شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/05/26 11:36
کد خبر: 4002

راهکارهایی برای کاهش استرس در کنکور

هادی معتمدی، متخصص حوزه روانشناسی به تشریح چگونگی رفع استرس‌های ناشی از کنکور برای داوطلبان پرداخت.

 داوطلبان آزمون سراسری امسال در حالی طی روزهای 30 و 31 مرداد و یکم شهریور در آزمون سراسری شرکت می‌کنند که از یک سو بعد از چند سال زحمت می‌توانند ماحصل نتایج را ببینند اما استرس زیادی در این روزها متحمل می شوند.

 

خانواده ها به فرزندان فشار وارد نکنند

هادی معتمدی، روانشناس درباره چگونگی مهار استرس‌های ناشی از کنکور گفت:  هر استرسی نیازمند مدیریت آن است.  برای مثال وقتی فرد استرس دیر رسیدن به محل کار را دارد برای زود بیدار شدن برنامه‌ریزی می‌کند.

 او تاکید کرد:   کنکور باید در زمان مشخص برگزار شود تا داوطلبان برای آن زمان آماده باشند. تغییرات در کنکور باعث تشدید استرس در بین داوطلبان شده است، چون به‌دلیل شیوع کرونا مسئولان امر برنامه‌ریزی مناسبی برای برگزاری کنکور نداشتند.

 

این روانشناس افزود:  از بعد خانوادگی پدر و مادرها برای هر مسئله‌ای به اندازه ارزش آن به فرزند فشار وارد می‌کنند. در این میان برخی از خانواده‌ها این مقوله را در حد مرگ و زندگی برای فرزندشان می‌دانند، در حالی که  مسئله مرگ و زندگی برای بچه‌ها نباید وجود داشته باشد، چون امکان اتفاقات متعدد و  تغییر رشته وجود دارد.

 

 

این روانشناس تاکید کرد:  بنابراین قبولی در کنکور ماجرای مرگ و زندگی نیست و برخی از  پدر و مادرها در این باره استرس به فرزندشان وارد نکنند و باید به خانواده‌ها آموزش داد تا به فرزندان استرس وارد نکنند.

 

معتمدی افزود:  از سوی دیگر اغلب داوطلبان در سنین 18 ،19 و 20 ساله و در اوج جوانی هستند و در صورت عدم موفقیت می‌توانند سال آینده نیز شانس خود را در قبولی کنکور  و رشته‌های دیگر امتحان کنند.

 

داوطلبان برای مهار استرس کنکور چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

به گفته او در صورت عدم موفقیت در کنکور می‌توان شکست‌ها را جبران کرد. داوطلبان در راستای مدیریت استرس می‌توانند ساعت خواب خود را مشخص کنند. در این اقدام هر شب سر ساعت مشخص بخواند و  غذاهای سنگین مصرف نکنند.

 

 معتمدی اظهار کرد:  داوطلب باید ورزش کرده و حدالامکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کند. همچنین این افراد برای حفظ آرامش خود ورزش و غذای سالم مصرف کنند. در صورت وجود استرس می‌توانند به مشاوره مراجعه و از داروهای ضداسترس طبق تجویز پزشک استفاده کنند. درضمن افراد می‌توانند برای کسب آرامش از  ورزش یوگا کمک بگیرند.

 

او درباره تغذیه داوطلبان در روز آزمون گفت:   داوطلبان در روز آزمون حتما صبحانه کامل مصرف کنند. در صبحانه از  عسل و چای شیرین را بگنجاند و از مصرف تخم مرغ و پنیر پرهیز کنند.

 

منبع:برنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/27gen2