پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/06/14 06:52
کد خبر: 4605

جزئیاتی از حضور در مدارس که والدین و دانش آموزان باید رعایت کنند

: وزیر آموزش و پرورش از واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش خبر داد و گفت: مدارس کشور در تمام مناطق از 15 شهریور دایر است.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، اظهار کرد: ما دو اولویت بسیار مهم داریم که هر تصمیمی تحت این دو اولویت است که اولی، سلامت است و هیچ تصمیمی نخواهیم گرفت، مگر اینکه سلامت در آن لحاظ شود و اولویت دوم، تداوم آموزش است.

 

وی ادامه داد: تجربیات دنیا را هم در این خصوص بررسی می‌کنیم؛ مدارس برخی کشورها از جمله مدارس کشورهای اروپا و آسیای جنوب شرقی از یک هفته قبل باز شده است و هیچ آموزشی هم جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود بنابراین اولویت آموزش حضوری، اصل است.

 

تفاوت معناداری بین مناطق سفید، زرد و قرمز نیست/ همه مناطق پرخطر هستند

حاجی میرزایی اضافه کرد: عنوان شده است تفاوت معناداری بین وضعیت‌های مختلف سفید، زرد و قرمز نیست و می‌گویند حتی از وضعیت سفید بیشتر نگران هستیم چون عدم رعایت پروتکل‌ها موجب می‌شود این مناطق به سرعت تبدیل به منطقه زرد و قرمز شوند و بر همین اساس باید همه مناطق را مناطق پرخطر دانست و رعایت پروتکل‌ها را در نظر گرفت پس در تمام مناطق کشور، یک پروتکل رعایت شود.

 

وی به رعایت پروتکل سلامت در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: از جمله این موارد می‌توان به رعایت فاصله یک متر بین دانش‌آموزان در کلاس درس، عدم افزایش زمان کلاس درس بیشتر از ۳۵ دقیقه، توقف فعالیت‌های ورزشی و برنامه صبحگاهی مدارس، تفاوت در زمان تردد دانش‌آموزان به مدرسه، ضدعفونی مدارس و استفاده از ماسک توسط معلمان و دانش‌آموزان اشاره کرد؛ هر جا که بتوانیم این پروتکل ها را رعایت کنیم، کلاس‌ها را دایر خواهیم کرد.

 

۳۸ درصد مدارس بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز دارند

وزیر آموزش و پرورش به وضعیت تراکم مدارس و تعداد دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: ۶۲ درصد مدارس دارای جمعیت کمتر از ۱۰۰ نفر و ۴۰ درصد مدارس دارای جمعیت کمتر از ۵۰ دانش‌آموز هستند یعنی مانند شرایط عادی و روزهای طبیعی مدارس است و می‌توانند کلاس‌های درس را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنند.

وی اضافه کرد: ۳۸ درصد مدارس بالای ۱۰۰ دانش‌آموز دارند که متناسب با متراژ مدرسه و کلاس به شورای مدرسه اختیار دادیم که دانش‌آموزان را گروه‌بندی کنند و بر اساس آن به مدرسه بیایند

.

پیش‌بینی پروتکل‌های سخت‌گیرانه سلامت در آموزش و پرورش

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه بر این اساس همه مدارس را در ۱۵ شهریور باز می‌کنیم، گفت: مدارسی که امکان رعایت پروتکل هست، به شکل طبیعی هر روز دایر هستند و اگر کلاس پرجمعیت باشد، دو گروه می‌شوند که ۷، ۸ درصد کلاس‌ها خیلی پرجمعیت هستند و ممکن است سه گروه شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که «قبلا اعلام کردید که مدارس بر اساس سه سناریو است و چرا تغییر کرد»، گفت: نمی‌شود که هر خانواده‌ای هر روز بپرسد در چه شرایطی هستیم و آیا امروز فرزندمان را به مدرسه بفرستیم یا نفرستیم. البته ما هر هفته اوضاع را رصد می‌کنیم و پروتکل‌های سخت‌گیرانه را در آموزش و پرورش ایجاد کردیم و همه کادر ستادی قرار شد تک تک به مدارس سر بزنند.

 

فعالیت سرویس مدارس بر اساس پروتکل است/ «ضدعفونی» قبل و بعد از حضور دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش درباره فعالیت سرویس مدارس، اظهار کرد: خانواده‌ها از سرویس مدارس می‌توانند استفاده کنند که فعالیت سرویس مدارس بر اساس پروتکل است؛ به عنوان مثال قبل و بعد از حضور دانش‌آموزان باید ضدعفونی شود.

وی در خصوص قوانین درباره رانندگان سرویس مدارس نیز افزود: مجموعه‌ای در وزارت کشور مسؤولیت سرویس مدارس را دارد و در این خصوص پروتکل وجود دارد و انجمن اولیا و مربیان هم به خانواده‌ها آموزش می‌دهد.

 


خبرمرتبط:صبح روز شنبه والدین از باز بودن مدارس و تشکیل کلاس ها مطمئن شوند+ویدئو


 

به دانش‌آموزان یاد دهیم که از خودشان مراقبت کنند

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: این کار به خوبی پیش نخواهد رفت مگر با خانواده‌ها همکاری کنند؛ باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم و به دانش‌آموزان هم یاد دهیم که از خودشان مراقبت کنند. چون در زمینه کرونا آینده روشن وجود ندارد و نمی‌توانیم منتظر بمانیم که چه زمانی پایان می‌یابد.

وی درباره آموزش دروس به صورت مجازی و تخصصی گفت: عنوان شده است که حتی در مناطق سفید هم از آموزش مجازی استفاده شود و در کنار آموزش حضوری باشد؛ سازمان پژوهش در این خصوص راهنمای درسی دارد که چه دروسی به صورت حضوری و چه دروسی به صورت مجازی باشد که عمدتا دروس تخصصی به صورت حضوری و دروس عمومی به صورت مجازی است.

 

قرار نیست دانش‌آموزان در مدرسه بازی کنند

وزیر آموزش و پرورش در خصوص نگرانی خانواده‌ها از حضور فرزندانشان در مدارس، اظهار کرد: پروتکل‌ها سخت‌گیرانه است؛ مثلا اگر در خانواده دانش‌آموزان، فردی مبتلا به کرونا شود نباید دانش‌آموز به مدرسه بیاید یا اگر دانش‌آموز نشانه سرما خوردگی دارد نباید در مدرسه حضور یابد.

وی ادامه داد: قرار نیست دانش‌آموزان در مدرسه بازی کنند و زنگ تفریح نیز دانش‌آموزان هر کلاس جدا جدا به حیاط می‌روند و همه با هم نمی‌روند؛ ضمن اینکه تأکید شده است که تهویه مدارس نظارت شود و پنجره ها باز باشد.

 

در دنیا هم اطلاعات را مدام به روز می‌کنند

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: در تمام دنیا، آموزش در مدارس را شروع کردند. مثلا در اروپا یک هفته است که در مدارس شروع به آموزش کرده‌اند؛ اگر یک وقتی لازم است که برنامه تغییر کند، حتما این اتفاق می‌افتد؛ در دنیا هم اطلاعات را مدام به روز می‌کنند و تغییرات انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: مجموعه وزارت بهداشت یافته‌های جدید دنیا را رصد می‌کند و در پروتکل‌ها اعلام و رعایت می‌کند.

پخش ۲۲ ساعت برنامه آموزشی از تلویزیون/ هیچ کاری را بدون هماهنگی با مسؤولان وزارت بهداشت انجام نخواهیم داد

وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش از طرق مختلف به دانش‌آموزان، گفت: چند امکان را پیش‌بینی کردیم؛ اولویت ما حضوری است اما برنامه تلویزیونی هم پیش‌بینی کردیم که از شنبه ۱۵ شهریور آغاز می‌شود؛ در روز حدود ۲۲ ساعت برنامه از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود؛ نسخه جدید «شاد» امروز رونمایی شد و قابلیت های جدیدی دارد.

وی تصریح کرد: نگرانی خانواده، نگرانی ما است و جگرگوشه خانواده‌ها، جگرگوشه ما است و تمام توجه و دقت به عمل می آید و هیچ کاری را بدون هماهنگی با مسؤولان وزارت بهداشت انجام نخواهیم داد.

 

استفاده از سامانه «شاد» رایگان شد

حاجی‌میرزایی گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌کنم به مدرسه سر بزنید و اگر نکته‌ای می‌بینید اطلاع دهید؛ اگر مدرسه‌ای، پروتکل‌ها را رعایت نکرد، خطاها را در میان بگذارید؛ ما نیز در اجلاس رؤسای آموزش و پرورش که با حضور ۱۵۰۰ نفر در سطوح مختلف برگزار شد، جلسات منظم گذاشتیم و گفتیم کاملا پروتکل‌ها را رعایت کنند.

وی درباره اینترنت «شاد» اظهار کرد: خوشبختانه به دستور رئیس جمهور استفاده از سامانه «شاد» رایگان شد و کمک به مجموعه آموزش و پرورش و معلمان است که کار را بهتر انجام دهند.

 

محتوای دروس از پایه اول تا دوازدهم روی شاد بارگذاری شده است

وزیر آموزش و پرورش به ویژگی‌های سامانه «شاد» اشاره کرد و بیان کرد: شاد درگاه کاملاً ایمن است و کسی بدون احراز هویت نمی تواند وارد آن شود؛ همچنین ارتباط زنده صوتی و تصویری برقرار است و همزمان که معلم به صورت حضوری درس می‌دهد می‌‌تواند به صورت زنده و آنلاین، با گروه دیگر که در منزل هستند، ارتباط داشته باشد.

وی ادامه داد: امکان تکلیف تعیین کردن از سوی معلم و بارگذاری تکلیف از سوی دانش‌آموز، امتیاز دادن به تکالیف، ثبت فعالیت‌ها و نمرت در کارپوشه و اختصاص صفحه مختص معلم و دانش‌آموزان، از نمونه ویژگی‌های «شاد» است.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه محتوای دروس از پایه اول تا دوازدهم فیلمبرداری شده و روی شاد بارگذاری شده است، اضافه کرد: معلمان می‌توانند تدریس‌های خود را به اشتراک بگذارند و دانش‌آموزان می‌توانند تدریس‌های بهتر را ببینند. این اتفاق هم به معلمان و دانش‌آموزان کمک می‌کند.

امکان رفع اشکال برای دانش‌آموزان استفاده کننده از برنامه‌های آموزش تلویزیونی فراهم شد

وزیر آموزش و پرورش به روش آموزش معکوس اشاره کرد و گفت: در روش متعارف تدریس، دانش‌آموزان در مدرسه درس می‌خوانند و در خانه تکلیف حل می‌کنند اما در روش معکوس، دانش‌آموز درس را در منزل خوانده و در مدرسه به تمرین می‌پردازند؛ شاد به عنوان یک ظرفیت فوق العاده در دسترس خانواده‌ها قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم که آموزش با کیفیت در اختیار همه باشد.

وی ادامه داد: ممکن است کسی دسترسی به «شاد» نداشته باشد یعنی وسیله ارتباطی نداشته باشد؛ اگر ندارد، نیاز نیست که بخرد و نگران نباشد؛ آموزش از طریق تلویزیون و یا توزیع بسته آموزشی انجام می‌شود.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: کسانی که از طریق تلویزیون آموزش دریافت می‌کنند، هر چند روز یکبار می‌توانند به مدرسه مراجعه کنند و اشکالاتشان برطرف شود.

وی افزود: آن چیزی که در حال حاضر در تلویزیون و «شاد» عرضه می شود، روش‌های آموزش است و الزام نیست همه استفاده کنند بلکه هر کدام را ترجیح دهند. ما مسیر را برای معلمان باز گذاشتیم.

 

توزیع سیمکارت رایگان شاد از هفته آینده

وزیر آموزش و پرورش درباره عدم استفاده مدارس غیردولتی از «شاد» اظهار کرد: مدارس غیردولتی تعهداتی به خانوادها دارند و چون در سال گذشته سامانه «شاد» با محدودیت مواجه بود به نرم‌افزارهای دیگر مراجعه کردند اما به مسؤولان مدارس غیردولتی توصیه می‌کنیم که از این ظرفیت استفاده کنند و همچنین می‌توانند در انجام تعهدات دیگرشان، از سامانه‌ها دیگر استفاده کنند.

وی در خصوص مشکلات فضای مجازی و اختصاص سیمکارت به دانش‌آموزان، گفت: با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل گفت‌وگو شده است که سیمکارت شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند و همراه اول اعلام کرد که رایگان است و از اوایل هفته آینده توزیع می‌کند که از این سیمکارت‌ها منحصراً می توانند برای ارتباط با شاد استفاده کنند.

 

راه‌های متفرقه جذب نیرو در آموزش و پرورش بسته شود

حاجی‌میرزایی در خصوص مشکلات نیروی انسانی و سخنان رهبر معظم انقلاب درباره جذب نیرو در آموزش و پرورش بیان کرد: معلمان مورد نیاز امسال تأمین شده است که از نیروهای حق التدریس آزاد و سربازمعلمان و غیره است اما آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، نقش معلم است؛ مهمترین رکن سند تحول هم معلم باانگیزه و توانمند است و در دانشگاه فرهنگیان، افراد برای معلمی پرورش می‌یابند.

وی به روش‌های جذب نیرو در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: یک روش کنکور است که امسال ۲۰ هزار نفر جذب می‌شوند و دوره ۴ ساله را در دانشگاه فرهنگیان آغاز می‌کنند؛ این افراد از همان اول، استخدام شده و حقوق می‌گیرند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: روش دیگر، آزمون استخدامی است که برخی فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آزمون استخدامی و بر اساس معیارهای آموزش و پرورش شرکت کرده و در صورت پذیرش، یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره‌های آموزش معلمی را ببینند که امسال ۲۸ هزار نفر جذب می‌شوند.

وی اضافه کرد: تأکید این بود که راه‌های متفرقه جذب نیرو بسته شود مثلا در جذب معلمان حق‌التدریس در روز اول قرار بود ۶۰ هزار نفر جذب شود اما تاکنون ۱۹۰ هزار نفر استخدام شدند و ۷۰، ۸۰ هزار نفر نیز مانده‌اند و دائما به ما فشار می‌آورند تا جذب شوند.

حاجی‌میرزایی درباره معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت که طبق قانون قرار است، جذب شوند، گفت: این گروه از افراد نگران نباشند چرا که قانون حکم کرده است و ما عمل می‌کنیم اما امیدواریم دیگر تعهد جدید نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: هیچ شغلی غنی‌تر از شغل معلمی نیست و عرصه برای بروز خلاقیت هاست؛ تلاش می‌کنیم معلمان را تکریم کنیم، به روز کنیم و آموزش دهیم و در جهت معیشت آنها هم کمک کنیم که زندگی راحتی داشته باشند.

 

تأمین مسکن برای ۷۵ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته فاقد مسکن

وزیر آموزش و پرورش درباره تأمین مسکن فرهنگیان گفت: در طول سال گذشته قدم‌های خوبی برداشتیم؛ به عنوان مثال برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته فاقد مسکن اعلام کردیم که مسکن تهیه می‌کنیم. در این راستا ۳۱۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که اطلاعات ۷۵ هزار نفر تأیید شد.

وی افزود: ۴۳ هزار واحد مسکونی مشخص شده است و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی احداث می‌شود که البته بعضی واحدها تا ۹۰ درصد ساخته شده و بعضی قرارداد ساخت منعقد شده است.

 

در انتهای ۱۲ سال تحصیل، کنکور است

حاجی‌میرزایی در خصوص سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه پرورش عقب‌تر از آموزش است، گفت: داوری نهایی من هم همین است و رضایت کامل از این وضعیت ندارم؛ ۱۲ سال دانش‌آموزان در اختیار ما هستند و باید در کنار دانش، ساحت‌های تربیتی را پیگیری کنیم و از این ظرفیت کمتر استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۱۰ هزار مربی پرورشی استخدام شده بود و فقط امسال ۸ هزار مربی جدید استخدام می‌شوند، افزود: دو رشته مربی تربیتی و مشاوره در دانشگاه فرهنگیان ایجاد شد و ۱۷۷ عنوان آموزشی به دوره‌های ضمن خدمات مربیان پرورشی اضافه کردیم اما آیا کفایت می‌کند؟ معتقدم کفایت نمی‌کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یک اشکال مبنایی وجود دارد و اینکه، انتهای این ۱۲ سال، کنکور است و عملکرد دانش‌آموزان با کنکور سنجش می‌شود؛ در این ۱۲ سال اگر از فضیلت و اخلاق حرف بزنیم در گمرک نهایی جایی ندارد. تا زمانی که نظام تعلیم و تربیت در این خصوص حساس نشود، پرورش جان نمی‌گیرد.

 

کنکور را نمی توان شعاری حذف کرد

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که «آیا واقعا کنکور حذف می‌شود؟»، گفت: کنکور را نمی توان شعاری حذف کرد و در تمام اجزای نظام آموزشی رسوخ کرده است. سه قانون وضع شده است و ۸۵ درصد از ظرفیت دانشگاه با کنکور سنجش نمی‌شود اما بیش از یک میلیون نفر برای گرفتن ۱۵ درصد ظرفیت دیگر در کنکور شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نظام اشتغال، منزلت و ازدواج را به کنکور وصل کردیم، افزود: باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان دبیرستانی را به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش سوق دهیم و اگر بتوانیم زمینه‌های اشتغال را پس از کسب مهارت‌ها تقویت کنیم، دیگر فقط همان ۱۵ درصد سراغ ظرفیت ۱۵ درصد می‌روند ولی اکنون همه می‌روند و باید مسیر جایگزین را ایجاد کنیم.

 

مافیای کنکور روی هدف‌های عملی ما برنامه‌ریزی کردند نه هدف شعاری

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مافیای کنکور، اظهار کرد: به یک اعتقاد اقتصاد ۱۵ هزار میلیارد تومانی در حول کنکور شکل گرفته است اما یادمان نرود آنها به شعار ما توجه نمی‌کنند بلکه وقتی دیدند در انتهای تحصیلات، کنکور است، برنامه گذاشتند.

وی تصریح کرد: اگر مسیر را درست کنیم، مافیای کنکور هم به آن مسیر می رود. آنها روی هدف‌های عملی ما برنامه‌ریزی کردند نه هدف شعاری.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: در این راستا امسال گفتیم تا پایان سال راهنمای بسته های یادگیری آماده شود و به دنبال تولید بسته‌های یادگیری بر اساس سند تحول هستیم.

 

مهدهای کودک‌ به آموزش و پرورش واگذار شد

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس اظهار کرد: ۱۱۶ هزار مدرسه داریم و باید بگوییم نظام آموزش و پرورش، سند دارد و هیچ نیازی به سند دیگری ندارد و سند ۲۰۳۰ موضوعیت ندارد؛ اگر هر موردی را هرجایی دیدند، اعلام کنند که برخورد می کنیم.

وی در خصوص دوره پیش دبستانی و مهدکودک نیز گفت: می‌گویند هزار روز اول زندگی، هزار روز طلایی است و مهدهای کودک بهترین جایگاه هستند برای اینکه رفتار بسازند چرا که رفتارها که در این سنین ساخته می شود به راحتی تغییر نمی‌کند.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: در دولت بحث کردیم که در تمام مهدکودک‌ها همه فعالیت های آموزشی تحت نظر آموزش و پرورش باشد و بهزیستی موافقت کرد که به آموزش و پرورش واگذار شود.

 

باید کاری کنیم که مردم با طعم شیرین سند تحول آشنا شوند

وزیر آموزش و پرورش درباره سند تحول اظهار کرد: سند تحول ۹ سال پیش تصویب شد. شاید مناسبتر بود که در این ۹ سال جور دیگر اقدام می شد. ۵ تحول شامل تحول در محتوای یادگیری، تحول در معلم، تحول در دانش‌آموز، تحول در مدرسه و تحول در نظام یادگیری باید انجام شود که در این ۵ مورد کارهای درخور انجام نشده است حتی کارهای لازم انجام شده اما کافی نبوده است و باید کاری کنیم که مردم با طعم شیرین سند تحول آشنا شوند.

وی درباره اهدای ماسک به دانش‌آموزان در مناطق محروم گفت: مجموعه‌ای از خیرین برای تولد ماسک در مناطق محروم اعلام آمادگی کردند.

 

منبع:رکنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2awje3