پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/21 12:46
کد خبر: 2904

فعالیت غیرقانونی کشتی های چینی در دریای عمان لو رفت+عکس

به گفته عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، کشتی های چینی با ماهی یاب و امکانات پیشرفته، شبانه اقدام به صید غیرقانونی در سواحل کشور می کنند.

بهمن سال ۹۷ ، وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخگویی به سوال نمایندگان مجلس درباره حضور کشتی های صیادی چینی در دریای عمان، به بهارستان رفت و توضیحاتی را ارائه داد که نتوانست نمایندگان را قانع کند، همان سال مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست و رئیس سازمان شیلات ایران هم در پاسخ به انتقادها یا حضور چینی ها را تکذیب کردند یا از همکاری چینی ها برای برای صید فانوس ماهیان گفتند و اشاره ای به صید غیرقانونی نداشتند، اظهاراتی که چندان مورد قبول واقع نشد.

 

 

حالا پس از دوسال دوباره بحث حضور چینی ها و صید غیرقانونی آن ها مطرح شده اما این بار نگرانی ها نسبت به سال ۹۷ بیشتر شده است، براساس گزارشی که شرق نوشته است، خلیل الله درخشان، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در این باره می گوید: ازآنجاکه این کشتی ها اکوفایندر (ماهی یاب) دارند، شبانه گله های ماهی را شناسایی کرده و این گله ها را شکار می کنند.

 

او ادامه می دهد: ارزش محموله ای که در یک شب شکار می شود، گاه به اندازه قیمت خود کشتی هاست،در حال حاضر از ۹۱ کشتی چینی که فعالیت صید و صیادی در ایران را به نزدیک دو دهه عقب تر بازگردانده اند، هنوز ۱۷ کشتی باقی مانده است که همچنان ذخایر آب های جنوب را قلع و قمع کند.

 

 

درخشان یادآور می شود: ۸۰ درصد صید کشتی های چینی باید میکتوفیده و میگوی شیشه ای باشد و ۲۰ درصد صید ضمنی شامل ماهی های خوراکی در تور این شناورها قابل پذیرش است. در حالی که نسبت صید کشتی های چینی دقیقا برعکس است.

 

 

صید گله های میش ماهی توسط چینی ها

به گفته عضو شورای مرکزی خانه کشاورز این روزها یعنی تیر و مرداد، فصل صید میش ماهی است. این ماهی یک کیسه بادی در داخل بدن دارد که خیلی گران قیمت است و کیلویی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان فروش می رود. با این کیسه نخ پزشکی درست می کنند و به گفته صیادان محلی با کشتی های چینی این روزها گله های میش ماهی نصیب چینی ها می شود.

 

 

بیکاری ۱۵۰۰ نفر از صیادان ایرانی

درخشان می گوید: یک کشتی ۴۰۰ تنی در یک هفته به اندازه ۵۰ تا لنج صید می کند. هر لنج برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد می کند. با فعالیت کشتی های چینی نان هزارو ۵۰۰ نفر آجر می شود. یک کشتی که ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن ظرفیت دارد، فقط برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد می کند.

 

 

کاهش دخایر آبزیان

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی، درباره فعالیت کشتی های چینی در آب های ایران به «شرق» می گوید: با فعالیت این کشتی ها، حجم ذخایر آبزیان به شدت کم شده و زیستگاه طبیعی ماهیان دچار مشکل شده است.

 

 

 

 

او اضافه می کند: اگرچه دوستان می گویند کشتی ها چینی نیستند و شرکت ها ایرانی هستند اما گزارش های متقنی به ما رسیده است که شرکت هایی تشکیل داده اند با مشارکت ۴۹ درصد چینی ها و ۵۱ درصد از افرادی که نمی دانم اصطلاح ژن خوب برایشان به کار ببریم یا نه.

 

 

منبع: کاماپرس


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/39n9w2