدا و سیما برمی شمارد و اظهار می کند: این پروژه از سه سال پیش آغاز شد و حدود یک سال و نیم مطالعات اولیه پروژه به طول انجامید و به دلیل این که این پروژه تحولات اساسی را در سازمان صدا و سیما و زیرساخت ها ایجاد می کرد لازم بود تمامی جوانب امر از جمله استانداردها و هر موضوع مرتبط با پروژه مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار بگیرد. وی در ادامه تصریح می کند: در دوره مطالعاتی و تحقیقاتی، استانداردها، فرمت ها، روش های تولید، استانداردهای پخش، انتقال، انتشار و دریافت از موضوعات مهمی بود که همکاران ما در معاونت توسعه و فناوری رسانه مورد بررسی قرار دادند و توانستند استانداردهای لازم و مورد نیاز سازمان را به درستی تعریف و برای تامین و سفارش تجهیزات مورد استفاده در این پروژه، تمامی جزئیات را با شفافیت بیان کنند. علیدادی، پیچیدگی ها و هماهنگی های فراوان و کلید خوردن آغاز عملیات پروژه اچ دی سازی را مورد توجه قرار داده و می افزاید: در ابتدا اچ دی سازی شبکه های یک، سه و خبر از طرف ریاست محترم سازمان در دستور کار قرار گرفت که مقرر شد روی فرمت فعلی دیجیتال به صورت گسترده در اختیار عموم مردم قرار بگیرد که بعد از شروع عملیات اجرایی پروژه و انجام طراحی ها، به نظر رسید آنچه سازمان و زیرساخت ها به آن نیاز دارد افزایش تعداد شبکه هاست. به همین منظور اچ دی سازی ۱۰ شبکه در دستورکار قرار گرفت که بخش های مختلف از جمله تولید، پخش، ارتباطات زمینی و ماهواره ای، فرستنده ها و همچنین بخش گیرندگی با هماهنگی های انجام شده با انجمن تولیدکنندگان گیرنده های تلویزیونی، برنامه ریزی ها و فعالیت خود را در این خصوص آغاز کردند. معاون توسعه و فناوری رسانه افزود: شبکه هایی که در این مرحله اچ دی می شدند عملا باید تمامی زیرساخت های قدیمی و فرسوده خود را با تجهیزات جدید جایگزین می کردند.  با توجه به تعریف و مشخص شدن استانداردهای مورد نیاز، سفارش تجهیزات مدنظر صورت گرفت. وی به تحولات اساسی دنیا در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: لازم بود تجهیزات داخلی و خارجی مورد نیاز، تجهیزات پیشرفته ای باشد که در تحولات فناوری، بتواند بهترین خدمات را به مردم عزیز کشورمان ارائه دهد، به همین جهت استاندارد P۱۰۸۰ به عنوان استاندارد فعال در تمامی استودیوها تعریف شد که تمامی این دقت نظرها باعث می شود وقتی یک استودیوی جدید را راه اندازی می کنیم در فرصت های بعد با فعال شدن هر کدام از آپشن ها، نیاز به تعویض تجهیزات استودیویی همچون دوربین ها، میزهای میکسر و... نباشد.  علیدادی با بیان این مطلب که تحول تجهیزات، امکانات و خدمات، عملا در فضای فیزیکی نیز شکل جدیدی به خود گرفته، عنوان می کند: در این فضای تغییر و تحول، برخی استودیوهای فرسوده همچون استودیوی شبکه های یک، سه، ورزش و العالم نیز بازسازی شدند که بعد از اچ دی شدن، معاونت محترم سیما فضای فیزیکی جدیدی را تجربه می کند.

همراهی در شرایط تحریم


 علیرضا پورصابر، مدیرکل فنی پخش در گفت وگویی درخصوص پروژه اچ دی سازی در سازمان صداوسیما اظهار می کند: اچ دی سازی در سازمان حدودا از سال ۹۳ با پخش آزمایشی یک شبکه اچ دی شروع به کار کرد و در همان زمان چند شبکه دیگر نیز اچ دی شدند اما به دلیل محدودیت های سازمانی و موضوعات بودجه ای تقریبا متوقف ماند تا سال گذشته که با تاکید و دستور رئیس رسانه ملی و پیگیری های این معاونت، فاز جدید اچ دی سازی به صورت جدی فعال شد.
وی با بیان این که در پروژه اچ دی سازی، بخش های مختلفی همچون مجموعه تولید، حوزه پخش، سیگنال رسانی، انتشار و... به صورت زنجیره وار با یکدیگر فعالیت داشتند، اضافه می کند: تمامی این مجموعه ها به رغم محدودیت های بودجه ای، تجهیزاتی و همچنین موضوع تحریم که به شدت سازمان را در تنگنا و فشار مضاعف قرار داده بود با تلاش تمامی بخش ها، بحمدا... فعالیت خوبی شکل گرفت که تا به امروز بالغ بر ۱۴ شبکه تلویزیونی به صورت اچ دی آماده راه اندازی شدند.
مهندس پورصابر در ادامه می گوید: سال گذشته کار اچ دی سازی شبکه اول به اتمام رسید و بعد از آن شبکه ورزش و استودیوی شبکه سه آماده راه اندازی شد. همچنین شبکه العالم که به زبان عربی است اچ دی سازی شد و به بهره برداری رسید و در حال حاضر نیز تعدادی از شبکه های تخصصی ازجمله شبکه کودک، افق، ایران کالا، نسیم و نمایش آماده راه اندازی هستند و همچنین شبکه خبر که در روزهای آتی به صورت اچ دی آماده بهره برداری خواهد شد. مدیرکل فنی پخش، موضوع آموزش در پروسه اچ دی سازی را مورد توجه قرار داد و می افزاید: ازجمله موضوعات مختلفی که در مسیر اچ دی سازی در دستورکار قرار گرفت آموزش همکارانی بود که با این موضوع مرتبط بودند تا در این پروژه بزرگ به نتیجه مطلوب یعنی کیفی سازی برسیم.

در کیفی سازی بحث هایی همچون امکانات سیگنال رسانی، تجهیزات ضبط، گریم، نور و... مطرح است که اگر در این حوزه ها محدودیت باشد مجبور به تبدیل و تغییر فرمت در مراحل مختلف می شویم که نتیجه و خروجی کار مطلوب مخاطب نخواهد بود، در نتیجه هرچه تبدیل و تغییر فرمت ها کمتر باشد خروجی و ارتقای کیفی بهتر و بیشتری را برای مخاطب خواهیم داشت.
وی به همکاری شرکت های داخلی در پیشبرد پروژه اچ دی سازی و داخلی سازی تجهیزات اشاره می کند و می گوید: شرکت های داخلی مختلفی با تغییراتی که در سازمان صورت گرفت این شرکت ها در پروژه های مختلفی همچون سیستم های اتوماسیون، سیستم های سیگنال رسانی، تجهیزات واسط و بخشی از تجهیزات استودیویی با سازمان همکاری خوبی داشتند که در نهایت از این تجهیزات در پروژه اچ دی سازی به شکل موثری استفاده شد.

 

 کیفیت ۴ برابری تصاویر


مهندس محسن بلادیان، مدیر کل ارتباطات زمینی معاونت توسعه و فناوری رسانه می گوید: تصاویر را با چهار برابر کیفیت فعلی در اختیار بینندگان قرار دادیم.  وی در خصوص ضرورت اچ دی سازی در سازمان صدا و سیما اظهار می کند: توقع مردم از رسانه ملی برای پخش با کیفیت بیشتر و همچنین ارتقای کیفیت محتوا های تولیدی (فیلم، مستند و وقایع ورزشی) در سطح جهانی، منجر به حرکت در جهت گذر از اس دی به اچ دی در رسانه ملی شد.
وی می افزاید: دریافت صدا و تصویر با کیفیت از رسانه ملی مطالبه بحق مردم است و همه تلاش خدمتگزاران رسانه ملی این است که در کنار تولید محتوای پاک و مناسب، برنامه های رسانه ملی با بهترین کیفیت و براساس آخرین فناوری های روز دنیا برای مخاطبان قابل دریافت شود. بلادیان با اشاره به تاثیر این روند روی سلیقه بصری مخاطبان متذکر می شود: این ظرفیت یکی از مطالبات مخاطبان تلویزیون بوده است، چرا که تصاویر را با چهار برابر کیفیت فعلی در اختیار بینندگان قرار می دهد. شفافیت و دقت بالای تصاویر، نمایش رنگ بیشتر و بهتر و افزایش وسعت طول و عرض تصویر از ویژگی هایی است که ظرفیت اچ دی شدن به وجود می آورد.

مدیر کل ارتباطات زمینی درباره روند اچ دی سازی شبکه ها بیان می کند: اچ دی سازی شبکه اول سیما به عنوان شبکه ملی که فراگیرتر از شبکه های دیگر است از اهمیت برخوردار بود، شبکه های سه و ورزش از شبکه هایی هستند که به این کیفیت تصویر بیش از شبکه های دیگر احتیاج دارند، زیرا در فضای ورزشی، رنگ ها و پویایی تصاویر از اهمیت برخوردار است که در کیفیت اچ دی وضوح بیشتری دارند.
به گفته این مدیر فنی، واقعیت این است که در بحث زیرساختی مثل این است که هیچ چیزی وجود ندارد و یک زیرساخت جدید باید ایجاد شود. به همین دلیل این پروسه بسیار سنگین است و به دلیل تحریم های گسترده ای که کشور ما با آن مواجه است، این تغییر وضعیت ها مستلزم هزینه های بسیار و زمان بر شده است.
بلادیان بومی سازی فناوری های فنی را مهم ترین هدف این اداره کل می داند و می گوید: با تلاش های کارشناسان معاونت توسعه و فناوری رسانه و اتکا به توانمندی شرکت های داخلی در سال جهش تولید در این پروژه موفق به بومی سازی بسیاری از فناوری های و کسب دانش فنی شده ایم.

وی گستره این طرح مهم را در مراکز استان ها مهم ارزیابی می کند و می گوید: اداره کل ارتباطات زمینی با توسعه زیر ساخت های لازم ، توانسته است عملیات انتقال تمامی شبکه های ملی را در جام جم در بستر فیبر نوری انجام دهد. همچنین به منظور ارتباط با مراکز صدا و سیما شبکه گسترده ارتباطی با ظرفیت پهنای باند STM-۱ طراحی و ایجاد کرده است که توانمندی انتقال سیگنال شبکه ها را با کیفیت بالا تا مراکز فراهم کرده است. بلادیان راه اندازی این طرح را گام مهمی برای مناطق مرزی می داند و می گوید: این اداره کل به منظور برقراری ارتباط مراکز صدا و سیما با فرستنده های تلویزیونی و FM به منظور انتقال سیگنال به سراسر کشور و بهره مندی هموطنان عزیزمان حتی در مناطق مرزی از شبکه های رسانه ملی، بسترهای فیبرنوری و مایکروویو را به تناسب شرایط جغرافیایی برقرار کرده است. مدیر کل ارتباطات زمینی در پایان بر اهمیت این طرح در پخش برنامه های زنده تاکید می کند: سیگنال رسانی به برنامه های پخش زنده شبکه ها از استودیوهای خارج جام جم از طریق لینک های مایکروویو پرتابل انجام می شود. به این منظور نیز اداره کل ارتباطات زمینی با ابتکار کارشناسان توانست تعدادی از لینک های موجود را به فرمت اچ دی ارتقا بدهد و در هزینه های سازمان صرفه جویی کند.
 

ارتقای گیرنده


مهدی سیاسی فر، مدیرکل فناوری فضایی و ماهواره ای در گفت و گویی در خصوص روند اچ دی سازی در سازمان صدا و سیما به نکاتی اشاره کرد: در اچ دی سازی شبکه ها علاوه بر ضرورت تغییر زیرساخت ها، محتواهای تولیدی نیز باید اچ دی شوند که نیاز به تغییرات در استودیوها، واحد سیارها و... خواهد بود و برای این امر تغییراتی در زنجیره سیگنال های ورودی از جمله سیگنال های دریافتی از ماهواره باید اتفاق می افتاد. در این روند تغییر تمامی تجهیزات پخش های ماهواره ای چه در ارسال و دریافت و چه سیگنال رسانی زنده مانند ایستگاه های متحرک ماهواره ای اتفاقی قابل توجه و گسترده است. تجهیزات سیگنال رسانی در بسیاری از استان ها وجود دارد که باید تمامی این تجهیزات تغییر کنند. شبکه ها به دو صورت برای مردم پخش می شود؛ یکی سیگنال های ماهواره ای برای بینندگانی که در خارج از کشور حضور دارند و روش دوم استفاده از فرستنده های فراوانی که در سراسر کشور داریم. طبیعتا باید به گونه ای عمل کنیم که در ضمن این تغییرات، بدون این که لطمه ای به بینندگان وارد شود بتوانیم یک قابلیت جدید برای مردم در دسترس قرار دهیم. این کار آسانی نیست چون کوچک ترین تغییر و اشتباه می تواند چندین روز باعث از دست دادن بینندگان مان شود. برای عبور از این مرحله دشوار، بستر مناسبی را آماده کردیم تا با همکاری دیگر واحدهای مرتبط، به نوعی این انتقال و تغییر را انجام دهیم که مردم لطمه ای نبینند و با یک جست وجوی ساده بلافاصله بتوانند تمامی شبکه ها را داشته باشند.

این تغییرات به گونه ای برنامه ریزی شده تا مردمی که گیرنده اس دی دارند و توان خرید گیرنده های جدید را ندارند چیزی را از دست نداده بلکه چندین شبکه جدید را نیز دریافت کنند اما بینندگانی که دوست دارند کیفیت دریافت شان را بیشتر کنند لازم است یا با مراجعه به نمایندگی دستگاه مربوط نسبت به ارتقای گیرنده خود اقدام کنند یا دستگاه جدیدی خریداری کنند تا سیگنال شبکه های بیشتر باکیفیت بهتری را دریافت کنند. برخی از این سیگنال ها که عمدتا رویدادهای عامه پسند بیشتری همچون برنامه های ورزشی، فیلم ها و سریال ها را با کیفیت بالا پخش می کنند بیشتر مورد درخواست بینندگان بود که توانستیم با تغییرات مدنظر به این درخواست ها پاسخ مثبت بدهیم تا مردم آنچه را که دوست دارند در اختیار داشته باشند. قدم مهم دیگری که برداشته شده کیفیت UHD است که کیفیتی بالاتر از اچ دی محسوب می شود. این کیفیت بین مردم به اسم ۴K معروف است که اقدامات اولیه برای پخش یک شبکه با کیفیت ۴k را نیز آماده کردیم. این شبکه هم  به صورت ماهواره ای و هم فرستنده های زمینی پخش می شود که این اتفاق خجسته و ارزشمند در نهم آذرماه رسما افتتاح خواهد شد. بینندگانی که تمایل دارند تمام شبکه های جدید را داشته باشند باید گیرنده هایشان به تجهیزاتی که DVBS۲ MPEG۴ و HEVC را بتوانند دریافت کنند ارتقا پیدا کند. البته چهار شبکه پربیننده را نیز به صورت MPEG۴ پخش می کنیم که این شبکه ها با گیرنده هایی که فقط MPEG۴ دارند هم قابل دریافت است تا دارندگان این دستگاه ها که توانایی خرید یا ارتقای سیستم خود را ندارند نیز از از این تغییرات بهره مند باشند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4pebd2