دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/06/12 08:56
کد خبر: 4556

زندگینامه کتایون ریاحی زلیخای سینمای ایران+عکس

در این بخش از سایت ستاره پارسی بیوگرافی کتایون ریاحی بازیگر محبوب سینمای ایران به همراه عکس های وی مشاهده خواهید کرد.

کتایون ریاحی زاده ۱۰ دی ۱۳۴۰ است. کتایون ریاحی زاده متولد تهران است. کتایون ریاحی زاده هنرپیشه سینما و تلویزیون است. کتایون ریاحی زاده دارای یک فرزند به نام پوریا می‌باشد که موسیقیدان و دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی است. کتایون ریاحی خواهر علیرضا ریاحی از دیگر بازیگران سینما در ایران است.

 

 

کتایون ریاحی

 

زندگی شخصی

 خانواده

کتایون ریاحی بازیگر محبوب کشورمان از پدری شیرازی  و مادر وی گیلانی تبار زاده شده است.پدر وی اردشیر ریاحی پزشک ارتوپد در بیمارستان چمران شیراز است، مادرش گیتی ریاحی نیز به شغل  طراح لباس مشغول است.کتایون ریاحی تنها یک برادر بنام علیرضا دارد که بازیگر می باشد.

 

کتایون ریاحی و پسرش

پسر کتایون ریاحی

 

تحصیلات

کتایون ریاحی کارشناس ادبیات و انسان شناسی است.

 

ازدواج اول

 کتایون ریاحی قبل از شروع بازیگری با فرشید رحیمیان ازدواج کرد و از وی صاحب یک فرزند پسر بنام پوریا شد، این زندگی در نهایت به جدایی و طلاق انجامید

 

بیوگرافی فرشید رحیمیان همسر کتایون ریاحی + تصاویر

 

ازدواج دوم

خانم ریاحی در دومین تجربه خود با مسعود بهبهانی ازدواج کرد که وی از سهامداران اصلی شرکت اویل ورد آمریکا می باشد و بیشتر در خارج از کشور حضور دارد

 

با این حال خبرهایی تایید نشده حاکی از جدایی این دو می باشد

کتایون ریاحی و همسرش

همسر کتایون ریاحی 

 

فرزند

وی دارای یک فرزند به نام پوریا می‌باشد که موسیقیدان و دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی است.پدر پوریا  فرشید رحیمیان میباشد.

 

کتایون ریاحی

 

خصوصیات

خانوم بازیگر شنونده‌ ای خوش‌ بین و سخنوری خوش‌ بیان و پراحساس است، در زمان‌ هایی که باید صحبت کند اظهار فضل می‌ کند و در بیشتر مواقع ترجیح می‌ دهد شنونده باشد .او ادامه می دهد که تحمل رنج و سختی دیگران و اطرافیانش را ندارد و به خاطر شرایط روحی خودش برای برطرف کردن سختی ها و مشکلات اطرافیانش هر کاری که از عهده اش برآید انجام می دهد.

 

تاسیس بنیاد خیریه

این بازیگر که همواره در انجام فعالیت های بشردوستانه پیش قدم بود توانست 3 اسفند 1391 طی مراسمی نخستین بنیاد نیکوکاری در جزیره کیش را تاسیس کند

 

بنیادی که کیش مهر کتایون نامیده شد و به اختصار کمک نام گرفت

 

بنیاد در راه کمک به ناشنواها

 این بنیاد مختص کودکان ناشنواست، فعالیت اصلی این بنیاد برای بچه های ناشنوای مادرزادی است که با عمل جراحی کاشت حلزونی، شنوایی خود را به دست می آورند

 

از کار تا فعالیت اجتماعی

من از سال 1356 که 16 ساله بودم هم درس می خواندم و هم بعنوان معلم حق‌ التدریس در آموزش و پرورش تدریس و در کنار آن در یک تولیدی لباس نوزاد هم کار می کردم

 

دوره کمک‌ های اولیه در هلال احمر را دیدم و به شکل افتخاری در انجمن حمایت از معلولین فعالیت داشتم و نوشتن هم یار همیشگی‌ اش بود

 

 

کتایون ریاحی و ماجرای جالب خداحافظی از بازیگری به درخواست پسرش /سبک زندگی، بیوگرافی و نوع پوشش افراد مشهور(87)

 

شروع با نویسندگی

در کنار یادداشت ها و قصه هایی که برای خود می نوشت شروع به قصه نویسی برای کودکان کرد که آنها را از طریق نوار کاست و یا کتاب منتشر می نمود

 

ورزش

 کتایون ریاحی به گفته خودش سعی می کند صبح‌ ها ورزش صبحگاهی داشته باشد بعلاوه یوگا، شنا و دوچرخه‌ سواری هم ورزش‌ های مورد علاقه اوست که گاهی به آنها می پردازد

 

رنج‌ های دیگران آزارش می‌ دهد و برای بهتر کردن شرایط روحی خودش هم شده کاری برای آنها انجام می‌ دهد

 

 

تلویزیون نمی بینم

 من اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کنم و به همین دلیل نمی‌ توانم درباره سریال‌ ها و برنامه های مناسبتی و غیرمناسبتی که پخش می‌ شوند نظر بدهم

 

حواشی

جنجال حضور در کنسرت ابی

پس از انتشار تصویری از کنسرت خواننده لسانجلسی که شباهت زیادی به کتایون ریاحی داشت جنجال های زیادی برای این بازیگر پیش آمد که زمان مشخص کرد تمام مشکلات به خاطر شباهت همسر خواننده مذکور به کتایون ریاحی بوده است.

 

برخی افراد سرشناس مانند مرحوم فرج الله سلحشور که کارگردانی فیلم یوسف پیامبر را نیز عهده دار بود اظهار نظرهایی در این مورد کردند. با مشخص شدن اینکه شخص مذکور کتایون ریاحی نبوده است این ماجرا خاتمه یافت.

 

کتایون ریاحی به این شایعه واکنش نشان داد و حضورش را کنسرت خواننده لسانجلسی تکذیب کرد. وی گفت : شایعات و عکس های منتسب به من در فضای مجازی صحت ندارند. متاسفم که در جامعه مترقی مثل ایران بعضی از مردم با بر خبری درصدد تخریب چهره های شناخته شده هستند.

 

 

کتایون ریاحی | آشنایی با کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون ایران

 

فعالیت هنری

ورود کتایون ریاحی به تلویزیون و حرفه بازیگری

کتایون ریاحی در سال ۶۴ یعنی زمانی که ۲۴ سال داشته است توانست برای اولین بار وارد کار بازیگری و تلویزیون شد. او با بازی در سریال زیر سایه همسایه اولین سریال خود را بازی کرد.

 

ورود کتایون ریاحی به سینما

کتایون ریاحی در سال ۶۶ با بازی در فیلم خبرچین توانست برای اولین بار وارد سینما شود اما این فیلم به دلایلی که گفته نشده متوقف شد. مدتی پس از آن برای بازی در فیلم پاییزان ساخته رسول صدرعاملی انتخاب شد.

 

کتایون ریاحی در اولین کار سینمایی خود یعنی فیلم پاییزان موفقیت چندانی به دست نیاورد. او در سال ۷۲ تا ۷۴ با بازی در سریال پدر سالار به کارگردانی اکبر 

خواجویی توانست خود را به مردم و جامعه هنری معرفی کند. کتایون ریاحی در سریال پدر سالار نقش یکی از عروس های خانواده را بر عهده داشت و به خوبی از عهده این نقش برآمد. آغاز شهرت کتایون ریاحی در سال های ۷۷ تا ۷۹ با بازی در سریال روزهای زندگی به کارگردانی سیروس مقدم اتفاق افتاد. او در همین سال ۷۹ با بازی در سریال پس از باران به کارگردانی سعید سلطانی شهرت زیادی به دست آورد. سال ۷۹ برای کتایون ریاحی از نظر کاری و شهرت سال بسیار پرباری بود چرا که در همین سال با بازی در سریال شب دهم به کارگردانی حسن فتحی شهرت خود را دو چندان کرد. ناگفته نماند که او در سریال های پس از باران و شب دهم بازی بسیار درخشانی از خود نشان داد.

 

 

کتایون ریاحی و پانته آ بهرام در فیلم بانوی من

پانته آ بهرام و کتایون ریاحی در بانوی من

 

 

کتایون ریاحی در سال ۸۰ فیلم شام آخر به کارگردانی فریدون جیرانی را بازی کرد که در این فیلم نیز بازی زیبایی از خود نمایش داد. علاوه بر این، موضوع فیلم شام آخر نیز در آن سال ها بسیار موردتوجه مخاطبین قرار گرفت. کتایون ریاحی برای بازی درخشانی که در این فیلم داشت نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شد.

 

کتایون ریاحی در سال ۸۱ با بازی در فیلم این زن حرف نمی زند به کارگردانی احمد امینی به خاطر بازی زیبایی که از خود نشان داد یک بار دیگر توانست نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشن خانه سینما شود.

 

بازی کتایون ریاحی در نقش زلیخا در سریال یوسف پیامبر

کتایون ریاحی در سال ۸۷ در نقش زلیخا در سریال یوسف پیامبر بار دیگر به تلویزیون آمد. او به خوبی توانست نقش زلیخا را بازی کند. این سریال و همچنین بازی چشمگیر و درخشان کتایون ریاحی در این سریال توجه همه مردم و جامعه سینمایی ایران را به خود جلب کرد. سریال یوسف پیامبر اوج شهرت کتایون ریاحی بود.

 

کتایون ریاحی در سریال یوسف پیامبر

کتایون ریاحی در نقش زلیخا

 

کتایون ریاحی بعد از بازی در سریال یوسف پیامبر یعنی در سال ۸۸ نامه ای خطاب به سیما فیلم نوشت که در آن عنوان کرده بود که برای همیشه از کار بازیگری خداحافظی می کند و دیگر در هیچ فیلم و سریالی بازی نمی کند. فرج الله سلحشور کارگردان سریال یوسف پیامبر جزئیات خداحافظی کتایون ریاحی از بازیگری را عنوان کرد و گفت خانم ریاحی به دلیل فضای نامناسب سینما در ایران این تصمیم را گرفته است و همچنین او می خواهد تجربه شیرین نقش زلیخا برای همیشه در ذهنش باقی بماند.

 

بازگشت کتایون ریاحی به تلویزیون و بازیگری

کتایون ریاحی بعد از مدت های زیاد دوری از بازیگری و تلویزیون و سینما، در تیر ماه ۹۵ در برنامه خندوانه رامبد جوان حضور یافت و در میان صحبت هایش عنوان کرد که دوست دارد کار بازیگری در سینما و تلویزیون را دوباره ادامه دهد.

 

 

کتاب های کتایون ریاحی

کتایون ریاحی در سال ۹۳ کتاب هایی که خودش نویسنده آن ها است را منتشر کرد. اولین کتاب او که «یک پنجره برای من» نام دارد از طرف انتشارات شمع و مه منتشر شد. این کتاب حاوی ۸ نمایشنامه می باشد. طرح روی جلد این کتاب نیز تصویری از عباس کیارستمی است. در قسمت مقدمه این کتاب، رضا درستکار به قسمت های گوناگونی از بیوگرافی و زندگینامه کتایون ریاحی اشاره کرده است. کتاب دوم کتایون ریاحی نیز با عنوان «ماهی قرمز کوچولو» می باشد که موضوع آن یک داستان مصور برای کودکان است. کار گرافیکی این کتاب را نگین احتسابیان انجام داده است. کتاب ماهی قرمز کوچولو نیز توسط انتشار شمع و مه منتشر شده است.

 

کتایون ریاحی در فیلم این زن حرف نمیزند

این زن حرف نمی زند با بازی کتایون ریاحی

 

فیلم های کتایون ریاحی

۱۳۸۷: دعوت – شیرین

۱۳۸۲: تارا و تب توت فرنگی

۱۳۸۱: این زن حرف نمی زند – بانوی من – جایی دیگر

۱۳۸۰: شام آخر

۱۳۷۵: لاک پشت

۱۳۷۴: ماه مهربان

۱۳۷۱: قافله – تماس شیطانی

۱۳۶۹: حکایت آن مرد خوشبخت – آپارتمان شماره ۱۳

۱۳۶۷: کشتی آنجلیکا – آخرین لحظه

۱۳۶۶: غریبه – پاییزان – خبرچین

 

سریال های کتایون ریاحی

۱۳۸۷: یوسف پیامبر

۱۳۸۴: مرده متحرک

۳۸۱: عروج

۱۳۷۹-۱۳۸۰: شب دهم

۱۳۷۸-۱۳۸۱: روشن تر از خاموشی

۱۳۷۸-۱۳۷: پس از باران

۱۳۷۷-۱۳۷۸: روزهای زندگی

۱۳۷۶-۱۳۷۷: خبرنگار خارجی – فردا دیر است – شرکت

۱۳۷۶: بازگشت پرستوها

:‌صدای صنوبر

۱۳۷۴: پهلوانان نمی میرند – شیخ مفید

۱۳۷۳: عاطفه – پدر سالار

۱۳۷۲:‌ همسایه ها

۱۳۷۱: دردسر

۱۳۶۴: سایه همسایه (زیر سایه همسایه)

 

کتایون ریاحی در فیلم پاییزان

 

جوایز کتایون ریاحی

در سال ۸۱ برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم شام آخر از جشنواره فیلم قاهره شد.

در سال ۸۰ نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم شام آخر از جشنواره فیلم فجر شد.

در سال ۸۲ نامزد دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم این زن حرف نمی زند از جشن خانه سینما شد.

در سال ۸۱ نامزد دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم شام آخر از جشن خانه سینما شد

در سال ۸۲ نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم شام آخر از سومین دوره انتخاب بهترین های سال در سایت ایران اکتور شد.

در سال ۸۳ نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم این زن حرف نمی زند از چهارمین دوره انتخاب بهترین های سال در سایت ایران اکتور شد.

در سال ۸۲ برنده دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم این زن حرف نمی زند از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد.

در سال ۹۰ برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن سریال درام برای بازی در سریال یوسف پیامبر از جشن حافظ شد.

در سال ۸۲ برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم این زن حرف نمی زند از جشن حافظ شد.

در سال ۸۱ برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن سریال درام برای بازی در سریال شب دهم از جشن حافظ شد.

 

افتخارات کتایون ریاحی

برای بازی در سریال پس از باران در جشنواره سیما به عنوان بازیگر برگزیده انتخاب شد.

برای بازی در سریال فردا دیر است در جشنواره سیما به عنوان بازیگر برگزیده انتخاب شد.

برای بازی در سریال روزهای زندگی در جشنواره سیما به عنوان بازیگر برگزیده انتخاب شد.

برای بازی در سریال شب دهم در جشنواره سیما به عنوان بازیگر برگزیده انتخاب شد.

برای بازی در سریال یوسف پیامبر در جشنواره سیما به عنوان بازیگر برگزیده انتخاب شد.

کتایون ریاحی همچنین عنوان بهترین بازیگر مردمی از جشنواره سیما را به خود اختصاص داد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3ewl63