دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/06/09 18:23
کد خبر: 4459

شب احیا و عزاداری دیدنی مردم در کربلا+فیلم

همزمان با شب عاشورا، کربلا غرق ماتم شد و جمعی از عاشقان حسینی با رعایت نکات بهداشتی و احیای این شب، در گوشه و کنار این قطعه از بهشت به عزاداری و راز و نیاز پرداختند.

 

 

کربلا همزمان با شب عاشورای حسینی با وجود قرنطینه شهر و جلوگیری از ورود زائران، مملو از جمعیت بود و‌ عزاداران حسینی از قبل از اذان مغرب خود را به حرم ارباب رسانده بودند و هر کسی با روشی به عزاداری می‌پرداخت.

 

عاشورا

 

دسته‌های عزاداری امام حسین (ع) از اطراف در حالی که سعی داشتند با استفاده از ماسک و رعایت بهداشت حرکت کرده و به سمت حرم سیدالشهدا (غ) مشرف شوند، اما ازدحام جمعیت در حوالی حرم مانع از حرکت منظم دسته‌ها می‌شد.

 

عاشورا

 

با این وجود در بین‌الحرمین با توجه به اینکه با کفپوش‌های قرمز مفروش و بخشی از آن برای حرکت دسته‌های عزاداری بسته شده است، فاصله عزاداران بهتر حفظ و از ازدحام جمعیت جلوگیری aد. اما باز هم در ساعاتی به دلیل خیل عزاداران برای تشرف به حرم سیدالشهدا (ع) کنترل جمعیت امکان‌پذیر نبود.

 

عاشورا

افزایش گیت‌های امنیتی و ضدعفونی برای سلامت زوار در شب عاشورا

 

برای ایجاد امنیت لازم، گیت‌های اطراف حرم افزایش یافت و زائران و عزاداران حسینی پس از گذر از گیت‌های انتظامی و همچنین گیت ضدعفونی در اطراف حرم به سوی بین‌الحرمین مشرف شدند. در اطراف حرم‌های کربلا نیز همزمان با شب عاشورا ماشین‌های ضدعفونی معابر در چندین نوبت اقدام به ضدعفونی محل تردد زوار و دسته‌های عزاداری کرد.

 

برپایی موکب‌ها با وجود کرونا

در اطراف بین‌الحرمین نیز موکب‌های پذیرایی از زوار، همچون گذشته و البته با رعایت نکات بهداشتی آماده پذیرایی از زائران بودند و در هر قسمتی از خیابان‌های منتهی به حرم سیدالشهدا (ع)، موکب‌ها از زوار می‌خواستند که لحظاتی تأمل کرده و از آنها میزبانی کنند؛ به طوری که برخی با دادن غذای نذری و برخی با دادن آب به استقبال عزاداران حسینی می‌رفتند.

 

عاشورا

 

پس از ورود به محدوده بین‌الحرمین، به دلیل تعداد بالای زوار همزمان با شب عاشورای حسینی، برخی از زائران سعی می‌کردند دیگر به سمت حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) مشرف نشده و در همان بین‌الحرمین به عزاداری بپردازند.

 

عزاداری شب عاشورا در کربلا همراه با تصاویر حاج قاسم و ابومهدی المهندس

با توجه به اینکه امسال، نخستین عاشورا در نبود شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است، برخی از عزاداران حسینی در نزدیکی ضریح امام حسین (ع) تصاویری از این دو شهید بزرگوار را در دست داشتند و به نیابت از آنها به زیارت پرداختند.

 

عاشورا

وداع با سقای دشت کربلا با روشن کردن شمع در حرم عباسی

 

دسته‌های عزاداری نیز یکی پس از دیگری به سمت حرم امام حسین (ع) حضور یافته و برخی از عزاداران با شمع‌هایی به سمت حرم حضرت عباس (ع) مشرف شدند و مراسم وداع را با در دست داشتن شمع‌های روشن در حرم آن حضرت برگزار کردند.

 

احیای شب عاشورا در کربلا/ نیایش عزاداران در حرم حسینی

عاشورا

هر لحظه بر تعداد زائران و عزاداران حسینی همزمان با شب عاشورا در کربلا افزوده می‌شد و مردم کربلا از قومیت‌های مختلف با آداب خاص عزاداری می‌کردند.

پس از شیوع کرونا مرزهای عراق بسته شده و استاندار کربلا نیز با توجه به شیوع کرونا از عدم پذیرش به این شهر تا ۱۳ محرم خبر داده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3kx9a4