سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/06/11 10:01
کد خبر: 4530

طرز تهیه ی قطاب به آسان ترین شکل+عکس

قطاب از جمله شیرینی هایی است که ارزش غذایی بالایی دارد و سوغات چند شهر از کشور عزیزمان می باشد. این نوع شیرینی با شکل های متنوع و طعم خاص خود طرفداران بسیاری دارد با ما باشید تا طرز تهیه این نوع شیرینی را ببینید.

شیرینی قطاب نوعی شیرینی ایرانی است. یکی از لذیذترین، شناخته شده‌ترین و پرطرفدارترین شیرینی‌های یزدی قطاب است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. و تنوع بالایی در شیرین جات دارد. برای طرز تهیه آن با ما در نیک صالحی همراه باشید.

 

مواد لازم شیرینی قطاب

خمیر قطاب:

• دو عدد زرده تخم مرغ

• نصف پیمانه ماست

• نصف پیمانه روغن

• یک قاشق مرباخوری پیکینگ پودر

• ۱۵۰ گرم آرد

داخل قطاب:

• ۲۵۰ گرم بادام پوست گرفته و چرخ کرده

• ۱۲۰ گرم پودر قند

• یک قاشق سوپخوری هل کوبیده نرم

 

طرز تهیه شیرینی قطاب

۱. زرده تخم‌مرغ، ماست، روغن و پیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید. سپس آرد را کم‌کم به این مواد اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر به ‌صورتی در بیاید که به‌دست نچسبد.ولی زیاد هم سفت نشود و حالت کشسان داشته باشد. سپس خمیر را مدت ۲ ساعت کنار بگذارید تا به اصطلاح ور بیاید.

۲. برای تهیه مواد داخل قطاب، بادام، پودر قند و هل را با هم مخلوط کنید. از خمیری که درست کرده بودید گلوله ای به اندازه یک پرتقال بردارید. کمی آرد روی میز بپاشید و خمیر را با وردنه به قطر تقریبا نیم سانتی متر باز کنید.

سپس با دهانه استکان دایره هایی روی خمیر درآورید و در وسط هر دایره از مخلوط بادام و هل و پودر قندی که درست کرده اید، بگذارید.سپس لبه های خمیر را روی هم بیاورید و اطراف آن را به‌هم بچسبانید و با دست چین بدهید.بقیه قطاب ها را به همین صورت آماده کنید

۳. قطاب ‌ها را می‌توانید هم در روغن سرخ کنید و هم درون فر بگذارید. برای سرخ کردن قطاب ها باید یک ظرف گود را با روغن فراوان داغ کنید و قطاب ها را داخل آن سرخ کنید.

همچنین بخوانید :  طرز تهیه ژله شکری‌های نوستالژیک برای هفت‌سین 97

۴. اگر هم خواستید از فر استفاده کنید، آنها را با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۸۰ درجه سانتی گراد) به مدت نیم ساعت درون فر قرار دهید.بعد از سرد شدن قطاب ها، آنها را در پودر قند بغلتانید.

 

شیرینی قطاب

شیرینی قطاب

 

معرفی خوراکی سنتی یزدی قطاب

این شیرینی از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی شهرهای یزد و کرمان است.بنا به شنیده‌ها و مستندات، پیشینه این شیرینی به اواخر دوره قاجار برمی گردد.

قطاب (Qottab) یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانه که جزء میراث ناملموس استان یزد ثبت ملی شده. قطاب، مثل شیرینی پادرازی، برنجی و بسیاری دیگر از شیرینی های ایرانی در استان های مختلف به سبک های متفاوتی تهیه می شه که دو نوع اصلی اون “قطاب یزدی” و “قطاب کرمانی” نام داره، نوع سومی هم به نام “قطاب عسلی” وجود داره که بجای پودر قند از عسل برای شیرین کردن استفاده می‌شه.

 

قطاب

 

قطاب

ساختار قطاب از یک لایه خارجی یعنی “خمیر یا نون قطاب” و قسمت “مغزی” تشکیل شده. خمیر از  ترکیب آرد، ماست، روغن و زرده تخم مرغ تهیه می شه و مغزی ترکیبی از انواع خشکبار پودر شده به همراه پودر قنده، مثلا در قطاب یزد از بادام پودر شده و قطاب کرمانی از پسته پودر شده به همراه پودر قند و هل به عنوان مغزی استفاده می شه. از مزایای قطاب امکان ایجاد تنوع در مغزی (بادام، پسته، گردو)، تنوع در نوع طبخ (سرخ کردن در حمام روغن به روش سنتی یا پخت در فر) و تنوع در نحوه فُرم دهیه. خمیر قطاب به دو شکل گرد و هلالی فرم داده می شه.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4bnr84